Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BENLİK PSİKOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Neslihan SAYRAÇ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Neslihan SAYRAÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, bireylerin kendilerini tanımlamalarına ilişkin ortaya koydukları farklı yorumlara ışık tutmaktır. Kendini tanımlama süreci; benlik inşası sürecinde karşılaştığımız farklı teorik bilgileri ve kavramları daha iyi anlamamızı sağlayan önemli bir unsurdur. Bu nedenle, ders kapsamında, benliğe ilişkin bilgiler farklı boyutlarıyla tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Genel Tanımı,Benlik Tanımları,Benlik Gelişimi ,Benlik ve Sosyal Kimlik,Benlik ve Kültür,Benlik Değerlendirmesi,Benlik Sunumu,Vize Haftası,Benlik Düzenlemesi ve Motivasyon,Benlik Düzenlemesi ve Motivasyon,Öz- Bilinçli Duygular,Öz- Yeterlik,Öz- Duyarlılık,Benlik ve Yakın İlişkiler,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Benlik ve kimlik alanını ve ilgilendiği konuları tanımlar. | 10, 13, 16, 19, 23, 37, 9 | C |
Benlik ve kimlikle ilgili meseleleri eleştirel bir bakış açısıyla tartışır. | 10, 13, 16, 19, 23, 37, 9 | C |
Farklı toplumlardaki örf ve adet, gelenek-görenek, etik değerlere paralel olarak değişen insan davranışlarını değerlendirmek. | 10, 13, 16, 19, 23, 37, 9 | C |
Benlikle ilgili gündelik hayat problemlerine çözümler düşünür. | 10, 13, 16, 19, 23, 37, 9 | C |
Kültür açısından benlik kavramının farklarını değerlendirebilme yeteneğini kazanır. | 10, 13, 16, 19, 23, 37, 9 | C |
Benlik sunumu, benlik kavramı netliği, özdenetim ve benlik değerlendirmesi sürdürülebilirliği kavramlarını ilişkilendirme ve tartışabilme yeteneğini kazanır. | 10, 13, 16, 19, 23, 37, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Genel Tanımı | |
2 | Benlik Tanımları | Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). |
3 | Benlik Gelişimi | Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). |
4 | Benlik ve Sosyal Kimlik | Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). |
5 | Benlik ve Kültür | Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). |
6 | Benlik Değerlendirmesi | Çebi, E. (2023). |
7 | Benlik Sunumu | Çebi, E. (2023). |
8 | Vize Haftası | |
9 | Benlik Düzenlemesi ve Motivasyon | Çebi, E. (2023). |
10 | Benlik Düzenlemesi ve Motivasyon | Çebi, E. (2023). |
11 | Öz- Bilinçli Duygular | Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). |
12 | Öz- Yeterlik | Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). |
13 | Öz- Duyarlılık | Çebi, E. (2023). |
14 | Benlik ve Yakın İlişkiler | Çebi, E. (2023). |
15 | Genel Değerlendirme | Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). |
Kaynak |
Çebi, E. (2023). Benlik psikolojisi. Nobel Akademik Yayıncılık: Ankara. Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). Benlik, aile ve insan gelişim. Koç Üniversitesi Yayınları: İstanbul. Taylor, C. (2012). Benliğin kaynakları: Modern kimliğin inşası. (Çev: A. Baş, B. Baş). Küre Yayınları: İstanbul. |
Oyserman, D., Elmore, K., & Smith, G. (2012). Self, self-concept, and identity. Handbook of self and identity, 2, 69-104. Hogg, M. A. (2012). Social Identity and the Psychology of Groups. In M. R. Leary & J. P. Tangney (Eds.), Handbook of self and identity (2nd ed., pp. 502-519). New York: Guilford |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BENLİK PSİKOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Neslihan SAYRAÇ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Neslihan SAYRAÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, bireylerin kendilerini tanımlamalarına ilişkin ortaya koydukları farklı yorumlara ışık tutmaktır. Kendini tanımlama süreci; benlik inşası sürecinde karşılaştığımız farklı teorik bilgileri ve kavramları daha iyi anlamamızı sağlayan önemli bir unsurdur. Bu nedenle, ders kapsamında, benliğe ilişkin bilgiler farklı boyutlarıyla tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Genel Tanımı,Benlik Tanımları,Benlik Gelişimi ,Benlik ve Sosyal Kimlik,Benlik ve Kültür,Benlik Değerlendirmesi,Benlik Sunumu,Vize Haftası,Benlik Düzenlemesi ve Motivasyon,Benlik Düzenlemesi ve Motivasyon,Öz- Bilinçli Duygular,Öz- Yeterlik,Öz- Duyarlılık,Benlik ve Yakın İlişkiler,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Benlik ve kimlik alanını ve ilgilendiği konuları tanımlar. | 10, 13, 16, 19, 23, 37, 9 | C |
Benlik ve kimlikle ilgili meseleleri eleştirel bir bakış açısıyla tartışır. | 10, 13, 16, 19, 23, 37, 9 | C |
Farklı toplumlardaki örf ve adet, gelenek-görenek, etik değerlere paralel olarak değişen insan davranışlarını değerlendirmek. | 10, 13, 16, 19, 23, 37, 9 | C |
Benlikle ilgili gündelik hayat problemlerine çözümler düşünür. | 10, 13, 16, 19, 23, 37, 9 | C |
Kültür açısından benlik kavramının farklarını değerlendirebilme yeteneğini kazanır. | 10, 13, 16, 19, 23, 37, 9 | C |
Benlik sunumu, benlik kavramı netliği, özdenetim ve benlik değerlendirmesi sürdürülebilirliği kavramlarını ilişkilendirme ve tartışabilme yeteneğini kazanır. | 10, 13, 16, 19, 23, 37, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Genel Tanımı | |
2 | Benlik Tanımları | Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). |
3 | Benlik Gelişimi | Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). |
4 | Benlik ve Sosyal Kimlik | Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). |
5 | Benlik ve Kültür | Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). |
6 | Benlik Değerlendirmesi | Çebi, E. (2023). |
7 | Benlik Sunumu | Çebi, E. (2023). |
8 | Vize Haftası | |
9 | Benlik Düzenlemesi ve Motivasyon | Çebi, E. (2023). |
10 | Benlik Düzenlemesi ve Motivasyon | Çebi, E. (2023). |
11 | Öz- Bilinçli Duygular | Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). |
12 | Öz- Yeterlik | Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). |
13 | Öz- Duyarlılık | Çebi, E. (2023). |
14 | Benlik ve Yakın İlişkiler | Çebi, E. (2023). |
15 | Genel Değerlendirme | Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). |
Kaynak |
Çebi, E. (2023). Benlik psikolojisi. Nobel Akademik Yayıncılık: Ankara. Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). Benlik, aile ve insan gelişim. Koç Üniversitesi Yayınları: İstanbul. Taylor, C. (2012). Benliğin kaynakları: Modern kimliğin inşası. (Çev: A. Baş, B. Baş). Küre Yayınları: İstanbul. |
Oyserman, D., Elmore, K., & Smith, G. (2012). Self, self-concept, and identity. Handbook of self and identity, 2, 69-104. Hogg, M. A. (2012). Social Identity and the Psychology of Groups. In M. R. Leary & J. P. Tangney (Eds.), Handbook of self and identity (2nd ed., pp. 502-519). New York: Guilford |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |