Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KAMU MALİYESİ | SKY4272040 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Perşembe 13:30-14:15 Perşembe 14:30-15:15 Perşembe 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Devletin, hangi ekonomik faaliyetlere, neden katılması gerektiği, bu faaliyetlerin boyutları, türleri ve iktisadi etkileri anlatılarak; öğrencilerin, devletin ekonomik faaliyetleri ile kaynakların etkinliğine ve kullanım alanlarına nasıl şekil verebileceğini öğretmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kamu Maliyesinin Konusu ve Temel Kavramlar ,İktisadi düşünceler- teoriler ve ekonomik sistemler,Kamunun ekonomik faaliyet nedenleri ve kamu iktisadi teşebbüsleri,Kamu harcamaları ,Kamu harcamaları,Kamu gelirleri ,Vergi,Vergi,Devlet borçları ,Bütçe, bütçenin ilkeleri ,Bütçe süreci ,Maliye politikası: Enflasyonla nedir? Enflasyonla mücadele politikaları nelerdir?,Maliye politikası: Durgunlukla nedir? Durgunlukla mücadele politikaları nelerdir?,Maliye politikası: Stagflasyon nedir? Stagflasyonla mücadele politikaları nelerdir?; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kamu maliyesi kavramlarını kullanarak mali olayları yorumlar. | 10, 13, 16, 9 | A |
2. İktisadi düşüncelere göre ortaya çıkan farklı ekonomik sistemleri karşılaştırır. | 10, 13, 16, 9 | A |
3. Devletin piyasa içerisindeki rolünü ve piyasaya müdahale gerekçeleriniz açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
4. Kamu harcamalarının finansmanının elde edilme yöntemlerini kavrar. | 10, 13, 16, 9 | A |
5. Türkiye'deki bütçe sürecinin nasıl işlediğini ve fonksiyonlarını açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
6. Ekonomik konjonktüre göre hangi maliye politikası aracının kullanılması gerektiğini tespit eder. | 10, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kamu Maliyesinin Konusu ve Temel Kavramlar | Bilici ve Bilici, 2017, ss.4-9 |
2 | İktisadi düşünceler- teoriler ve ekonomik sistemler | Bilici ve Bilici, 2017, ss.16-22 |
3 | Kamunun ekonomik faaliyet nedenleri ve kamu iktisadi teşebbüsleri | Bilici ve Bilici, 2017, ss.7-14 |
4 | Kamu harcamaları | Bilici ve Bilici, 2017, ss.72-92 |
5 | Kamu harcamaları | Bilici ve Bilici, 2017, ss.72-92 |
6 | Kamu gelirleri | Bilici ve Bilici, 2017, ss.188-200 |
7 | Vergi | Bilici ve Bilici, 2017, ss.204-226 |
8 | Vergi | Bilici ve Bilici, 2017, ss.231-253 |
9 | Devlet borçları | Bilici ve Bilici, 2017, ss.96-114 |
10 | Bütçe, bütçenin ilkeleri | Bilici ve Bilici, 2017, ss.129-139 |
11 | Bütçe süreci | Bilici ve Bilici, 2017, ss.145-162; Pehlivan, 2022, ss.240-284. |
12 | Maliye politikası: Enflasyonla nedir? Enflasyonla mücadele politikaları nelerdir? | Bilici ve Bilici, 2017, ss.294-313; Pehlivan, 2022, ss.285-300 |
13 | Maliye politikası: Durgunlukla nedir? Durgunlukla mücadele politikaları nelerdir? | Pehlivan, 2022, ss.301-310 |
14 | Maliye politikası: Stagflasyon nedir? Stagflasyonla mücadele politikaları nelerdir? | Pehlivan, 2022, ss.310-317 |
Kaynak |
Bilici, Nurettin (2017), Kamu Maliyesi, Savaş Yayınları, Ankara. Pehlivan, Osman (2022), Kamu Maliyesi, Celepler, Trabzon. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 5 | 5 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 70 | 70 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 167 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(167/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KAMU MALİYESİ | SKY4272040 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Perşembe 13:30-14:15 Perşembe 14:30-15:15 Perşembe 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Devletin, hangi ekonomik faaliyetlere, neden katılması gerektiği, bu faaliyetlerin boyutları, türleri ve iktisadi etkileri anlatılarak; öğrencilerin, devletin ekonomik faaliyetleri ile kaynakların etkinliğine ve kullanım alanlarına nasıl şekil verebileceğini öğretmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kamu Maliyesinin Konusu ve Temel Kavramlar ,İktisadi düşünceler- teoriler ve ekonomik sistemler,Kamunun ekonomik faaliyet nedenleri ve kamu iktisadi teşebbüsleri,Kamu harcamaları ,Kamu harcamaları,Kamu gelirleri ,Vergi,Vergi,Devlet borçları ,Bütçe, bütçenin ilkeleri ,Bütçe süreci ,Maliye politikası: Enflasyonla nedir? Enflasyonla mücadele politikaları nelerdir?,Maliye politikası: Durgunlukla nedir? Durgunlukla mücadele politikaları nelerdir?,Maliye politikası: Stagflasyon nedir? Stagflasyonla mücadele politikaları nelerdir?; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kamu maliyesi kavramlarını kullanarak mali olayları yorumlar. | 10, 13, 16, 9 | A |
2. İktisadi düşüncelere göre ortaya çıkan farklı ekonomik sistemleri karşılaştırır. | 10, 13, 16, 9 | A |
3. Devletin piyasa içerisindeki rolünü ve piyasaya müdahale gerekçeleriniz açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
4. Kamu harcamalarının finansmanının elde edilme yöntemlerini kavrar. | 10, 13, 16, 9 | A |
5. Türkiye'deki bütçe sürecinin nasıl işlediğini ve fonksiyonlarını açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
6. Ekonomik konjonktüre göre hangi maliye politikası aracının kullanılması gerektiğini tespit eder. | 10, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kamu Maliyesinin Konusu ve Temel Kavramlar | Bilici ve Bilici, 2017, ss.4-9 |
2 | İktisadi düşünceler- teoriler ve ekonomik sistemler | Bilici ve Bilici, 2017, ss.16-22 |
3 | Kamunun ekonomik faaliyet nedenleri ve kamu iktisadi teşebbüsleri | Bilici ve Bilici, 2017, ss.7-14 |
4 | Kamu harcamaları | Bilici ve Bilici, 2017, ss.72-92 |
5 | Kamu harcamaları | Bilici ve Bilici, 2017, ss.72-92 |
6 | Kamu gelirleri | Bilici ve Bilici, 2017, ss.188-200 |
7 | Vergi | Bilici ve Bilici, 2017, ss.204-226 |
8 | Vergi | Bilici ve Bilici, 2017, ss.231-253 |
9 | Devlet borçları | Bilici ve Bilici, 2017, ss.96-114 |
10 | Bütçe, bütçenin ilkeleri | Bilici ve Bilici, 2017, ss.129-139 |
11 | Bütçe süreci | Bilici ve Bilici, 2017, ss.145-162; Pehlivan, 2022, ss.240-284. |
12 | Maliye politikası: Enflasyonla nedir? Enflasyonla mücadele politikaları nelerdir? | Bilici ve Bilici, 2017, ss.294-313; Pehlivan, 2022, ss.285-300 |
13 | Maliye politikası: Durgunlukla nedir? Durgunlukla mücadele politikaları nelerdir? | Pehlivan, 2022, ss.301-310 |
14 | Maliye politikası: Stagflasyon nedir? Stagflasyonla mücadele politikaları nelerdir? | Pehlivan, 2022, ss.310-317 |
Kaynak |
Bilici, Nurettin (2017), Kamu Maliyesi, Savaş Yayınları, Ankara. Pehlivan, Osman (2022), Kamu Maliyesi, Celepler, Trabzon. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |