Skip to main content

Course Detail

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
DEVELOPMENT and GENDER EQUALITY ULF3214924Spring Semester3+035
Course Program

Çarşamba 16:30-17:15

Çarşamba 17:30-18:15

Çarşamba 18:30-19:15

Cumartesi 16:30-17:15

Cumartesi 17:30-18:15

Cumartesi 18:30-19:15

Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelFirst Cycle (Bachelor's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorProf.Dr. Rana ATABAY KUŞÇU
Name of Lecturer(s)Prof.Dr. Esra YÜKSEL ACI
Assistant(s)
AimThis course aims to address problems in the context of gender equality with a critical approach. Within the scope of the course, gender identity and socialization, women's social status and education/politics, working life, etc. in terms of different historical/sociological/philosophical/psychological perspectives. Problems experienced by women in critical areas will be examined.
Course ContentThis course contains; Conceptual Framework: What is Gender? (Gender, gender, gender role, gender identity, gender stereotypes, sexism),Gender-Based Discrimination,Basic Theoretical Approaches to Gender,Historical and Social Foundations of Gender Equality,Social Meanings of Being a Woman and a Man,Legal Dimension of Gender Equality,Gender and Education,Gender and Political Participation,Gender and Participation in the Paid Labor Market,Media and Gender,Child Marriages,Violence Against Women,Teacher education sensitive to gender equality,Feminist Possibilities of Pedagogies.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
1. Able to explore the relationship of economics with other disciplines and social values.10, 14, 16, 9A
2. Able to explain the bidirectional causality relationship between social development indicators of a society and economic development.10, 14, 16, 9A
3. Able to comment on the economic implications of gender equality in educational attainment and the labor market.10, 14, 16, 9A
4. They will be able to write a scientific project report by making analysis in this field; to express their ideas and research in this field using oral presentation skills.10, 14, 16, 9A
Teaching Methods:10: Discussion Method, 14: Self Study Method, 16: Question - Answer Technique, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Conceptual Framework: What is Gender? (Gender, gender, gender role, gender identity, gender stereotypes, sexism)
2Gender-Based Discrimination
3Basic Theoretical Approaches to Gender
4Historical and Social Foundations of Gender Equality
5Social Meanings of Being a Woman and a Man
6Legal Dimension of Gender Equality
7Gender and Education
8Gender and Political Participation
9Gender and Participation in the Paid Labor Market
10Media and Gender
11Child Marriages
12Violence Against Women
13Teacher education sensitive to gender equality
14Feminist Possibilities of Pedagogies
Resources
Arat, N.(1996). Türkiye’de kadınların çalışma yaşamında karşılaştıkları zorlukların sosyo-kültürel nedenleri. N. Arat (ed.) Türkiye’de kadın olmak: Kadın sorunlarından kesitler içinde (s.43-55). İstanbul: Say. Esen, Y. (2015). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Eğitim. Tan, M. (2000). Eğitimde Kadın-Erkek Eşitliği ve Türkiye Gerçeği. Tan, Y. Ecevit ve S. S. Üşür (Haz.) Kadın-Erkek Eşitliğine Doğru Yürüyüş: Eğitim, Çalışma Yaşamı ve Siyaset içinde (s.30). İstanbul: TÜSİAD.
ADDITIONAL RESOURCES Tan, M. (2007). Eğitimde cinsiyetçilik: Farkında mıyız? Kadın, 8 Mart, Eğitim-Sen Bülten Eki (s.15-18). Ankara: Desen. Tan, M. (2008). Eğitim. M. Tan, Y. Ecevit, S. S. Üşür ve S. Acuner (Haz.) Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği: Sorunlar, öncelikler ve çözüm önerileri içinde (s.23-105). İstanbul: TÜSİAD-KAGİDER.

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
X
3
Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır.
X
4
Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
X
5
Uluslararası ticaret ve finansman alanında projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
X
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
7
Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır
X
8
En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar
9
Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır.
X
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
X
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
12
Öğrenciler, küresel ticaret, ihracat-ithalat işlemleri, gümrük işlemleri ve dış ticaretin finansmanı alanlarında uzmanlık elde eder.
X

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 40
Rate of Final Exam to Success 60
Total 100
ECTS / Workload Table
ActivitiesNumber ofDuration(Hour)Total Workload(Hour)
Course Hours14342
Guided Problem Solving000
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report000
Term Project10440
Presentation of Project / Seminar000
Quiz000
Midterm Exam12525
General Exam13535
Performance Task, Maintenance Plan000
Total Workload(Hour)142
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30)5
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit.

Detail Informations of the Course

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
DEVELOPMENT and GENDER EQUALITY ULF3214924Spring Semester3+035
Course Program

Çarşamba 16:30-17:15

Çarşamba 17:30-18:15

Çarşamba 18:30-19:15

Cumartesi 16:30-17:15

Cumartesi 17:30-18:15

Cumartesi 18:30-19:15

Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelFirst Cycle (Bachelor's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorProf.Dr. Rana ATABAY KUŞÇU
Name of Lecturer(s)Prof.Dr. Esra YÜKSEL ACI
Assistant(s)
AimThis course aims to address problems in the context of gender equality with a critical approach. Within the scope of the course, gender identity and socialization, women's social status and education/politics, working life, etc. in terms of different historical/sociological/philosophical/psychological perspectives. Problems experienced by women in critical areas will be examined.
Course ContentThis course contains; Conceptual Framework: What is Gender? (Gender, gender, gender role, gender identity, gender stereotypes, sexism),Gender-Based Discrimination,Basic Theoretical Approaches to Gender,Historical and Social Foundations of Gender Equality,Social Meanings of Being a Woman and a Man,Legal Dimension of Gender Equality,Gender and Education,Gender and Political Participation,Gender and Participation in the Paid Labor Market,Media and Gender,Child Marriages,Violence Against Women,Teacher education sensitive to gender equality,Feminist Possibilities of Pedagogies.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
1. Able to explore the relationship of economics with other disciplines and social values.10, 14, 16, 9A
2. Able to explain the bidirectional causality relationship between social development indicators of a society and economic development.10, 14, 16, 9A
3. Able to comment on the economic implications of gender equality in educational attainment and the labor market.10, 14, 16, 9A
4. They will be able to write a scientific project report by making analysis in this field; to express their ideas and research in this field using oral presentation skills.10, 14, 16, 9A
Teaching Methods:10: Discussion Method, 14: Self Study Method, 16: Question - Answer Technique, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Conceptual Framework: What is Gender? (Gender, gender, gender role, gender identity, gender stereotypes, sexism)
2Gender-Based Discrimination
3Basic Theoretical Approaches to Gender
4Historical and Social Foundations of Gender Equality
5Social Meanings of Being a Woman and a Man
6Legal Dimension of Gender Equality
7Gender and Education
8Gender and Political Participation
9Gender and Participation in the Paid Labor Market
10Media and Gender
11Child Marriages
12Violence Against Women
13Teacher education sensitive to gender equality
14Feminist Possibilities of Pedagogies
Resources
Arat, N.(1996). Türkiye’de kadınların çalışma yaşamında karşılaştıkları zorlukların sosyo-kültürel nedenleri. N. Arat (ed.) Türkiye’de kadın olmak: Kadın sorunlarından kesitler içinde (s.43-55). İstanbul: Say. Esen, Y. (2015). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Eğitim. Tan, M. (2000). Eğitimde Kadın-Erkek Eşitliği ve Türkiye Gerçeği. Tan, Y. Ecevit ve S. S. Üşür (Haz.) Kadın-Erkek Eşitliğine Doğru Yürüyüş: Eğitim, Çalışma Yaşamı ve Siyaset içinde (s.30). İstanbul: TÜSİAD.
ADDITIONAL RESOURCES Tan, M. (2007). Eğitimde cinsiyetçilik: Farkında mıyız? Kadın, 8 Mart, Eğitim-Sen Bülten Eki (s.15-18). Ankara: Desen. Tan, M. (2008). Eğitim. M. Tan, Y. Ecevit, S. S. Üşür ve S. Acuner (Haz.) Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği: Sorunlar, öncelikler ve çözüm önerileri içinde (s.23-105). İstanbul: TÜSİAD-KAGİDER.

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
X
3
Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır.
X
4
Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
X
5
Uluslararası ticaret ve finansman alanında projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
X
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
7
Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır
X
8
En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar
9
Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır.
X
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
X
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
12
Öğrenciler, küresel ticaret, ihracat-ithalat işlemleri, gümrük işlemleri ve dış ticaretin finansmanı alanlarında uzmanlık elde eder.
X

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 40
Rate of Final Exam to Success 60
Total 100

Numerical Data

Ekleme Tarihi: 09/10/2023 - 10:27Son Güncelleme Tarihi: 09/10/2023 - 10:28