Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KÜRESELLEŞMENİN EŞİĞİNDE TÜRKİYE VE DÜNYA | SKY3112248 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Perşembe 10:00-10:45 Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Sami ŞENER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, küreselleşmenin eşiğinde ve içinde olma durumlarının deneyimlendiği bir dönem olarak, 1980-sonrası dönem hakkında öğrencilerin zihninde, bilimsel çerçeve içerisinde, genel bir fotoğraf oluşturmasına yardımcı olmaktır. Dönemin sürekliliklerinin ve kopuşlarının vurgulanmasıyla, toplum, siyaset ve kültür kodlarındaki değişimler irdelenir. Katılımcıların dönemi tasavvur edebilmeleri için, döneme dair afişler, gazeteler, filmler ve tematik eserler araç olarak derste yer alır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş - Tanışma,Kültür Kuramı,Toplum Kuramı,Siyaset Kuramı,Disiplinlerarası Çalışmak,Küreselleşmenin Kıyısında Kültür: Dünya ve Türkiye,Küreselleşmenin Kıyısında Toplum: Dünya ve Türkiye,Küreselleşmenin Kıyısında Siyaset: Dünya ve Türkiye,Medya ve Kadın,Popüler Kültür ve Gelecek Projeksiyonu,Metinde İz Sürmek: Nurdan Gürbilek ve Türkiye,Film: Şirket,Öğrencilerin sunumu,Genel Tekrar & Son Notlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu derste, öğrenci tartışmalı ve mukayeseli bir dönem incelemesini çözümler. | 10, 16, 9 | A, E |
Bu derste öğrenci bir konu hakkında gözlem yapma becerisi kazanır. | 10, 16, 9 | A |
Öğrenci gazete arşivinde sınırlı bir araştırma yapmayı deneyimler. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğrenci sonuç odaklı bir metin hazırlama deneyimi kazanır. | 10, 16, 9 | A |
Öğrenci bu derste lisansüstü çalışma mantığını kavramaya yönelik mini bir deneyim kazanır. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş - Tanışma | Zygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları, 7-35. |
2 | Kültür Kuramı | 1) Clifford Geertz, Kültürlerin Yorumlanması, Dost Kitabevi, (2010) ss. 17-50, ss. 221-263. 2) Marshall Berman – Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, İletişim Yayınları, (1994), ss. 27-60. |
3 | Toplum Kuramı | 1) Antony Giddens – Sosyoloji – Kısa Fakat Eleştirel Bir Giriş, Phoenix Yayınları, (2005), ss. 1-21, ss. 129-58. 2) Norbert Elias, Sosyoloji Nedir?, (Olvido Kitap, İstanbul, 2016), ss. 11-42. 3) Georg Simmel - "Toplum Nasıl Mümkün Olur?", Bireysellik ve Kültür, (Metis Yay., İstanbul, 2009), ss. 33-57. |
4 | Siyaset Kuramı | 1) Andrew Heywood – Siyaset, Adres Yayınları, (2013), ss. 27-39, ss. 68-84. 2) Süleyman Seyfi Öğün, Türk Politik Kültürü, (Alfa Yay, İstanbul, 2000), ss. 15-38. 3) Etyen Mahçupyan - "Türkiye'nin Modernleşme Zihniyeti ve Pozitivizm", (Patika Yay., İstanbul, 1998), ss. 53-73. |
5 | Disiplinlerarası Çalışmak | 1) Belkıs Ayhan Tarhan – “Küreselleşmenin Disiplinlerarası Hikayeleri”, Küreselleşmenin Yüzleri, Everest Yayınları, (2005), ss. 145-64. |
6 | Küreselleşmenin Kıyısında Kültür: Dünya ve Türkiye | 1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 27-98. |
7 | Küreselleşmenin Kıyısında Toplum: Dünya ve Türkiye | 1) Zygmunt Bauman – Küreselleşme, Ayrıntı Yayınları, (2012), ss. 60- 80. 2) Rıfat Bali – Tarz-ı Hayat’tan Life Style’a, İletişim Yayınları, (2011), ss. 306-38. |
8 | Küreselleşmenin Kıyısında Siyaset: Dünya ve Türkiye | 1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 99-116. 2) Ümit Cizre Sakallıoğlu - "1983-94: Siyasal Parti Topoğrafyası", Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, Cilt 15, (İletişim Yay., İstanbul, 1995), ss. 1248-52. 3) Feroz Ahmad – Bir Kimlik Peşinde Türkiye, İstanbul Bilgi Ünv. Yayınları, (2014), s. 157-96. 4)İrfan Kaya Ülger, “Yugoslavya’nın Parçalanmasında Uluslararası Toplumun Rolü”, Türkiye Günlüğü, 36, (Eylül-Ekim 1995), ss. 55-64. |
9 | Medya ve Kadın | 1) Deniz Kandiyoti, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, (İstanbul, Metis Yay., 2011), ss. 20-65. 2) John Keane, Medya ve Demokrasi, Ayrıntı Yayınları, (1993), ss. 45 -70. |
10 | Popüler Kültür ve Gelecek Projeksiyonu | 1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 381-404. 2) Nabi Avcı, “Arabesk Müzik Tartışmalarına Grotesk Bir Derkenar”, Türkiye Günlüğü, 5, (Ağustos 1989). 3) Alvin Toffler – Üçüncü Dalga, Koridor Yayıncılık, (2008), ss. 449-542. |
11 | Metinde İz Sürmek: Nurdan Gürbilek ve Türkiye | 1) Nurdan Gürbilek – Vitrinde Yaşamak, Metis Yayınları, (2014), ss. 21-39, ss. 53-80, ss. 92-101, ss. 110-123. |
12 | Film: Şirket | Zygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları, 36-64. |
13 | Öğrencilerin sunumu | Zygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları, 65-101. |
14 | Genel Tekrar & Son Notlar | Zygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları, 102-43. |
Kaynak |
Zygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları. Nurdan Gürbilek, Vitrinde Yaşamak, (2020), Metis Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 3 | 3 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 4 | 28 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 6 | 84 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(157/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KÜRESELLEŞMENİN EŞİĞİNDE TÜRKİYE VE DÜNYA | SKY3112248 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Perşembe 10:00-10:45 Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Sami ŞENER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, küreselleşmenin eşiğinde ve içinde olma durumlarının deneyimlendiği bir dönem olarak, 1980-sonrası dönem hakkında öğrencilerin zihninde, bilimsel çerçeve içerisinde, genel bir fotoğraf oluşturmasına yardımcı olmaktır. Dönemin sürekliliklerinin ve kopuşlarının vurgulanmasıyla, toplum, siyaset ve kültür kodlarındaki değişimler irdelenir. Katılımcıların dönemi tasavvur edebilmeleri için, döneme dair afişler, gazeteler, filmler ve tematik eserler araç olarak derste yer alır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş - Tanışma,Kültür Kuramı,Toplum Kuramı,Siyaset Kuramı,Disiplinlerarası Çalışmak,Küreselleşmenin Kıyısında Kültür: Dünya ve Türkiye,Küreselleşmenin Kıyısında Toplum: Dünya ve Türkiye,Küreselleşmenin Kıyısında Siyaset: Dünya ve Türkiye,Medya ve Kadın,Popüler Kültür ve Gelecek Projeksiyonu,Metinde İz Sürmek: Nurdan Gürbilek ve Türkiye,Film: Şirket,Öğrencilerin sunumu,Genel Tekrar & Son Notlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu derste, öğrenci tartışmalı ve mukayeseli bir dönem incelemesini çözümler. | 10, 16, 9 | A, E |
Bu derste öğrenci bir konu hakkında gözlem yapma becerisi kazanır. | 10, 16, 9 | A |
Öğrenci gazete arşivinde sınırlı bir araştırma yapmayı deneyimler. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğrenci sonuç odaklı bir metin hazırlama deneyimi kazanır. | 10, 16, 9 | A |
Öğrenci bu derste lisansüstü çalışma mantığını kavramaya yönelik mini bir deneyim kazanır. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş - Tanışma | Zygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları, 7-35. |
2 | Kültür Kuramı | 1) Clifford Geertz, Kültürlerin Yorumlanması, Dost Kitabevi, (2010) ss. 17-50, ss. 221-263. 2) Marshall Berman – Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, İletişim Yayınları, (1994), ss. 27-60. |
3 | Toplum Kuramı | 1) Antony Giddens – Sosyoloji – Kısa Fakat Eleştirel Bir Giriş, Phoenix Yayınları, (2005), ss. 1-21, ss. 129-58. 2) Norbert Elias, Sosyoloji Nedir?, (Olvido Kitap, İstanbul, 2016), ss. 11-42. 3) Georg Simmel - "Toplum Nasıl Mümkün Olur?", Bireysellik ve Kültür, (Metis Yay., İstanbul, 2009), ss. 33-57. |
4 | Siyaset Kuramı | 1) Andrew Heywood – Siyaset, Adres Yayınları, (2013), ss. 27-39, ss. 68-84. 2) Süleyman Seyfi Öğün, Türk Politik Kültürü, (Alfa Yay, İstanbul, 2000), ss. 15-38. 3) Etyen Mahçupyan - "Türkiye'nin Modernleşme Zihniyeti ve Pozitivizm", (Patika Yay., İstanbul, 1998), ss. 53-73. |
5 | Disiplinlerarası Çalışmak | 1) Belkıs Ayhan Tarhan – “Küreselleşmenin Disiplinlerarası Hikayeleri”, Küreselleşmenin Yüzleri, Everest Yayınları, (2005), ss. 145-64. |
6 | Küreselleşmenin Kıyısında Kültür: Dünya ve Türkiye | 1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 27-98. |
7 | Küreselleşmenin Kıyısında Toplum: Dünya ve Türkiye | 1) Zygmunt Bauman – Küreselleşme, Ayrıntı Yayınları, (2012), ss. 60- 80. 2) Rıfat Bali – Tarz-ı Hayat’tan Life Style’a, İletişim Yayınları, (2011), ss. 306-38. |
8 | Küreselleşmenin Kıyısında Siyaset: Dünya ve Türkiye | 1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 99-116. 2) Ümit Cizre Sakallıoğlu - "1983-94: Siyasal Parti Topoğrafyası", Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, Cilt 15, (İletişim Yay., İstanbul, 1995), ss. 1248-52. 3) Feroz Ahmad – Bir Kimlik Peşinde Türkiye, İstanbul Bilgi Ünv. Yayınları, (2014), s. 157-96. 4)İrfan Kaya Ülger, “Yugoslavya’nın Parçalanmasında Uluslararası Toplumun Rolü”, Türkiye Günlüğü, 36, (Eylül-Ekim 1995), ss. 55-64. |
9 | Medya ve Kadın | 1) Deniz Kandiyoti, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, (İstanbul, Metis Yay., 2011), ss. 20-65. 2) John Keane, Medya ve Demokrasi, Ayrıntı Yayınları, (1993), ss. 45 -70. |
10 | Popüler Kültür ve Gelecek Projeksiyonu | 1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 381-404. 2) Nabi Avcı, “Arabesk Müzik Tartışmalarına Grotesk Bir Derkenar”, Türkiye Günlüğü, 5, (Ağustos 1989). 3) Alvin Toffler – Üçüncü Dalga, Koridor Yayıncılık, (2008), ss. 449-542. |
11 | Metinde İz Sürmek: Nurdan Gürbilek ve Türkiye | 1) Nurdan Gürbilek – Vitrinde Yaşamak, Metis Yayınları, (2014), ss. 21-39, ss. 53-80, ss. 92-101, ss. 110-123. |
12 | Film: Şirket | Zygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları, 36-64. |
13 | Öğrencilerin sunumu | Zygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları, 65-101. |
14 | Genel Tekrar & Son Notlar | Zygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları, 102-43. |
Kaynak |
Zygmunt Bauman, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, (2020), Ayrıntı Yayınları. Nurdan Gürbilek, Vitrinde Yaşamak, (2020), Metis Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |