Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KİŞİLİK KURAMLARI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande GÜNDOĞAN SÜTÜVEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, psikoloji tarihi boyunca öncü olmuş kuramcıların insan kişiliğini ele alışlarını; kişiliğin gelişimine bakış açılarını ve bu anlamda tarihsel ve motivasyonel kaynakları incelemektir. Öte yandan kişiliğin temel kavramlarını, kuramların insan doğasına bakışını ve kişilik açıklamalarına ilişkin eleştirel düşünceyi de kazanmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanımı ve Giriş,Kişilik ve Kişiliğin Temel Kavramları,S. Freud ve Psikanalitik Kuram – I,S. Freud ve Psikanalitik Kuram – II,C. G. Jung ve Analitik Psikoloji,A. Adler ve Bireysel Psikoloji ,E.Erikson,K. D. Horney ve Psikanalitik Sosyal Kuram,E. Fromm ve Özgürlükten Kaçış Kuramı,Diğer Psikanalitik Kuramlar ve Nesne İlişkileri Kuramı,E. Berne ve Transasiyonel Analiz,A. Maslow - İnsancıl Yaklaşım,C. Rogers ve İnsancıl Kuram,Varoluşçu Kuram; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İnsanın kişilik yapısı ile ilişkili temel tanım ve kavramları açıklayabilir. | 13, 21, 9 | A |
2. İnsan kişiliğinin doğası ile ilgili temel meseleleri betimleyebilir ve tartışabilir. | 10, 16, 21, 9 | A |
3. Kişilik ile mizaç, aile, çevre ve kültür arasında bağlantı kurabilir; bu bağlantıları açıklayabilir ve tartışabilir. | 10, 13, 16, 21, 4, 9 | A |
4. Tarihsel süreçte öncü olmuş kişilik kuramcılarının varsayımlarını içselleştirerek ifade edebilir; bunları tartışabilir ve eleştirebilir. | 10, 16, 4, 9 | A |
5. İnsan kişiliğine özgü belli başlı özellikleri kişilik kuramları ışığında tanımlayabilir ve yorumlayabilir. | 10, 13, 16, 37, 4, 6 | A |
6. Kişilik kuramlarının ait olduğu farklı ekolleri karşılaştırabilir ve bunları tartışabilir. | 10, 13, 16, 21, 4, 6 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanımı ve Giriş | KK, B1 |
2 | Kişilik ve Kişiliğin Temel Kavramları | KK, B.1-2 |
3 | S. Freud ve Psikanalitik Kuram – I | KK, B.3 |
4 | S. Freud ve Psikanalitik Kuram – II | KK, B.3 |
5 | C. G. Jung ve Analitik Psikoloji | KK, B.4 |
6 | A. Adler ve Bireysel Psikoloji | KK, B.5 |
7 | E.Erikson | |
8 | K. D. Horney ve Psikanalitik Sosyal Kuram | KK, B.8 |
9 | E. Fromm ve Özgürlükten Kaçış Kuramı | KK, B.9 |
10 | Diğer Psikanalitik Kuramlar ve Nesne İlişkileri Kuramı | KK, B.10 |
11 | E. Berne ve Transasiyonel Analiz | Okuma önerisi |
12 | A. Maslow - İnsancıl Yaklaşım | Okuma önerisi |
13 | C. Rogers ve İnsancıl Kuram | KK, B.13 |
14 | Varoluşçu Kuram | KK, B.14 |
Kaynak |
Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi |
Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 1 | 1 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 148 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(148/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KİŞİLİK KURAMLARI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande GÜNDOĞAN SÜTÜVEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, psikoloji tarihi boyunca öncü olmuş kuramcıların insan kişiliğini ele alışlarını; kişiliğin gelişimine bakış açılarını ve bu anlamda tarihsel ve motivasyonel kaynakları incelemektir. Öte yandan kişiliğin temel kavramlarını, kuramların insan doğasına bakışını ve kişilik açıklamalarına ilişkin eleştirel düşünceyi de kazanmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanımı ve Giriş,Kişilik ve Kişiliğin Temel Kavramları,S. Freud ve Psikanalitik Kuram – I,S. Freud ve Psikanalitik Kuram – II,C. G. Jung ve Analitik Psikoloji,A. Adler ve Bireysel Psikoloji ,E.Erikson,K. D. Horney ve Psikanalitik Sosyal Kuram,E. Fromm ve Özgürlükten Kaçış Kuramı,Diğer Psikanalitik Kuramlar ve Nesne İlişkileri Kuramı,E. Berne ve Transasiyonel Analiz,A. Maslow - İnsancıl Yaklaşım,C. Rogers ve İnsancıl Kuram,Varoluşçu Kuram; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İnsanın kişilik yapısı ile ilişkili temel tanım ve kavramları açıklayabilir. | 13, 21, 9 | A |
2. İnsan kişiliğinin doğası ile ilgili temel meseleleri betimleyebilir ve tartışabilir. | 10, 16, 21, 9 | A |
3. Kişilik ile mizaç, aile, çevre ve kültür arasında bağlantı kurabilir; bu bağlantıları açıklayabilir ve tartışabilir. | 10, 13, 16, 21, 4, 9 | A |
4. Tarihsel süreçte öncü olmuş kişilik kuramcılarının varsayımlarını içselleştirerek ifade edebilir; bunları tartışabilir ve eleştirebilir. | 10, 16, 4, 9 | A |
5. İnsan kişiliğine özgü belli başlı özellikleri kişilik kuramları ışığında tanımlayabilir ve yorumlayabilir. | 10, 13, 16, 37, 4, 6 | A |
6. Kişilik kuramlarının ait olduğu farklı ekolleri karşılaştırabilir ve bunları tartışabilir. | 10, 13, 16, 21, 4, 6 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanımı ve Giriş | KK, B1 |
2 | Kişilik ve Kişiliğin Temel Kavramları | KK, B.1-2 |
3 | S. Freud ve Psikanalitik Kuram – I | KK, B.3 |
4 | S. Freud ve Psikanalitik Kuram – II | KK, B.3 |
5 | C. G. Jung ve Analitik Psikoloji | KK, B.4 |
6 | A. Adler ve Bireysel Psikoloji | KK, B.5 |
7 | E.Erikson | |
8 | K. D. Horney ve Psikanalitik Sosyal Kuram | KK, B.8 |
9 | E. Fromm ve Özgürlükten Kaçış Kuramı | KK, B.9 |
10 | Diğer Psikanalitik Kuramlar ve Nesne İlişkileri Kuramı | KK, B.10 |
11 | E. Berne ve Transasiyonel Analiz | Okuma önerisi |
12 | A. Maslow - İnsancıl Yaklaşım | Okuma önerisi |
13 | C. Rogers ve İnsancıl Kuram | KK, B.13 |
14 | Varoluşçu Kuram | KK, B.14 |
Kaynak |
Gençtanırım-Kurt, D. ve Çetinkaya-Yıldız, E. (Ed.). (2017). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi |
Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |