Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYOLOJİYE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Sema AKBOĞA DEMİR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Zeliha Aslı ELİTSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı; psikoloji öğrencilerinin, C. Wright Mills’in (1916–1962) terimleriyle, "kişisel problemlerin" ardında yatan "kamusal sorunları" daha iyi anlamalarına yardımcı olacak gerekli sosyolojik araçları edinmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; "Sosyolojik Hayal Gücüne İlham Vermek", "Gerçek Dünyayı Sosyolojik Olarak Ölçmek", "Gerçeği Görmenin Yolları Olarak Kültür", "Çocukların Sosyalleşme Yoluyla Sosyal Varlık Hâline Getirilmeleri", "Aileler, Yaş Grupları ve Sosyal Kalıplar", "Okul ve Örgün Eğitim Deneyimleri", "Dinî Fikirlerin ve Kurumların Gücü", "Gerçek Yaşamda Çalışma ve Ekonomi", "Sapma ve Suçun Toplumsal İnşası" ve "Toplumsal Hareketler ve Kolektif Eylem" , "Ekonomik Eşitsizlik ve Sınıf Sömürüsü", "Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Toplumsal Cinsiyet Hâkimiyeti", "Irksallaştırma ve Toplumsal Marjinalliğin İnşası", "Küresel Eşitsizliği Anlamak", "Küresel Çağda Kitle ve Sosyal Medya" ve "Nüfus ve Çevre Üzerindeki Sosyal Etkiler" ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrenci, temel sosyolojik yaklaşımları tanımlayabilecek ve karşılaştırabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
2. Öğrenci, sosyolojide kullanılan farklı metodolojik yaklaşımları değerlendirebilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
3. Öğrenci, yerel ve küresel kültürler arasında bağlantı kurabilecek ve bunların birbirlerini nasıl etkilediğini yorumlayabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
4. Öğrenci; aile, eğitim ve din gibi sosyalleşmenin temel unsurlarını tartışabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
5. Öğrenci; sosyolojik bir perspektiften, sapma ve suçun ortaya çıkışına ilişkin eleştirel bir genel bakış elde edebilecek ve ayrıca toplumsal hareketlerin nasıl işlediğine dair anlayışımızı şekillendiren çeşitli kuramları karşılaştırabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
6. Öğrenci; ekonomi, toplumsal cinsiyet ve ırk ile ilgili eşitsizliklerin yanı sıra küreselleşmenin hem yüksek gelirli hem de düşük gelirli ülkeler üzerindeki etkilerini sosyolojik olarak eleştirebilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
7. Öğrenci, kitle iletişim araçlarının toplumun tüm yönleri üzerindeki etkisi ve nüfus ile çevre arasındaki sorunlu ilişki gibi güncel konuları sosyolojik olarak tartışabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | "Sosyolojik Hayal Gücüne İlham Vermek" | Bölüm 1 s. 3-27; Mills, Bölüm 1 s. 3-24 ve Ek s. 195-226 |
2 | "Gerçek Dünyayı Sosyolojik Olarak Ölçmek" | Bölüm 2 s. 29-55 |
3 | "Gerçeği Görmenin Yolları Olarak Kültür" | Bölüm 3 s. 57-77 |
4 | "Çocukların Sosyalleşme Yoluyla Sosyal Varlık Hâline Getirilmeleri" | Bölüm 4 s. 79-103 |
5 | "Aileler, Yaş Grupları ve Sosyal Kalıplar" | Bölüm 10 s. 243-263 |
6 | "Okul ve Örgün Eğitim Deneyimleri" | Bölüm 11 s. 265-291 |
7 | "Dinî Fikirlerin ve Kurumların Gücü" | Bölüm 13 s. 319-341 |
8 | "Gerçek Yaşamda Çalışma ve Ekonomi" | Bölüm 12 s. 293-317 |
9 | "Sapma ve Suçun Toplumsal İnşası" ve "Toplumsal Hareketler ve Kolektif Eylem" | Bölüm 16 s. 391-413 ve Bölüm 5 s. 105-127 |
10 | "Ekonomik Eşitsizlik ve Sınıf Sömürüsü" | Bölüm 6 s. 129-159 |
11 | "Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Toplumsal Cinsiyet Hâkimiyeti" | Bölüm 7 s. 161-181 |
12 | "Irksallaştırma ve Toplumsal Marjinalliğin İnşası" | Bölüm 8 s. 183-211 |
13 | "Küresel Eşitsizliği Anlamak" | Bölüm 9 s. 213-241 |
14 | "Küresel Çağda Kitle ve Sosyal Medya" ve "Nüfus ve Çevre Üzerindeki Sosyal Etkiler" | Bölüm 14 s. 343-365 ve Bölüm 15 s. 367-389 |
Kaynak |
Quan-Haase, A., & Tepperman, L. (2018). Real-life sociology: A Canadian approach (1st ed.). Oxford University Press. Mills, C. W. (2000). The sociological imagination. Oxford University Press. (Original work published 1959) Bölüm 1: "The Promise" ve Ek: "On Intellectual Craftmanship" |
Ek okumalar, yukarıdaki gerekli ders kitabının (2018) "Daha İleriye: Önerilen Okumalar" kısımlarında listelenen kaynaklardır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | ||||||
2 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | X | |||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
6 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
7 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | X | |||||
8 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | X | |||||
9 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | X | |||||
10 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | ||||||
11 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | X | |||||
12 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 1 | 4 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 141 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(141/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYOLOJİYE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Sema AKBOĞA DEMİR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Zeliha Aslı ELİTSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı; psikoloji öğrencilerinin, C. Wright Mills’in (1916–1962) terimleriyle, "kişisel problemlerin" ardında yatan "kamusal sorunları" daha iyi anlamalarına yardımcı olacak gerekli sosyolojik araçları edinmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; "Sosyolojik Hayal Gücüne İlham Vermek", "Gerçek Dünyayı Sosyolojik Olarak Ölçmek", "Gerçeği Görmenin Yolları Olarak Kültür", "Çocukların Sosyalleşme Yoluyla Sosyal Varlık Hâline Getirilmeleri", "Aileler, Yaş Grupları ve Sosyal Kalıplar", "Okul ve Örgün Eğitim Deneyimleri", "Dinî Fikirlerin ve Kurumların Gücü", "Gerçek Yaşamda Çalışma ve Ekonomi", "Sapma ve Suçun Toplumsal İnşası" ve "Toplumsal Hareketler ve Kolektif Eylem" , "Ekonomik Eşitsizlik ve Sınıf Sömürüsü", "Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Toplumsal Cinsiyet Hâkimiyeti", "Irksallaştırma ve Toplumsal Marjinalliğin İnşası", "Küresel Eşitsizliği Anlamak", "Küresel Çağda Kitle ve Sosyal Medya" ve "Nüfus ve Çevre Üzerindeki Sosyal Etkiler" ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrenci, temel sosyolojik yaklaşımları tanımlayabilecek ve karşılaştırabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
2. Öğrenci, sosyolojide kullanılan farklı metodolojik yaklaşımları değerlendirebilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
3. Öğrenci, yerel ve küresel kültürler arasında bağlantı kurabilecek ve bunların birbirlerini nasıl etkilediğini yorumlayabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
4. Öğrenci; aile, eğitim ve din gibi sosyalleşmenin temel unsurlarını tartışabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
5. Öğrenci; sosyolojik bir perspektiften, sapma ve suçun ortaya çıkışına ilişkin eleştirel bir genel bakış elde edebilecek ve ayrıca toplumsal hareketlerin nasıl işlediğine dair anlayışımızı şekillendiren çeşitli kuramları karşılaştırabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
6. Öğrenci; ekonomi, toplumsal cinsiyet ve ırk ile ilgili eşitsizliklerin yanı sıra küreselleşmenin hem yüksek gelirli hem de düşük gelirli ülkeler üzerindeki etkilerini sosyolojik olarak eleştirebilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
7. Öğrenci, kitle iletişim araçlarının toplumun tüm yönleri üzerindeki etkisi ve nüfus ile çevre arasındaki sorunlu ilişki gibi güncel konuları sosyolojik olarak tartışabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | "Sosyolojik Hayal Gücüne İlham Vermek" | Bölüm 1 s. 3-27; Mills, Bölüm 1 s. 3-24 ve Ek s. 195-226 |
2 | "Gerçek Dünyayı Sosyolojik Olarak Ölçmek" | Bölüm 2 s. 29-55 |
3 | "Gerçeği Görmenin Yolları Olarak Kültür" | Bölüm 3 s. 57-77 |
4 | "Çocukların Sosyalleşme Yoluyla Sosyal Varlık Hâline Getirilmeleri" | Bölüm 4 s. 79-103 |
5 | "Aileler, Yaş Grupları ve Sosyal Kalıplar" | Bölüm 10 s. 243-263 |
6 | "Okul ve Örgün Eğitim Deneyimleri" | Bölüm 11 s. 265-291 |
7 | "Dinî Fikirlerin ve Kurumların Gücü" | Bölüm 13 s. 319-341 |
8 | "Gerçek Yaşamda Çalışma ve Ekonomi" | Bölüm 12 s. 293-317 |
9 | "Sapma ve Suçun Toplumsal İnşası" ve "Toplumsal Hareketler ve Kolektif Eylem" | Bölüm 16 s. 391-413 ve Bölüm 5 s. 105-127 |
10 | "Ekonomik Eşitsizlik ve Sınıf Sömürüsü" | Bölüm 6 s. 129-159 |
11 | "Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Toplumsal Cinsiyet Hâkimiyeti" | Bölüm 7 s. 161-181 |
12 | "Irksallaştırma ve Toplumsal Marjinalliğin İnşası" | Bölüm 8 s. 183-211 |
13 | "Küresel Eşitsizliği Anlamak" | Bölüm 9 s. 213-241 |
14 | "Küresel Çağda Kitle ve Sosyal Medya" ve "Nüfus ve Çevre Üzerindeki Sosyal Etkiler" | Bölüm 14 s. 343-365 ve Bölüm 15 s. 367-389 |
Kaynak |
Quan-Haase, A., & Tepperman, L. (2018). Real-life sociology: A Canadian approach (1st ed.). Oxford University Press. Mills, C. W. (2000). The sociological imagination. Oxford University Press. (Original work published 1959) Bölüm 1: "The Promise" ve Ek: "On Intellectual Craftmanship" |
Ek okumalar, yukarıdaki gerekli ders kitabının (2018) "Daha İleriye: Önerilen Okumalar" kısımlarında listelenen kaynaklardır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | ||||||
2 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | X | |||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
6 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
7 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | X | |||||
8 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | X | |||||
9 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | X | |||||
10 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | ||||||
11 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | X | |||||
12 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |