Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLGİSAYAR ORGANİZASYONU | - | Bahar Dönemi | 3+2 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mustafa TÜRKBOYLARI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mustafa TÜRKBOYLARI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı bilgisayar sistemleri donanımının organizasyonunu ve mimarisini, von Neumann makinesinin temellerini, komut seti mimarilerini, adresleme modlarını, montaj programlamayı, işlemci ve kontrol tasarımını, CISC ve RISC mimarilerini, bilgisayar aritmetiğini, bellek sistemlerini, ara bağlantı yapıları, G/Ç organizasyonu, ikincil depolama aygıtları, performans sorunları, paralel işleme ve çok çekirdekli bilgisayarlar ve grafik işleme birimleri. Bu dersin laboratuvarları, bilgisayar bileşenlerinin mantıksal tasarımına, montaj programlamasına ve basit bir mikroişlemci ve bileşenlerinin bir donanım tanımlama dili kullanılarak tasarımına odaklanacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilgisayar Organziasyonu ve mimarisine giriş, bilgisayar tasarımının evrimi ,Bilgisayarın başlıca parçaları, bu parçalarında kendi aralarında ve bilgisayar dışı parçalarla iletişimi,İç ve dış hafıza birimleri,Giriş ve çıkış birimlerinin incelenmesi,Bilgisayar aritmetiği, sayı düzenleri,Dijital mantık,İşlemcilerin iç yapısı ve organizasyonu,Boruhattı,RISC mimarisi,Çok işlemcili sistemler ,Paralel İşlemciler,Proje sunumları,Genel Amaçlı Grafik İşleme Birimi,Proje sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilgisayar organizasynou alanındaki en son mimari ve teknolojk gelişmeleri tanımak ve takip etmek | ||
Bilgisayar donanımını tasarlamak ve gerçeklemek için gerekli modern araç ve teknikleri bulma, seçme ve kullanma becerisi | ||
Bu alandaki teorik ve uygulamalı bilgiyi kullanarak, temel bilgisayar donanımını gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında tasarlayabilme becerisi | ||
Bilgisayar organizasyonu konusunda yeterli bilgi birikimi kazanmak |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgisayar Organziasyonu ve mimarisine giriş, bilgisayar tasarımının evrimi | Ders Kitabı Bölüm 1 |
2 | Bilgisayarın başlıca parçaları, bu parçalarında kendi aralarında ve bilgisayar dışı parçalarla iletişimi | Ders Kitabı Bölüm 2,3 |
3 | İç ve dış hafıza birimleri | Ders Kitabı Bölüm 6 |
4 | Giriş ve çıkış birimlerinin incelenmesi | Ders Kitabı Bölüm 7 |
5 | Bilgisayar aritmetiği, sayı düzenleri | Ders Kitabı Bölüm 9, 10 |
6 | Dijital mantık | Ders Kitabı Bölüm 11 |
7 | İşlemcilerin iç yapısı ve organizasyonu | Ders Kitabı Bölüm 14 |
8 | Boruhattı | Ders Kitabı Bölüm 19 |
9 | RISC mimarisi | Ders Kitabı Bölüm 14 |
10 | Çok işlemcili sistemler | Ders Kitabı Bölüm 17 |
11 | Paralel İşlemciler | Ders Kitabı Bölüm 18 |
12 | Proje sunumları | |
13 | Genel Amaçlı Grafik İşleme Birimi | Ders Kitabı Bölüm 19 |
14 | Proje sunumları |
Kaynak |
William Stallings Computer Organization and Architecture 9th Edition |
Harris and Harris Digital Design and Architecture 2nd Edition |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | 3. Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | 4. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | 5. Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | 6. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | 7. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | 8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | 9. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | 10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | 11. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 30 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 1 | 1 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 12 | 5 | 60 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 225 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(225/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLGİSAYAR ORGANİZASYONU | - | Bahar Dönemi | 3+2 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mustafa TÜRKBOYLARI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mustafa TÜRKBOYLARI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı bilgisayar sistemleri donanımının organizasyonunu ve mimarisini, von Neumann makinesinin temellerini, komut seti mimarilerini, adresleme modlarını, montaj programlamayı, işlemci ve kontrol tasarımını, CISC ve RISC mimarilerini, bilgisayar aritmetiğini, bellek sistemlerini, ara bağlantı yapıları, G/Ç organizasyonu, ikincil depolama aygıtları, performans sorunları, paralel işleme ve çok çekirdekli bilgisayarlar ve grafik işleme birimleri. Bu dersin laboratuvarları, bilgisayar bileşenlerinin mantıksal tasarımına, montaj programlamasına ve basit bir mikroişlemci ve bileşenlerinin bir donanım tanımlama dili kullanılarak tasarımına odaklanacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilgisayar Organziasyonu ve mimarisine giriş, bilgisayar tasarımının evrimi ,Bilgisayarın başlıca parçaları, bu parçalarında kendi aralarında ve bilgisayar dışı parçalarla iletişimi,İç ve dış hafıza birimleri,Giriş ve çıkış birimlerinin incelenmesi,Bilgisayar aritmetiği, sayı düzenleri,Dijital mantık,İşlemcilerin iç yapısı ve organizasyonu,Boruhattı,RISC mimarisi,Çok işlemcili sistemler ,Paralel İşlemciler,Proje sunumları,Genel Amaçlı Grafik İşleme Birimi,Proje sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilgisayar organizasynou alanındaki en son mimari ve teknolojk gelişmeleri tanımak ve takip etmek | ||
Bilgisayar donanımını tasarlamak ve gerçeklemek için gerekli modern araç ve teknikleri bulma, seçme ve kullanma becerisi | ||
Bu alandaki teorik ve uygulamalı bilgiyi kullanarak, temel bilgisayar donanımını gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında tasarlayabilme becerisi | ||
Bilgisayar organizasyonu konusunda yeterli bilgi birikimi kazanmak |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgisayar Organziasyonu ve mimarisine giriş, bilgisayar tasarımının evrimi | Ders Kitabı Bölüm 1 |
2 | Bilgisayarın başlıca parçaları, bu parçalarında kendi aralarında ve bilgisayar dışı parçalarla iletişimi | Ders Kitabı Bölüm 2,3 |
3 | İç ve dış hafıza birimleri | Ders Kitabı Bölüm 6 |
4 | Giriş ve çıkış birimlerinin incelenmesi | Ders Kitabı Bölüm 7 |
5 | Bilgisayar aritmetiği, sayı düzenleri | Ders Kitabı Bölüm 9, 10 |
6 | Dijital mantık | Ders Kitabı Bölüm 11 |
7 | İşlemcilerin iç yapısı ve organizasyonu | Ders Kitabı Bölüm 14 |
8 | Boruhattı | Ders Kitabı Bölüm 19 |
9 | RISC mimarisi | Ders Kitabı Bölüm 14 |
10 | Çok işlemcili sistemler | Ders Kitabı Bölüm 17 |
11 | Paralel İşlemciler | Ders Kitabı Bölüm 18 |
12 | Proje sunumları | |
13 | Genel Amaçlı Grafik İşleme Birimi | Ders Kitabı Bölüm 19 |
14 | Proje sunumları |
Kaynak |
William Stallings Computer Organization and Architecture 9th Edition |
Harris and Harris Digital Design and Architecture 2nd Edition |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | 3. Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | 4. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | 5. Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | 6. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | 7. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | 8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | 9. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | 10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | 11. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |