Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELİŞİM PSİKOLOJİSİNDE SEÇME KONULAR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı gelişim psikolojisi alanının güncel konularını tanıtmak; bu konularda yapılan güncel araştırma bulgularını tartışmak ve bu araştırma bulgularını sosyo-kültürel bağlam çerçevesinde ele almaktır. Ayrıca, dersin bir diğer amacı ise öğrencilerin ders kapsamında tartışılan konulardan yola çıkarak bilimsel bir araştırma önerisi hazırlamaları konusunda deneyim kazanmalarına olanak sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türkiye’de Ana Babalık Çalışmalarına Bakış,Çocukluğun ve Çocuk Yetiştirmenin Tarihi ,Kültür ve Ana Babalık: Kuram ve Uygulama Çıkarsamaları,Çevre, Sosyoekonomik Bağlam ve Ana Babalık,Batı Avrupa’daki Türk Göçmen Ailelerde Ana Babalık,Ana Babalığın Görünmeyen Yönü: Bilişler,Ana Babalık ve Bağlanma,Doğuştan Getirilen İlişkisellik Arayışının Ana Babayla Kurulan Duygusal Bağ Aracılığıyla Biçimlenmesi,Çocuklukta Olumlu Sosyal Davranış ve Ahlak Gelişiminde Ana Baba Davranışlarının Etkileri ,Benlik Düzenlemenin Gelişiminde Mizaç ve Ana Baba Etkisi,Ailede Duygu Sosyalleştirme Süreci ve Çocuğun Sosyoduygusal Gelişimi ,Dil ve İletişim Becerilerinin Gelişiminde Ana Baba Etkileri,Ana Babanın Kontrol Davranışları ve Ergenlik,Evlilik İlişkisi ve Ana Babalık ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Gelişim psikolojisindeki kuramlar, yöntemler ve araştırmalar hakkında eleştirel düşünebilme | 10, 14, 16, 19, 2, 5, 9 | A, E, H |
2.Alandaki teorik perspektifleri ve yol gösterici temaları ana hatlarıyla belirtmek | 10, 14, 16, 19, 2, 5, 9 | A, E, H |
3.Ampirik kanıtları ve bunların güncel tartışmalarla nasıl örtüştüğünü tanımlamak | 10, 14, 16, 19, 2, 5, 9 | A, E, H |
4.Gelişim psikolojisinin gerçek yaşam olaylarına nasıl uygulanabileceğini detaylandırmak | 10, 14, 16, 19, 2, 5, 9 | A, E, H |
5.Gelişim psikolojisi alanında araştırma önerilerinde bulunmak | 10, 14, 16, 19, 2, 5, 9 | A, E, H |
6.Gelişim psikolojisi alanındaki temel araştırma desenlerini kavrayabilme ve kullanabilme | 10, 14, 16, 19, 2, 5, 9 | A, E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkiye’de Ana Babalık Çalışmalarına Bakış | ABKA, s.15 |
2 | Çocukluğun ve Çocuk Yetiştirmenin Tarihi | ABKA, s.19 |
3 | Kültür ve Ana Babalık: Kuram ve Uygulama Çıkarsamaları | ABKA, s.61 |
4 | Çevre, Sosyoekonomik Bağlam ve Ana Babalık | ABKA, s.81 |
5 | Batı Avrupa’daki Türk Göçmen Ailelerde Ana Babalık | ABKA, s.129 |
6 | Ana Babalığın Görünmeyen Yönü: Bilişler | ABKA, s.149 |
7 | Ana Babalık ve Bağlanma | ABKA, s.169 |
8 | Doğuştan Getirilen İlişkisellik Arayışının Ana Babayla Kurulan Duygusal Bağ Aracılığıyla Biçimlenmesi | ABKA, s.191 |
9 | Çocuklukta Olumlu Sosyal Davranış ve Ahlak Gelişiminde Ana Baba Davranışlarının Etkileri | ABKA, s.215 |
10 | Benlik Düzenlemenin Gelişiminde Mizaç ve Ana Baba Etkisi | ABKA, s.239 |
11 | Ailede Duygu Sosyalleştirme Süreci ve Çocuğun Sosyoduygusal Gelişimi | ABKA, s.271 |
12 | Dil ve İletişim Becerilerinin Gelişiminde Ana Baba Etkileri | ABKA, s.297 |
13 | Ana Babanın Kontrol Davranışları ve Ergenlik | ABKA, s.331 |
14 | Evlilik İlişkisi ve Ana Babalık | ABKA, s.365 |
Kaynak |
Aydın, Ç., Göksun, T., Küntay, A.C., Tahiroğlu, D. (Eds.). (2020). Aklın Çocuk Hali: Zihin Gelişimi Araştırmaları (3rd ed.). Istanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. Sayıl, M., & Selçuk, B. (Eds.). (2020). Ana babalık: Kuram ve Araştırma (3rd ed.). Istanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 8 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 40 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 166 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(166/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELİŞİM PSİKOLOJİSİNDE SEÇME KONULAR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı gelişim psikolojisi alanının güncel konularını tanıtmak; bu konularda yapılan güncel araştırma bulgularını tartışmak ve bu araştırma bulgularını sosyo-kültürel bağlam çerçevesinde ele almaktır. Ayrıca, dersin bir diğer amacı ise öğrencilerin ders kapsamında tartışılan konulardan yola çıkarak bilimsel bir araştırma önerisi hazırlamaları konusunda deneyim kazanmalarına olanak sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türkiye’de Ana Babalık Çalışmalarına Bakış,Çocukluğun ve Çocuk Yetiştirmenin Tarihi ,Kültür ve Ana Babalık: Kuram ve Uygulama Çıkarsamaları,Çevre, Sosyoekonomik Bağlam ve Ana Babalık,Batı Avrupa’daki Türk Göçmen Ailelerde Ana Babalık,Ana Babalığın Görünmeyen Yönü: Bilişler,Ana Babalık ve Bağlanma,Doğuştan Getirilen İlişkisellik Arayışının Ana Babayla Kurulan Duygusal Bağ Aracılığıyla Biçimlenmesi,Çocuklukta Olumlu Sosyal Davranış ve Ahlak Gelişiminde Ana Baba Davranışlarının Etkileri ,Benlik Düzenlemenin Gelişiminde Mizaç ve Ana Baba Etkisi,Ailede Duygu Sosyalleştirme Süreci ve Çocuğun Sosyoduygusal Gelişimi ,Dil ve İletişim Becerilerinin Gelişiminde Ana Baba Etkileri,Ana Babanın Kontrol Davranışları ve Ergenlik,Evlilik İlişkisi ve Ana Babalık ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Gelişim psikolojisindeki kuramlar, yöntemler ve araştırmalar hakkında eleştirel düşünebilme | 10, 14, 16, 19, 2, 5, 9 | A, E, H |
2.Alandaki teorik perspektifleri ve yol gösterici temaları ana hatlarıyla belirtmek | 10, 14, 16, 19, 2, 5, 9 | A, E, H |
3.Ampirik kanıtları ve bunların güncel tartışmalarla nasıl örtüştüğünü tanımlamak | 10, 14, 16, 19, 2, 5, 9 | A, E, H |
4.Gelişim psikolojisinin gerçek yaşam olaylarına nasıl uygulanabileceğini detaylandırmak | 10, 14, 16, 19, 2, 5, 9 | A, E, H |
5.Gelişim psikolojisi alanında araştırma önerilerinde bulunmak | 10, 14, 16, 19, 2, 5, 9 | A, E, H |
6.Gelişim psikolojisi alanındaki temel araştırma desenlerini kavrayabilme ve kullanabilme | 10, 14, 16, 19, 2, 5, 9 | A, E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkiye’de Ana Babalık Çalışmalarına Bakış | ABKA, s.15 |
2 | Çocukluğun ve Çocuk Yetiştirmenin Tarihi | ABKA, s.19 |
3 | Kültür ve Ana Babalık: Kuram ve Uygulama Çıkarsamaları | ABKA, s.61 |
4 | Çevre, Sosyoekonomik Bağlam ve Ana Babalık | ABKA, s.81 |
5 | Batı Avrupa’daki Türk Göçmen Ailelerde Ana Babalık | ABKA, s.129 |
6 | Ana Babalığın Görünmeyen Yönü: Bilişler | ABKA, s.149 |
7 | Ana Babalık ve Bağlanma | ABKA, s.169 |
8 | Doğuştan Getirilen İlişkisellik Arayışının Ana Babayla Kurulan Duygusal Bağ Aracılığıyla Biçimlenmesi | ABKA, s.191 |
9 | Çocuklukta Olumlu Sosyal Davranış ve Ahlak Gelişiminde Ana Baba Davranışlarının Etkileri | ABKA, s.215 |
10 | Benlik Düzenlemenin Gelişiminde Mizaç ve Ana Baba Etkisi | ABKA, s.239 |
11 | Ailede Duygu Sosyalleştirme Süreci ve Çocuğun Sosyoduygusal Gelişimi | ABKA, s.271 |
12 | Dil ve İletişim Becerilerinin Gelişiminde Ana Baba Etkileri | ABKA, s.297 |
13 | Ana Babanın Kontrol Davranışları ve Ergenlik | ABKA, s.331 |
14 | Evlilik İlişkisi ve Ana Babalık | ABKA, s.365 |
Kaynak |
Aydın, Ç., Göksun, T., Küntay, A.C., Tahiroğlu, D. (Eds.). (2020). Aklın Çocuk Hali: Zihin Gelişimi Araştırmaları (3rd ed.). Istanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. Sayıl, M., & Selçuk, B. (Eds.). (2020). Ana babalık: Kuram ve Araştırma (3rd ed.). Istanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |