Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ADLİ PSİKOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; bir araştırma ve uygulama alanı olarak adli psikolojinin tanıtılması, psikiyatrik hastalıklarla suç ilişkisinin kurulması, mer'i mevzuatın suç-hastalık ve haklar-hastalıklar ilişkisini nasıl düzenlediğinin anlaşılması ve psikologların resmi kurumlarındaki görevlerinin tanıtılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Adli Psikoloji nedir, ne değildir?,Adli psikoloğun rolleri ve klinik psikolojinin adli psikolojideki yeri,Türk Hukuk sisteminin yapısı ve 2 dilde konuşma (hukukça ve psikolojice),Alkol - Madde kullanımı ve suçla ilişkisi,Ceza sorumluluğunun ve fiil ehliyetinin değerlendirilmesi,Cinsel suçlar ve parafili,Çocuk istismarı ve ihmali, suça sürüklenmiş çocuklar,Psikiyatrik hastalıklar ve suç ilişkisi,Nörolojik hasarlar ve suç ilişkisi (FTD – Epilepsi): Agresivitenin nörobilimi, sosyal kognisyon,ASKB nedir? Kişilik bozukluklarının suçla ilişkisi ve seri katiller,Adli vakalarda psikometri ve temaruz değerlendirmesi,Adli Tıp Kurumu, tutukevleri, cezaevlerinde adli psikolog,Aile ve çocuk mahkemelerinde adli psikolog,Kolluk kuvvetlerinde ve denetimli serbestlik sisteminde adli psikolog; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Adli psikolojiye ilişkin temel hukuk kavramlarını ve süreçlerini değerlendirir | 13, 19 | A |
Adli süreçte değerlendirilen akıl hastalıklarının hangileri olduğunu ve bunların adli olaylarda nasıl ele alındığnı değerlendirir | 13, 9 | A |
Suçun psikolojik sebeplerini tartışır | 12, 19 | A |
Adli psikolojinin ceza ve hukuk davalarıyla ilişkisini inceleyecekler. | 13, 9 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Adli Psikoloji nedir, ne değildir? | |
2 | Adli psikoloğun rolleri ve klinik psikolojinin adli psikolojideki yeri | |
3 | Türk Hukuk sisteminin yapısı ve 2 dilde konuşma (hukukça ve psikolojice) | |
4 | Alkol - Madde kullanımı ve suçla ilişkisi | |
5 | Ceza sorumluluğunun ve fiil ehliyetinin değerlendirilmesi | |
6 | Cinsel suçlar ve parafili | |
7 | Çocuk istismarı ve ihmali, suça sürüklenmiş çocuklar | |
8 | Psikiyatrik hastalıklar ve suç ilişkisi | |
9 | Nörolojik hasarlar ve suç ilişkisi (FTD – Epilepsi): Agresivitenin nörobilimi, sosyal kognisyon | |
10 | ASKB nedir? Kişilik bozukluklarının suçla ilişkisi ve seri katiller | |
11 | Adli vakalarda psikometri ve temaruz değerlendirmesi | |
12 | Adli Tıp Kurumu, tutukevleri, cezaevlerinde adli psikolog | |
13 | Aile ve çocuk mahkemelerinde adli psikolog | |
14 | Kolluk kuvvetlerinde ve denetimli serbestlik sisteminde adli psikolog |
Kaynak |
Dersin öğretim üyesi tarafında verilecek okuma paketi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 8 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 40 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(170/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ADLİ PSİKOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; bir araştırma ve uygulama alanı olarak adli psikolojinin tanıtılması, psikiyatrik hastalıklarla suç ilişkisinin kurulması, mer'i mevzuatın suç-hastalık ve haklar-hastalıklar ilişkisini nasıl düzenlediğinin anlaşılması ve psikologların resmi kurumlarındaki görevlerinin tanıtılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Adli Psikoloji nedir, ne değildir?,Adli psikoloğun rolleri ve klinik psikolojinin adli psikolojideki yeri,Türk Hukuk sisteminin yapısı ve 2 dilde konuşma (hukukça ve psikolojice),Alkol - Madde kullanımı ve suçla ilişkisi,Ceza sorumluluğunun ve fiil ehliyetinin değerlendirilmesi,Cinsel suçlar ve parafili,Çocuk istismarı ve ihmali, suça sürüklenmiş çocuklar,Psikiyatrik hastalıklar ve suç ilişkisi,Nörolojik hasarlar ve suç ilişkisi (FTD – Epilepsi): Agresivitenin nörobilimi, sosyal kognisyon,ASKB nedir? Kişilik bozukluklarının suçla ilişkisi ve seri katiller,Adli vakalarda psikometri ve temaruz değerlendirmesi,Adli Tıp Kurumu, tutukevleri, cezaevlerinde adli psikolog,Aile ve çocuk mahkemelerinde adli psikolog,Kolluk kuvvetlerinde ve denetimli serbestlik sisteminde adli psikolog; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Adli psikolojiye ilişkin temel hukuk kavramlarını ve süreçlerini değerlendirir | 13, 19 | A |
Adli süreçte değerlendirilen akıl hastalıklarının hangileri olduğunu ve bunların adli olaylarda nasıl ele alındığnı değerlendirir | 13, 9 | A |
Suçun psikolojik sebeplerini tartışır | 12, 19 | A |
Adli psikolojinin ceza ve hukuk davalarıyla ilişkisini inceleyecekler. | 13, 9 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Adli Psikoloji nedir, ne değildir? | |
2 | Adli psikoloğun rolleri ve klinik psikolojinin adli psikolojideki yeri | |
3 | Türk Hukuk sisteminin yapısı ve 2 dilde konuşma (hukukça ve psikolojice) | |
4 | Alkol - Madde kullanımı ve suçla ilişkisi | |
5 | Ceza sorumluluğunun ve fiil ehliyetinin değerlendirilmesi | |
6 | Cinsel suçlar ve parafili | |
7 | Çocuk istismarı ve ihmali, suça sürüklenmiş çocuklar | |
8 | Psikiyatrik hastalıklar ve suç ilişkisi | |
9 | Nörolojik hasarlar ve suç ilişkisi (FTD – Epilepsi): Agresivitenin nörobilimi, sosyal kognisyon | |
10 | ASKB nedir? Kişilik bozukluklarının suçla ilişkisi ve seri katiller | |
11 | Adli vakalarda psikometri ve temaruz değerlendirmesi | |
12 | Adli Tıp Kurumu, tutukevleri, cezaevlerinde adli psikolog | |
13 | Aile ve çocuk mahkemelerinde adli psikolog | |
14 | Kolluk kuvvetlerinde ve denetimli serbestlik sisteminde adli psikolog |
Kaynak |
Dersin öğretim üyesi tarafında verilecek okuma paketi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |