Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYE'DE SİYASET VE BÜROKRASİ İLİŞKİSİ | SKY3165180 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Salı 10:00-10:45 Salı 11:00-11:45 Salı 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste demokratik sistemlerde yürütme erkini üstlenmiş olan seçilmiş ve atanmışların belirlediği siyaset ve bürokrasi ilişkisinin teorik ve pratik yönlerini ile ele alınması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bürokratik yönetim ve temel kavramlar ,Bürokrasi ve Siyaset Kavramı, Bürokrasinin Fonksiyonları ,Bürokrasi Teorileri ,Bürokrasi Teorisi-Max Weber,Bürokrasi Teorisi-Max Weber,Bürokratikleşmeye Neden Olan Faktörler ,Bürokrasi ve Siyasetin Teorik Çerevesi: Bürokrasinin Güç Kaynakları , Bürokrasi ve Siyasetin Teorik Çerevesi: Siyasetin Güç Kaynakları ,Bürokrasi ve Hükümet Sistemleri İlişkisi ,Gelişmiş ve Gelişmekte Olan Ülkelerde Bürokrasi ,Türkiye'de Bürokrasi ve Siyaset İlişkisinin Temelleri ,Türkiye'de Bürokrasi ve Siyaset İlişkisi ,Bürokasinin Denetlenmesi: Siyasi Denetim ,Bürokrasinin ve Siyasetin Yeniden Yapılanması ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bürokrasi ve siyasi aktörlerin temel fonksiyonlarını açıklar. | 10, 14, 16, 9 | A |
2. Farklı teoriler çerçevesinde siyaset ve bürokrasi ilişkisini açıklar. | 10, 14, 16, 9 | A |
3. Siyaset ve bürokrasinin birbirlerine göre güçlü olduğu nitelikleri kavrar. | 10, 14, 16, 9 | A |
4. Bürokrasinin genişlemesinin nedenlerini dikkate alarak sürecin iktisadi, sosyal, yönetsel alana olumlu ve olumsuz yansımalarını açıklar. | 10, 14, 16, 9 | A |
5. Siyaset ve bürokrasinin sahip olduğu güç kaynaklarını dikkate alarak Osmanlıdan günümüze siyaset ve bürokrasi ilişkisini analiz eder. | 10, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bürokratik yönetim ve temel kavramlar | Eryılmaz, 2021: 1-17 |
2 | Bürokrasi ve Siyaset Kavramı, Bürokrasinin Fonksiyonları | Eryılmaz, 2021: 25-28 |
3 | Bürokrasi Teorileri | Öztürk, 2017: 13-72; Eryılmaz, 2021: 30-53;Heywood: 451-456 |
4 | Bürokrasi Teorisi-Max Weber | Eryılmaz, 2021: 53-79 |
5 | Bürokrasi Teorisi-Max Weber | Öztürk, 2017: 85-90 |
6 | Bürokratikleşmeye Neden Olan Faktörler | Eryılmaz, 2021: 88-109 |
7 | Bürokrasi ve Siyasetin Teorik Çerevesi: Bürokrasinin Güç Kaynakları | Öztürk, 2017: 13-72; Eryılmaz, 2021: 30-53 |
8 | Bürokrasi ve Siyasetin Teorik Çerevesi: Siyasetin Güç Kaynakları | Eryılmaz, 2021: 121; Öztürk, 2017: 145:154 |
9 | Bürokrasi ve Hükümet Sistemleri İlişkisi | Eryılmaz, 2021: 134-137 |
10 | Gelişmiş ve Gelişmekte Olan Ülkelerde Bürokrasi | Eryılmaz, 2021: 137-142 |
11 | Türkiye'de Bürokrasi ve Siyaset İlişkisinin Temelleri | Eryılmaz, 2021: 149-157: Öztürk, 2017: 277-306 |
12 | Türkiye'de Bürokrasi ve Siyaset İlişkisi | Eryılmaz, 2021: 157-183: Öztürk, 2017: 306-343 |
13 | Bürokasinin Denetlenmesi: Siyasi Denetim | Eryılmaz, 2021: 185-237 |
14 | Bürokrasinin ve Siyasetin Yeniden Yapılanması | Eryılmaz, 2021: 240-306 |
Kaynak |
Eryılmaz, Bilal (2017). Bürokrasi ve Siyaset: Bürokratik Devletten Etkin Yönetime. İstanbul, Alfa Yayınları. Öztürk, Namık Kemal (2017). Bürokrasi-Siyaset İlişkileri ve Türkiye, Siyasal Kitabevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYE'DE SİYASET VE BÜROKRASİ İLİŞKİSİ | SKY3165180 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Salı 10:00-10:45 Salı 11:00-11:45 Salı 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste demokratik sistemlerde yürütme erkini üstlenmiş olan seçilmiş ve atanmışların belirlediği siyaset ve bürokrasi ilişkisinin teorik ve pratik yönlerini ile ele alınması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bürokratik yönetim ve temel kavramlar ,Bürokrasi ve Siyaset Kavramı, Bürokrasinin Fonksiyonları ,Bürokrasi Teorileri ,Bürokrasi Teorisi-Max Weber,Bürokrasi Teorisi-Max Weber,Bürokratikleşmeye Neden Olan Faktörler ,Bürokrasi ve Siyasetin Teorik Çerevesi: Bürokrasinin Güç Kaynakları , Bürokrasi ve Siyasetin Teorik Çerevesi: Siyasetin Güç Kaynakları ,Bürokrasi ve Hükümet Sistemleri İlişkisi ,Gelişmiş ve Gelişmekte Olan Ülkelerde Bürokrasi ,Türkiye'de Bürokrasi ve Siyaset İlişkisinin Temelleri ,Türkiye'de Bürokrasi ve Siyaset İlişkisi ,Bürokasinin Denetlenmesi: Siyasi Denetim ,Bürokrasinin ve Siyasetin Yeniden Yapılanması ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bürokrasi ve siyasi aktörlerin temel fonksiyonlarını açıklar. | 10, 14, 16, 9 | A |
2. Farklı teoriler çerçevesinde siyaset ve bürokrasi ilişkisini açıklar. | 10, 14, 16, 9 | A |
3. Siyaset ve bürokrasinin birbirlerine göre güçlü olduğu nitelikleri kavrar. | 10, 14, 16, 9 | A |
4. Bürokrasinin genişlemesinin nedenlerini dikkate alarak sürecin iktisadi, sosyal, yönetsel alana olumlu ve olumsuz yansımalarını açıklar. | 10, 14, 16, 9 | A |
5. Siyaset ve bürokrasinin sahip olduğu güç kaynaklarını dikkate alarak Osmanlıdan günümüze siyaset ve bürokrasi ilişkisini analiz eder. | 10, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bürokratik yönetim ve temel kavramlar | Eryılmaz, 2021: 1-17 |
2 | Bürokrasi ve Siyaset Kavramı, Bürokrasinin Fonksiyonları | Eryılmaz, 2021: 25-28 |
3 | Bürokrasi Teorileri | Öztürk, 2017: 13-72; Eryılmaz, 2021: 30-53;Heywood: 451-456 |
4 | Bürokrasi Teorisi-Max Weber | Eryılmaz, 2021: 53-79 |
5 | Bürokrasi Teorisi-Max Weber | Öztürk, 2017: 85-90 |
6 | Bürokratikleşmeye Neden Olan Faktörler | Eryılmaz, 2021: 88-109 |
7 | Bürokrasi ve Siyasetin Teorik Çerevesi: Bürokrasinin Güç Kaynakları | Öztürk, 2017: 13-72; Eryılmaz, 2021: 30-53 |
8 | Bürokrasi ve Siyasetin Teorik Çerevesi: Siyasetin Güç Kaynakları | Eryılmaz, 2021: 121; Öztürk, 2017: 145:154 |
9 | Bürokrasi ve Hükümet Sistemleri İlişkisi | Eryılmaz, 2021: 134-137 |
10 | Gelişmiş ve Gelişmekte Olan Ülkelerde Bürokrasi | Eryılmaz, 2021: 137-142 |
11 | Türkiye'de Bürokrasi ve Siyaset İlişkisinin Temelleri | Eryılmaz, 2021: 149-157: Öztürk, 2017: 277-306 |
12 | Türkiye'de Bürokrasi ve Siyaset İlişkisi | Eryılmaz, 2021: 157-183: Öztürk, 2017: 306-343 |
13 | Bürokasinin Denetlenmesi: Siyasi Denetim | Eryılmaz, 2021: 185-237 |
14 | Bürokrasinin ve Siyasetin Yeniden Yapılanması | Eryılmaz, 2021: 240-306 |
Kaynak |
Eryılmaz, Bilal (2017). Bürokrasi ve Siyaset: Bürokratik Devletten Etkin Yönetime. İstanbul, Alfa Yayınları. Öztürk, Namık Kemal (2017). Bürokrasi-Siyaset İlişkileri ve Türkiye, Siyasal Kitabevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |