Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDENİYETLER TARİHİ | SKY4115521 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Pazartesi 14:30-15:15 Pazartesi 15:30-16:15 Pazartesi 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Muhittin BİLGE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Medeniyetler tarihinden yola çıkarak tarihteki sosyokültürel, ekonomik ve siyasi alanlardaki temel gelişmelerine ilişkin öğrencilere muhakeme gücü kazandırarak modern dünyanın dinamiklerini anlamalarını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bir kavram ve olgu olarak medeniyet,Tarih öncesi ve tarıhî devirler,Mezopotamya medeniyetleri,Antik Mısır Medeniyeti,Antik Yunan Medeniyeti,Eski Anadolu medeniyetleri,Helenistik dönem ve Roma medeniyeti,Eski Türk Medeniyetleri,İslâm Sonrası Türk Medeniyetleri ve Osmanlı,İslâm Medeniyeti,Amerika Medeniyetleri,Coğrafi Keşifler, Rönesans ve Reform,Fransız Devrimi ve Sanayileşme,Modernlik ve Sonuçları- Genel Değerlendirme-; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hem bir kavram hem de olgu olarak medeniyet ve onun kültür ile olan ilişkisini tartışır. | 10, 16, 9 | A |
2. Medeniyetlerin ilk ortaya çıktığı yerleri ve bunun sebeplerini analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
3. Tarih boyunca medeniyetlerin birbirlerine olan etkileşimlerini izah eder. | 10, 16, 9 | A |
4. Medeniyetler tarihinden yola çıkarak günümüz medeniyetlerini ve bu medeniyetler içindeki devletlerin sosyal, siyasal ve ekonomik yapılarını analiz eder. | 10, 9 | A |
5. Güncel siyasi ve toplumsal gelişmeleri tarihsel bağlamda kuşatıcı bir şekilde izah eder. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bir kavram ve olgu olarak medeniyet | Lissner, Uygarlık Tarihi, Bölüm 1 |
2 | Tarih öncesi ve tarıhî devirler | Lissner, Uygarlık Tarihi, Bölüm 1 |
3 | Mezopotamya medeniyetleri | Lissner, Uygarlık Tarihi, Bölüm 1 |
4 | Antik Mısır Medeniyeti | Lissner, Uygarlık Tarihi, Bölüm 2 |
5 | Antik Yunan Medeniyeti | Van Loon, Uygarlık Tarihi, Bölüm 13-19 |
6 | Eski Anadolu medeniyetleri | Van Loon, Uygarlık Tarihi, Bölüm 10 ve 12 |
7 | Helenistik dönem ve Roma medeniyeti | Van Loon, Uygarlık Tarihi, Bölüm 20-26 |
8 | Eski Türk Medeniyetleri | Turan, Selçuklular Tarihi ve Türk-Islâm Medeniyeti, Giriş Kısmı |
9 | İslâm Sonrası Türk Medeniyetleri ve Osmanlı | Finkel, Rüyadan İmparatorluğa Osmanlı, Bölüm 1-10 |
10 | İslâm Medeniyeti | Boyunağa, İslâm Tarihi, Giriş, Bölüm 1-3 |
11 | Amerika Medeniyetleri | Van Loon, Uygarlık Tarihi, Bölüm 40-66 |
12 | Coğrafi Keşifler, Rönesans ve Reform | Smith, Rönesans ve Reform Çağı, Bölüm 4-5 |
13 | Fransız Devrimi ve Sanayileşme | Van Loon, Uygarlık Tarihi, Bölüm 52 ve 57 |
14 | Modernlik ve Sonuçları- Genel Değerlendirme- | Van Loon, Uygarlık Tarihi, Bölüm 74-77 |
Kaynak |
William Doyle, Fransız Devrimi: Çok Kısa Bir Başlangıç, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınevi, 2021; Caroline F. Finkel, Rüyadan İmparatorluğa Osmanlı / Osmanlı İmparatorluğu'nun Öyküsü 1300-1923, Timaş Yayınları, 2020; Osman Turan, Selçuklular Tarihi ve Türk-Islâm Medeniyeti, Ötüken Neşriyat, 2021; P. Smith, Rönesans ve Reform Çağı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2019; Yılmaz Boyunağa, Tebliğden Günümüze İslâm Tarihi, Akabe, Biat Yayınevi, 1993; Ivar Lissner, Uygarlık Tarihi, Nokta Yayınları, 2006; Hendrik Willem Van Loon, Gençler İçin Uygarlık Tarihi, Say Yayınları, 2019. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 48 | 48 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 80 | 80 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(170/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDENİYETLER TARİHİ | SKY4115521 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Pazartesi 14:30-15:15 Pazartesi 15:30-16:15 Pazartesi 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Muhittin BİLGE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Medeniyetler tarihinden yola çıkarak tarihteki sosyokültürel, ekonomik ve siyasi alanlardaki temel gelişmelerine ilişkin öğrencilere muhakeme gücü kazandırarak modern dünyanın dinamiklerini anlamalarını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bir kavram ve olgu olarak medeniyet,Tarih öncesi ve tarıhî devirler,Mezopotamya medeniyetleri,Antik Mısır Medeniyeti,Antik Yunan Medeniyeti,Eski Anadolu medeniyetleri,Helenistik dönem ve Roma medeniyeti,Eski Türk Medeniyetleri,İslâm Sonrası Türk Medeniyetleri ve Osmanlı,İslâm Medeniyeti,Amerika Medeniyetleri,Coğrafi Keşifler, Rönesans ve Reform,Fransız Devrimi ve Sanayileşme,Modernlik ve Sonuçları- Genel Değerlendirme-; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hem bir kavram hem de olgu olarak medeniyet ve onun kültür ile olan ilişkisini tartışır. | 10, 16, 9 | A |
2. Medeniyetlerin ilk ortaya çıktığı yerleri ve bunun sebeplerini analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
3. Tarih boyunca medeniyetlerin birbirlerine olan etkileşimlerini izah eder. | 10, 16, 9 | A |
4. Medeniyetler tarihinden yola çıkarak günümüz medeniyetlerini ve bu medeniyetler içindeki devletlerin sosyal, siyasal ve ekonomik yapılarını analiz eder. | 10, 9 | A |
5. Güncel siyasi ve toplumsal gelişmeleri tarihsel bağlamda kuşatıcı bir şekilde izah eder. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bir kavram ve olgu olarak medeniyet | Lissner, Uygarlık Tarihi, Bölüm 1 |
2 | Tarih öncesi ve tarıhî devirler | Lissner, Uygarlık Tarihi, Bölüm 1 |
3 | Mezopotamya medeniyetleri | Lissner, Uygarlık Tarihi, Bölüm 1 |
4 | Antik Mısır Medeniyeti | Lissner, Uygarlık Tarihi, Bölüm 2 |
5 | Antik Yunan Medeniyeti | Van Loon, Uygarlık Tarihi, Bölüm 13-19 |
6 | Eski Anadolu medeniyetleri | Van Loon, Uygarlık Tarihi, Bölüm 10 ve 12 |
7 | Helenistik dönem ve Roma medeniyeti | Van Loon, Uygarlık Tarihi, Bölüm 20-26 |
8 | Eski Türk Medeniyetleri | Turan, Selçuklular Tarihi ve Türk-Islâm Medeniyeti, Giriş Kısmı |
9 | İslâm Sonrası Türk Medeniyetleri ve Osmanlı | Finkel, Rüyadan İmparatorluğa Osmanlı, Bölüm 1-10 |
10 | İslâm Medeniyeti | Boyunağa, İslâm Tarihi, Giriş, Bölüm 1-3 |
11 | Amerika Medeniyetleri | Van Loon, Uygarlık Tarihi, Bölüm 40-66 |
12 | Coğrafi Keşifler, Rönesans ve Reform | Smith, Rönesans ve Reform Çağı, Bölüm 4-5 |
13 | Fransız Devrimi ve Sanayileşme | Van Loon, Uygarlık Tarihi, Bölüm 52 ve 57 |
14 | Modernlik ve Sonuçları- Genel Değerlendirme- | Van Loon, Uygarlık Tarihi, Bölüm 74-77 |
Kaynak |
William Doyle, Fransız Devrimi: Çok Kısa Bir Başlangıç, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınevi, 2021; Caroline F. Finkel, Rüyadan İmparatorluğa Osmanlı / Osmanlı İmparatorluğu'nun Öyküsü 1300-1923, Timaş Yayınları, 2020; Osman Turan, Selçuklular Tarihi ve Türk-Islâm Medeniyeti, Ötüken Neşriyat, 2021; P. Smith, Rönesans ve Reform Çağı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2019; Yılmaz Boyunağa, Tebliğden Günümüze İslâm Tarihi, Akabe, Biat Yayınevi, 1993; Ivar Lissner, Uygarlık Tarihi, Nokta Yayınları, 2006; Hendrik Willem Van Loon, Gençler İçin Uygarlık Tarihi, Say Yayınları, 2019. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |