Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARI YÖNETİMİ | SKY4110081 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Salı 10:00-10:45 Salı 11:00-11:45 Salı 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Faik TANRIKULU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Mehmet Ali KILIÇ, Doç.Dr. Faik TANRIKULU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, sivil toplumun tanımı, amacı, çalışma alanları, yönetim süreci, komisyon ve birimlerini, üye ve gönüllü yönetimi, yerel-ulusal ve uluslararası toplum-topluluk ve kurumlarla ilişkileri vb. konularda farkındalık oluşturma ve öğrencilerde sivil toplum kuruluşlarına aktif katılım ihtiyaç ve isteğini oluşturmaya katkı sunmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sivil Toplumda Temel Kavramlar: Sivil, Devlet, Topluluk, Sivil Toplum, Vakıf, Dernek, Platform kavramları ile ilgili açıklamalar,Avrupa’da Sivil Toplum: Sivil Toplumun Avrupa’da Tarihi Gelişiminin Örnek STK’lar ile İncelenmesi,Türkiye’de Sivil Toplum: Sivil Toplumun Türkiye’de Tarihi Gelişiminin Örnek STK’lar ile İncelenmesi,Vizyon, Misyon, Hedefler, Komisyonlar-Birimler, Faaliyet takvimi, Denetleme Kavramlarının Örnek STK’lar Üzerinden Açıklanması,Yönetim: Genel kurul, Yönetim Kurulu Başkanı, Yönetim Kurulu, Denetim Kurulu, İstişare Kurulu, Üyeler, Gönüllüler Kavramlarının Örnek STK’lar Üzerinden Açıklanması,Örgütlenme Modelleri: Resmiyete Göre: Sivil Kuruluşlar, Yarı Sivil Yarı Kamu Kuruluşlar, Kamu Kuruluşları Statüsündeki Kurumların İncelenmesi,Örgütlenme Modelleri: Dünya Görüşüne (ideolojisine) Göre: İslami STK’lar; Seküler STK’lar,Kaynak Geliştirme: Sponsorluk, Hibe Programları, Üye Aidatı, Zekat, İnfak vb. Konuların Örnek STK’lar Üzerinden Değerlendirilmesi,Sivil Toplum, Kamu ve Özel Sektör İşbirliği,Sivil Toplumun Çalışma Alanları: Eğitim, Kültür, Sanat, Spor, İnsani Yardım, İhtisas Programları Alanında Çalışma Yapan STK’ların incelenmesi,Algı Yönetiminde Sivil Toplum kuruluşları: STK’ların Türkiye’de Darbeler Döneminde Üstlendiği Rollerin Örnek Olaylar ile İncelenmesi,Algı Yönetiminde Sivil Toplum kuruluşları: STK’ların Türkiye’de Seçimler Döneminde Üstlendiği Rollerin Örnek Olaylar ile İncelenmesi,Politika Geliştirme Süreçlerinde Sivil Toplum Kuruluşları: Ulusal ve Uluslararası Konularda Politika Geliştirme Süreçlerine STK’ların Katkıları,Sosyal Sorumluluk Çalışmalarında Sivil Toplum Kuruluşlarının Yeri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sivil toplum kuruluşlarının toplumsal gerekliliğini ortaya koyar. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
2. Toplumsal sorunların çözümünde sivil toplumun rolünü açıklar. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
3. Sivil toplum kuruluşlarının yönetim sürecininin işleyişini, mali kaynaklarını, çalışma alanlarını ve gönüllü yönetimini ayırt eder ve açıklar. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
4. Çalışma alanlarına ve yapılanma şekillerine göre sivil toplum kuruluşlarını ayırt eder. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
5. Kamu kurumları ile sivil toplum kuruluşları arasındaki ilişkilerin şekli ve önemini saptar. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
6. Birey ve kurumların sosyal sorumluluklarını yerine getirmede sivil toplum kuruluşlarının yerini açıklar. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sivil Toplumda Temel Kavramlar: Sivil, Devlet, Topluluk, Sivil Toplum, Vakıf, Dernek, Platform kavramları ile ilgili açıklamalar | |
2 | Avrupa’da Sivil Toplum: Sivil Toplumun Avrupa’da Tarihi Gelişiminin Örnek STK’lar ile İncelenmesi | |
3 | Türkiye’de Sivil Toplum: Sivil Toplumun Türkiye’de Tarihi Gelişiminin Örnek STK’lar ile İncelenmesi | |
4 | Vizyon, Misyon, Hedefler, Komisyonlar-Birimler, Faaliyet takvimi, Denetleme Kavramlarının Örnek STK’lar Üzerinden Açıklanması | |
5 | Yönetim: Genel kurul, Yönetim Kurulu Başkanı, Yönetim Kurulu, Denetim Kurulu, İstişare Kurulu, Üyeler, Gönüllüler Kavramlarının Örnek STK’lar Üzerinden Açıklanması | |
6 | Örgütlenme Modelleri: Resmiyete Göre: Sivil Kuruluşlar, Yarı Sivil Yarı Kamu Kuruluşlar, Kamu Kuruluşları Statüsündeki Kurumların İncelenmesi | |
7 | Örgütlenme Modelleri: Dünya Görüşüne (ideolojisine) Göre: İslami STK’lar; Seküler STK’lar | |
8 | Kaynak Geliştirme: Sponsorluk, Hibe Programları, Üye Aidatı, Zekat, İnfak vb. Konuların Örnek STK’lar Üzerinden Değerlendirilmesi | |
9 | Sivil Toplum, Kamu ve Özel Sektör İşbirliği | |
10 | Sivil Toplumun Çalışma Alanları: Eğitim, Kültür, Sanat, Spor, İnsani Yardım, İhtisas Programları Alanında Çalışma Yapan STK’ların incelenmesi | |
11 | Algı Yönetiminde Sivil Toplum kuruluşları: STK’ların Türkiye’de Darbeler Döneminde Üstlendiği Rollerin Örnek Olaylar ile İncelenmesi | |
12 | Algı Yönetiminde Sivil Toplum kuruluşları: STK’ların Türkiye’de Seçimler Döneminde Üstlendiği Rollerin Örnek Olaylar ile İncelenmesi | |
13 | Politika Geliştirme Süreçlerinde Sivil Toplum Kuruluşları: Ulusal ve Uluslararası Konularda Politika Geliştirme Süreçlerine STK’ların Katkıları | |
14 | Sosyal Sorumluluk Çalışmalarında Sivil Toplum Kuruluşlarının Yeri |
Kaynak |
1- Ömer Çaha, Sivil Toplum ve Devlet 2- Sivil Toplum Kavramı Tartışmaları (Makaleler Kitabı) 3- Sivil Toplum Kuruluşlarında Gönüllülük ve İnsan Kaynaklarının Yönetimi 4- Dersin içeriğine göre ilave makale ve kitap okumaları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | ||||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | ||||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | ||||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | ||||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | ||||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | ||||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARI YÖNETİMİ | SKY4110081 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Salı 10:00-10:45 Salı 11:00-11:45 Salı 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Faik TANRIKULU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Mehmet Ali KILIÇ, Doç.Dr. Faik TANRIKULU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, sivil toplumun tanımı, amacı, çalışma alanları, yönetim süreci, komisyon ve birimlerini, üye ve gönüllü yönetimi, yerel-ulusal ve uluslararası toplum-topluluk ve kurumlarla ilişkileri vb. konularda farkındalık oluşturma ve öğrencilerde sivil toplum kuruluşlarına aktif katılım ihtiyaç ve isteğini oluşturmaya katkı sunmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sivil Toplumda Temel Kavramlar: Sivil, Devlet, Topluluk, Sivil Toplum, Vakıf, Dernek, Platform kavramları ile ilgili açıklamalar,Avrupa’da Sivil Toplum: Sivil Toplumun Avrupa’da Tarihi Gelişiminin Örnek STK’lar ile İncelenmesi,Türkiye’de Sivil Toplum: Sivil Toplumun Türkiye’de Tarihi Gelişiminin Örnek STK’lar ile İncelenmesi,Vizyon, Misyon, Hedefler, Komisyonlar-Birimler, Faaliyet takvimi, Denetleme Kavramlarının Örnek STK’lar Üzerinden Açıklanması,Yönetim: Genel kurul, Yönetim Kurulu Başkanı, Yönetim Kurulu, Denetim Kurulu, İstişare Kurulu, Üyeler, Gönüllüler Kavramlarının Örnek STK’lar Üzerinden Açıklanması,Örgütlenme Modelleri: Resmiyete Göre: Sivil Kuruluşlar, Yarı Sivil Yarı Kamu Kuruluşlar, Kamu Kuruluşları Statüsündeki Kurumların İncelenmesi,Örgütlenme Modelleri: Dünya Görüşüne (ideolojisine) Göre: İslami STK’lar; Seküler STK’lar,Kaynak Geliştirme: Sponsorluk, Hibe Programları, Üye Aidatı, Zekat, İnfak vb. Konuların Örnek STK’lar Üzerinden Değerlendirilmesi,Sivil Toplum, Kamu ve Özel Sektör İşbirliği,Sivil Toplumun Çalışma Alanları: Eğitim, Kültür, Sanat, Spor, İnsani Yardım, İhtisas Programları Alanında Çalışma Yapan STK’ların incelenmesi,Algı Yönetiminde Sivil Toplum kuruluşları: STK’ların Türkiye’de Darbeler Döneminde Üstlendiği Rollerin Örnek Olaylar ile İncelenmesi,Algı Yönetiminde Sivil Toplum kuruluşları: STK’ların Türkiye’de Seçimler Döneminde Üstlendiği Rollerin Örnek Olaylar ile İncelenmesi,Politika Geliştirme Süreçlerinde Sivil Toplum Kuruluşları: Ulusal ve Uluslararası Konularda Politika Geliştirme Süreçlerine STK’ların Katkıları,Sosyal Sorumluluk Çalışmalarında Sivil Toplum Kuruluşlarının Yeri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sivil toplum kuruluşlarının toplumsal gerekliliğini ortaya koyar. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
2. Toplumsal sorunların çözümünde sivil toplumun rolünü açıklar. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
3. Sivil toplum kuruluşlarının yönetim sürecininin işleyişini, mali kaynaklarını, çalışma alanlarını ve gönüllü yönetimini ayırt eder ve açıklar. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
4. Çalışma alanlarına ve yapılanma şekillerine göre sivil toplum kuruluşlarını ayırt eder. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
5. Kamu kurumları ile sivil toplum kuruluşları arasındaki ilişkilerin şekli ve önemini saptar. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
6. Birey ve kurumların sosyal sorumluluklarını yerine getirmede sivil toplum kuruluşlarının yerini açıklar. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sivil Toplumda Temel Kavramlar: Sivil, Devlet, Topluluk, Sivil Toplum, Vakıf, Dernek, Platform kavramları ile ilgili açıklamalar | |
2 | Avrupa’da Sivil Toplum: Sivil Toplumun Avrupa’da Tarihi Gelişiminin Örnek STK’lar ile İncelenmesi | |
3 | Türkiye’de Sivil Toplum: Sivil Toplumun Türkiye’de Tarihi Gelişiminin Örnek STK’lar ile İncelenmesi | |
4 | Vizyon, Misyon, Hedefler, Komisyonlar-Birimler, Faaliyet takvimi, Denetleme Kavramlarının Örnek STK’lar Üzerinden Açıklanması | |
5 | Yönetim: Genel kurul, Yönetim Kurulu Başkanı, Yönetim Kurulu, Denetim Kurulu, İstişare Kurulu, Üyeler, Gönüllüler Kavramlarının Örnek STK’lar Üzerinden Açıklanması | |
6 | Örgütlenme Modelleri: Resmiyete Göre: Sivil Kuruluşlar, Yarı Sivil Yarı Kamu Kuruluşlar, Kamu Kuruluşları Statüsündeki Kurumların İncelenmesi | |
7 | Örgütlenme Modelleri: Dünya Görüşüne (ideolojisine) Göre: İslami STK’lar; Seküler STK’lar | |
8 | Kaynak Geliştirme: Sponsorluk, Hibe Programları, Üye Aidatı, Zekat, İnfak vb. Konuların Örnek STK’lar Üzerinden Değerlendirilmesi | |
9 | Sivil Toplum, Kamu ve Özel Sektör İşbirliği | |
10 | Sivil Toplumun Çalışma Alanları: Eğitim, Kültür, Sanat, Spor, İnsani Yardım, İhtisas Programları Alanında Çalışma Yapan STK’ların incelenmesi | |
11 | Algı Yönetiminde Sivil Toplum kuruluşları: STK’ların Türkiye’de Darbeler Döneminde Üstlendiği Rollerin Örnek Olaylar ile İncelenmesi | |
12 | Algı Yönetiminde Sivil Toplum kuruluşları: STK’ların Türkiye’de Seçimler Döneminde Üstlendiği Rollerin Örnek Olaylar ile İncelenmesi | |
13 | Politika Geliştirme Süreçlerinde Sivil Toplum Kuruluşları: Ulusal ve Uluslararası Konularda Politika Geliştirme Süreçlerine STK’ların Katkıları | |
14 | Sosyal Sorumluluk Çalışmalarında Sivil Toplum Kuruluşlarının Yeri |
Kaynak |
1- Ömer Çaha, Sivil Toplum ve Devlet 2- Sivil Toplum Kavramı Tartışmaları (Makaleler Kitabı) 3- Sivil Toplum Kuruluşlarında Gönüllülük ve İnsan Kaynaklarının Yönetimi 4- Dersin içeriğine göre ilave makale ve kitap okumaları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | ||||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | ||||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | ||||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | ||||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | ||||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | ||||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |