Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KALKINMA VE TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİULF3214924Bahar Dönemi3+035
Ders Programı

Çarşamba 16:30-17:15

Çarşamba 17:30-18:15

Çarşamba 18:30-19:15

Cumartesi 16:30-17:15

Cumartesi 17:30-18:15

Cumartesi 18:30-19:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Rana ATABAY KUŞÇU
Dersi VerenlerProf.Dr. Esra YÜKSEL ACI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders, toplumsal cinsiyet eşitliği bağlamındaki sorunları, eleştirel bir yaklaşımla ele almayı amaçlamaktadır. Ders çerçevesinde toplumsal cinsiyet kimliği ve toplumsallaşma, farklı tarihsel/sosyolojik/felsefi/psikolojik perspektifler açısından kadınların toplumsal statüsü ve eğitim/siyaset/çalışma yaşamı vb. kritik alanlarda kadınların yaşadığı sorunlar incelenecektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Kavramsal Çerçeve: Toplumsal Cinsiyet Nedir? (Cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsiyet rolü, cinsiyet kimliği, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları, cinsiyetçilik),Toplumsal Cinsiyet Temelli Ayrımcılık,Toplumsal Cinsiyete İlişkin Temel Kuramsal Yaklaşımlar,Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Tarihsel ve Sosyal Temelleri,Kadın ve Erkek Olmanın Sosyal Anlamları,Kadın Erkek Eşitliğinin Hukuksal Boyutu,Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim,Toplumsal Cinsiyet ve Siyasal Katılım,Toplumsal Cinsiyet ve Ücretli İş Piyasasına Katılım,Medya ve Toplumsal Cinsiyet,Çocuk Evlilikleri,Kadınlara Yönelik Şiddet,Toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı öğretmen eğitimi,Feminist Pedagojilerin Olanakları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Ekonominin diğer disiplinler ve sosyal değerler ile ilişkisini keşfedebileceklerdir.10, 14, 16, 9A
2. Bir toplumun sosyal kalkınma göstergeleri ile ekonomik gelişmişlik arasındaki çift yönlü nedensellik ilişkisini açıklayabileceklerdir.10, 14, 16, 9A
3. Eğitimsel kazanım ve işgücü piyasasında toplumsal cinsiyet eşitliğinin ekonomik çıkarımları hususunda yorum yapabileceklerdir.10, 14, 16, 9A
4. Bu alanda analiz yaparak bilimsel proje raporu yazabilecekler; bu alandaki fikirlerini ve araştırmalarını sözlü sunum becerilerini kullanarak ifade edebileceklerdir10, 14, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kavramsal Çerçeve: Toplumsal Cinsiyet Nedir? (Cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsiyet rolü, cinsiyet kimliği, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları, cinsiyetçilik)
2Toplumsal Cinsiyet Temelli Ayrımcılık
3Toplumsal Cinsiyete İlişkin Temel Kuramsal Yaklaşımlar
4Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Tarihsel ve Sosyal Temelleri
5Kadın ve Erkek Olmanın Sosyal Anlamları
6Kadın Erkek Eşitliğinin Hukuksal Boyutu
7Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim
8Toplumsal Cinsiyet ve Siyasal Katılım
9Toplumsal Cinsiyet ve Ücretli İş Piyasasına Katılım
10Medya ve Toplumsal Cinsiyet
11Çocuk Evlilikleri
12Kadınlara Yönelik Şiddet
13Toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı öğretmen eğitimi
14Feminist Pedagojilerin Olanakları
Kaynak
Arat, N.(1996). Türkiye’de kadınların çalışma yaşamında karşılaştıkları zorlukların sosyo-kültürel nedenleri. N. Arat (ed.) Türkiye’de kadın olmak: Kadın sorunlarından kesitler içinde (s.43-55). İstanbul: Say. Esen, Y. (2015). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Eğitim. Tan, M. (2000). Eğitimde Kadın-Erkek Eşitliği ve Türkiye Gerçeği. Tan, Y. Ecevit ve S. S. Üşür (Haz.) Kadın-Erkek Eşitliğine Doğru Yürüyüş: Eğitim, Çalışma Yaşamı ve Siyaset içinde (s.30). İstanbul: TÜSİAD.
EK KAYNAKLAR Tan, M. (2007). Eğitimde cinsiyetçilik: Farkında mıyız? Kadın, 8 Mart, Eğitim-Sen Bülten Eki (s.15-18). Ankara: Desen. Tan, M. (2008). Eğitim. M. Tan, Y. Ecevit, S. S. Üşür ve S. Acuner (Haz.) Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği: Sorunlar, öncelikler ve çözüm önerileri içinde (s.23-105). İstanbul: TÜSİAD-KAGİDER.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
X
3
Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır.
X
4
Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
X
5
Uluslararası ticaret ve finansman alanında projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
X
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
7
Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır
X
8
En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar
9
Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır.
X
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
X
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
12
Öğrenciler, küresel ticaret, ihracat-ithalat işlemleri, gümrük işlemleri ve dış ticaretin finansmanı alanlarında uzmanlık elde eder.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler10440
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12525
Genel Sınav ve Hazırlığı13535
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)142
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KALKINMA VE TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİULF3214924Bahar Dönemi3+035
Ders Programı

Çarşamba 16:30-17:15

Çarşamba 17:30-18:15

Çarşamba 18:30-19:15

Cumartesi 16:30-17:15

Cumartesi 17:30-18:15

Cumartesi 18:30-19:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Rana ATABAY KUŞÇU
Dersi VerenlerProf.Dr. Esra YÜKSEL ACI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders, toplumsal cinsiyet eşitliği bağlamındaki sorunları, eleştirel bir yaklaşımla ele almayı amaçlamaktadır. Ders çerçevesinde toplumsal cinsiyet kimliği ve toplumsallaşma, farklı tarihsel/sosyolojik/felsefi/psikolojik perspektifler açısından kadınların toplumsal statüsü ve eğitim/siyaset/çalışma yaşamı vb. kritik alanlarda kadınların yaşadığı sorunlar incelenecektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Kavramsal Çerçeve: Toplumsal Cinsiyet Nedir? (Cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsiyet rolü, cinsiyet kimliği, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları, cinsiyetçilik),Toplumsal Cinsiyet Temelli Ayrımcılık,Toplumsal Cinsiyete İlişkin Temel Kuramsal Yaklaşımlar,Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Tarihsel ve Sosyal Temelleri,Kadın ve Erkek Olmanın Sosyal Anlamları,Kadın Erkek Eşitliğinin Hukuksal Boyutu,Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim,Toplumsal Cinsiyet ve Siyasal Katılım,Toplumsal Cinsiyet ve Ücretli İş Piyasasına Katılım,Medya ve Toplumsal Cinsiyet,Çocuk Evlilikleri,Kadınlara Yönelik Şiddet,Toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı öğretmen eğitimi,Feminist Pedagojilerin Olanakları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Ekonominin diğer disiplinler ve sosyal değerler ile ilişkisini keşfedebileceklerdir.10, 14, 16, 9A
2. Bir toplumun sosyal kalkınma göstergeleri ile ekonomik gelişmişlik arasındaki çift yönlü nedensellik ilişkisini açıklayabileceklerdir.10, 14, 16, 9A
3. Eğitimsel kazanım ve işgücü piyasasında toplumsal cinsiyet eşitliğinin ekonomik çıkarımları hususunda yorum yapabileceklerdir.10, 14, 16, 9A
4. Bu alanda analiz yaparak bilimsel proje raporu yazabilecekler; bu alandaki fikirlerini ve araştırmalarını sözlü sunum becerilerini kullanarak ifade edebileceklerdir10, 14, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kavramsal Çerçeve: Toplumsal Cinsiyet Nedir? (Cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsiyet rolü, cinsiyet kimliği, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları, cinsiyetçilik)
2Toplumsal Cinsiyet Temelli Ayrımcılık
3Toplumsal Cinsiyete İlişkin Temel Kuramsal Yaklaşımlar
4Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Tarihsel ve Sosyal Temelleri
5Kadın ve Erkek Olmanın Sosyal Anlamları
6Kadın Erkek Eşitliğinin Hukuksal Boyutu
7Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim
8Toplumsal Cinsiyet ve Siyasal Katılım
9Toplumsal Cinsiyet ve Ücretli İş Piyasasına Katılım
10Medya ve Toplumsal Cinsiyet
11Çocuk Evlilikleri
12Kadınlara Yönelik Şiddet
13Toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı öğretmen eğitimi
14Feminist Pedagojilerin Olanakları
Kaynak
Arat, N.(1996). Türkiye’de kadınların çalışma yaşamında karşılaştıkları zorlukların sosyo-kültürel nedenleri. N. Arat (ed.) Türkiye’de kadın olmak: Kadın sorunlarından kesitler içinde (s.43-55). İstanbul: Say. Esen, Y. (2015). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Eğitim. Tan, M. (2000). Eğitimde Kadın-Erkek Eşitliği ve Türkiye Gerçeği. Tan, Y. Ecevit ve S. S. Üşür (Haz.) Kadın-Erkek Eşitliğine Doğru Yürüyüş: Eğitim, Çalışma Yaşamı ve Siyaset içinde (s.30). İstanbul: TÜSİAD.
EK KAYNAKLAR Tan, M. (2007). Eğitimde cinsiyetçilik: Farkında mıyız? Kadın, 8 Mart, Eğitim-Sen Bülten Eki (s.15-18). Ankara: Desen. Tan, M. (2008). Eğitim. M. Tan, Y. Ecevit, S. S. Üşür ve S. Acuner (Haz.) Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği: Sorunlar, öncelikler ve çözüm önerileri içinde (s.23-105). İstanbul: TÜSİAD-KAGİDER.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
X
3
Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır.
X
4
Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
X
5
Uluslararası ticaret ve finansman alanında projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
X
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
7
Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır
X
8
En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar
9
Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır.
X
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
X
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
12
Öğrenciler, küresel ticaret, ihracat-ithalat işlemleri, gümrük işlemleri ve dış ticaretin finansmanı alanlarında uzmanlık elde eder.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:05