Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDENİ HUKUK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Harun DEMİRBAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Harun DEMİRBAŞ, Öğr.Gör. Kaan KARAMAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Medenî hukuka giriş niteliğinde olmak üzere, bu hukuk dalının genel ve temel ilkelerine, kişiler hukuku ile aile hukukuna ilişkin hukukî düzenlemelerini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Medenî hukukun hukuk dalları ve sistemleri içindeki yeri / Türkiye’de medenî hukukun gelişimi / 4721 sayılı Türk medenî kanununun sistematiği ve yürürlük kaynakları,Hak ve çeşitleri ile hakkın kazanılmasının yolları / Hukukî işlemlerin geçersizliği, iyiniyet, dürüstlük kuralı, hakların korunması ve kaybedilmesi ,Kişiler hukukuna giriş, kişiliğin başlangıcı ve sona ermesi / Hak ehliyeti – fiil ehliyeti ,Kişilik hakkı / Kişiliğin korunması,Hısımlık, yerleşim yeri ve kişisel durum sicili / Genel olarak tüzel kişiler,Tüzel kişilerin kuruluş sistemleri, hak ve fiil ehliyetleri, yerleşim yeri ve sona ermesi / Dernekler ve vakıflar ,Aile hukukunun konusu, önemi, özellikleri ve nişanlılık / Evlenmenin hukukî niteliği, maddî ve şeklî koşulları ile hükümsüzlüğü,Evliliğin sona erme sebepleri / Evliliğin genel hükümleri / Evlilik birliğinin korunması,Evlilik birliğinde mal rejimleri / yasal mal rejimi / Yasal mal rejiminin sona ermesi ve tasfiye / Seçimlik mal rejimleri,Hısımlık – çocuk ile ana ve babası arasında soybağının kurulması yolları / Soybağının kurulması yollarından tanıma ve evlât edinme , Soybağının hükümleri, Aile topluluğu / Vesayet hukuku , Vesayetin yürütülmesi ve sona ermesi,Koruma amacıyla ergin kişilerin özgürlüğünün kısıtlanması / yasal danışmanlık ve kayyımlık / vesayet organlarının sorumluluğu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Özel hukukun temel alanı olan medenî hukuk kurumlarını ve işlevlerini açıklar. | 13, 16, 9 | A |
Kişiler hukuku ile ilgili düzenlemeleri özetler. | 13, 16, 9 | A |
Aile hukuku düzenlemelerini tanımlar. | 13, 16, 9 | A |
Medeni hukukun kaynaklarını, hak kavramını ve türlerini, hakların kazanılması ve kaybını açıklar. | 13, 16, 9 | A |
Kişiliğin başlangıcını, sona ermesini, kişilik hakkı ve korunmasını hatırlar. | 13, 16, 9 | A |
Medeni hukuk tüzel kişilerinin türlerini hatırlar. | 13, 16, 9 | A |
Nişanlanma, evlenme ve boşanmaya ilişkin hukuki düzenlemeleri açıklar. | 13, 16, 9 | A |
Soybağını ve eşler arasındaki mal rejimlerini hatırlar. | 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Medenî hukukun hukuk dalları ve sistemleri içindeki yeri / Türkiye’de medenî hukukun gelişimi / 4721 sayılı Türk medenî kanununun sistematiği ve yürürlük kaynakları | |
2 | Hak ve çeşitleri ile hakkın kazanılmasının yolları / Hukukî işlemlerin geçersizliği, iyiniyet, dürüstlük kuralı, hakların korunması ve kaybedilmesi | |
3 | Kişiler hukukuna giriş, kişiliğin başlangıcı ve sona ermesi / Hak ehliyeti – fiil ehliyeti | |
4 | Kişilik hakkı / Kişiliğin korunması | |
5 | Hısımlık, yerleşim yeri ve kişisel durum sicili / Genel olarak tüzel kişiler | |
6 | Tüzel kişilerin kuruluş sistemleri, hak ve fiil ehliyetleri, yerleşim yeri ve sona ermesi / Dernekler ve vakıflar | |
7 | Aile hukukunun konusu, önemi, özellikleri ve nişanlılık / Evlenmenin hukukî niteliği, maddî ve şeklî koşulları ile hükümsüzlüğü | |
8 | Evliliğin sona erme sebepleri / Evliliğin genel hükümleri / Evlilik birliğinin korunması | |
9 | Evlilik birliğinde mal rejimleri / yasal mal rejimi / Yasal mal rejiminin sona ermesi ve tasfiye / Seçimlik mal rejimleri | |
10 | Hısımlık – çocuk ile ana ve babası arasında soybağının kurulması yolları / Soybağının kurulması yollarından tanıma ve evlât edinme | |
11 | Soybağının hükümleri | |
12 | Aile topluluğu / Vesayet hukuku | |
13 | Vesayetin yürütülmesi ve sona ermesi | |
14 | Koruma amacıyla ergin kişilerin özgürlüğünün kısıtlanması / yasal danışmanlık ve kayyımlık / vesayet organlarının sorumluluğu |
Kaynak |
Ders notu verilmeyecektir. |
Serap HELVACI / Fulya ERLÜLE, Medeni Hukuk, 5. Bası, 2018 İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | ||||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | ||||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | ||||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | ||||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 3 | 12 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 3 | 12 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 166 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(166/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDENİ HUKUK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Harun DEMİRBAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Harun DEMİRBAŞ, Öğr.Gör. Kaan KARAMAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Medenî hukuka giriş niteliğinde olmak üzere, bu hukuk dalının genel ve temel ilkelerine, kişiler hukuku ile aile hukukuna ilişkin hukukî düzenlemelerini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Medenî hukukun hukuk dalları ve sistemleri içindeki yeri / Türkiye’de medenî hukukun gelişimi / 4721 sayılı Türk medenî kanununun sistematiği ve yürürlük kaynakları,Hak ve çeşitleri ile hakkın kazanılmasının yolları / Hukukî işlemlerin geçersizliği, iyiniyet, dürüstlük kuralı, hakların korunması ve kaybedilmesi ,Kişiler hukukuna giriş, kişiliğin başlangıcı ve sona ermesi / Hak ehliyeti – fiil ehliyeti ,Kişilik hakkı / Kişiliğin korunması,Hısımlık, yerleşim yeri ve kişisel durum sicili / Genel olarak tüzel kişiler,Tüzel kişilerin kuruluş sistemleri, hak ve fiil ehliyetleri, yerleşim yeri ve sona ermesi / Dernekler ve vakıflar ,Aile hukukunun konusu, önemi, özellikleri ve nişanlılık / Evlenmenin hukukî niteliği, maddî ve şeklî koşulları ile hükümsüzlüğü,Evliliğin sona erme sebepleri / Evliliğin genel hükümleri / Evlilik birliğinin korunması,Evlilik birliğinde mal rejimleri / yasal mal rejimi / Yasal mal rejiminin sona ermesi ve tasfiye / Seçimlik mal rejimleri,Hısımlık – çocuk ile ana ve babası arasında soybağının kurulması yolları / Soybağının kurulması yollarından tanıma ve evlât edinme , Soybağının hükümleri, Aile topluluğu / Vesayet hukuku , Vesayetin yürütülmesi ve sona ermesi,Koruma amacıyla ergin kişilerin özgürlüğünün kısıtlanması / yasal danışmanlık ve kayyımlık / vesayet organlarının sorumluluğu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Özel hukukun temel alanı olan medenî hukuk kurumlarını ve işlevlerini açıklar. | 13, 16, 9 | A |
Kişiler hukuku ile ilgili düzenlemeleri özetler. | 13, 16, 9 | A |
Aile hukuku düzenlemelerini tanımlar. | 13, 16, 9 | A |
Medeni hukukun kaynaklarını, hak kavramını ve türlerini, hakların kazanılması ve kaybını açıklar. | 13, 16, 9 | A |
Kişiliğin başlangıcını, sona ermesini, kişilik hakkı ve korunmasını hatırlar. | 13, 16, 9 | A |
Medeni hukuk tüzel kişilerinin türlerini hatırlar. | 13, 16, 9 | A |
Nişanlanma, evlenme ve boşanmaya ilişkin hukuki düzenlemeleri açıklar. | 13, 16, 9 | A |
Soybağını ve eşler arasındaki mal rejimlerini hatırlar. | 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Medenî hukukun hukuk dalları ve sistemleri içindeki yeri / Türkiye’de medenî hukukun gelişimi / 4721 sayılı Türk medenî kanununun sistematiği ve yürürlük kaynakları | |
2 | Hak ve çeşitleri ile hakkın kazanılmasının yolları / Hukukî işlemlerin geçersizliği, iyiniyet, dürüstlük kuralı, hakların korunması ve kaybedilmesi | |
3 | Kişiler hukukuna giriş, kişiliğin başlangıcı ve sona ermesi / Hak ehliyeti – fiil ehliyeti | |
4 | Kişilik hakkı / Kişiliğin korunması | |
5 | Hısımlık, yerleşim yeri ve kişisel durum sicili / Genel olarak tüzel kişiler | |
6 | Tüzel kişilerin kuruluş sistemleri, hak ve fiil ehliyetleri, yerleşim yeri ve sona ermesi / Dernekler ve vakıflar | |
7 | Aile hukukunun konusu, önemi, özellikleri ve nişanlılık / Evlenmenin hukukî niteliği, maddî ve şeklî koşulları ile hükümsüzlüğü | |
8 | Evliliğin sona erme sebepleri / Evliliğin genel hükümleri / Evlilik birliğinin korunması | |
9 | Evlilik birliğinde mal rejimleri / yasal mal rejimi / Yasal mal rejiminin sona ermesi ve tasfiye / Seçimlik mal rejimleri | |
10 | Hısımlık – çocuk ile ana ve babası arasında soybağının kurulması yolları / Soybağının kurulması yollarından tanıma ve evlât edinme | |
11 | Soybağının hükümleri | |
12 | Aile topluluğu / Vesayet hukuku | |
13 | Vesayetin yürütülmesi ve sona ermesi | |
14 | Koruma amacıyla ergin kişilerin özgürlüğünün kısıtlanması / yasal danışmanlık ve kayyımlık / vesayet organlarının sorumluluğu |
Kaynak |
Ders notu verilmeyecektir. |
Serap HELVACI / Fulya ERLÜLE, Medeni Hukuk, 5. Bası, 2018 İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | ||||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | ||||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | ||||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | ||||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |