Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİŞSEL PSİKOLOJİDE SEÇME KONULAR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Zeynep TEMEL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Aysu MUTLUTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, otobiyografik belleğe ilişkin kuramsal ve yöntemsel bilgileri gerçek araştırma problemleri bağlamında sunmaktır. Ders süresince otobiyografik bellek kavramı, araştırma yöntemleri, hatırlama ve unutma, anıların yaşam boyu dağılımı, dil ve kültür, istemsiz hatırlama, imgelem perspektifi, zamanda zihinsel yolculuk, anıları zihinde canlandırma, bağlanma ve hatırlama ilişkisi, otobiyografik bellek ve psikopatoloji, kişisel ve toplumsal bellek gibi yönlerden ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse giriş,Temel Kavramlar: Zihinsel zaman yolculuğu, epizodik ve semantik bellek ayrımı, otobiyografik bellek,Metodolojik Yaklaşımlar,Otobiyografik Anıların Hatırlanma Örüntüleri (Yaşam boyu hatırlama),Otobiyografik Belleğin İşlevleri,Belleğin Yeniden Yapılandırılması ve Bellek Hataları,Okuma ve Tartışma,ARA SINAV,Dil, Kültür, Sosyal Bağlam ve Otobiyografik Bellek,Görsel İmgelem ve Perspektif,Üst Biliş,Epizodik Gelecek Düşüncesi,Otobiyografik Bellek ve Psikopatoloji,Toplumsal Olayları Nasıl Hatırlıyoruz / Okuma ve Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel bellek kuramları ve modellerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Belleğin temel kavramları arasındaki benzerlik ve farklılıkları ayırt eder. | 10, 16, 9 | A |
Bellek ile psikolojinin diğer temel konuları arasındaki ilişkileri kurar. | 10, 16, 9 | A |
Belleği temel işlevlerine göre kategorize eder. | 10, 16, 9 | A |
Bellek kavram ve kuramlarını günlük yaşamla ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş | |
2 | Temel Kavramlar: Zihinsel zaman yolculuğu, epizodik ve semantik bellek ayrımı, otobiyografik bellek | Ders notu |
3 | Metodolojik Yaklaşımlar | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
4 | Otobiyografik Anıların Hatırlanma Örüntüleri (Yaşam boyu hatırlama) | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
5 | Otobiyografik Belleğin İşlevleri | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
6 | Belleğin Yeniden Yapılandırılması ve Bellek Hataları | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
7 | Okuma ve Tartışma | Okunacak makale dersin öğretim elemanı tarafından dersten önce paylaşılacaktır. |
8 | ARA SINAV | |
9 | Dil, Kültür, Sosyal Bağlam ve Otobiyografik Bellek | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
10 | Görsel İmgelem ve Perspektif | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
11 | Üst Biliş | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
12 | Epizodik Gelecek Düşüncesi | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
13 | Otobiyografik Bellek ve Psikopatoloji | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
14 | Toplumsal Olayları Nasıl Hatırlıyoruz / Okuma ve Tartışma | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
Kaynak |
Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Derleyenler: Sami Gülgöz, Berivan Ece, Sezin Öner. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 8 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 40 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 165 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİŞSEL PSİKOLOJİDE SEÇME KONULAR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Zeynep TEMEL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Aysu MUTLUTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, otobiyografik belleğe ilişkin kuramsal ve yöntemsel bilgileri gerçek araştırma problemleri bağlamında sunmaktır. Ders süresince otobiyografik bellek kavramı, araştırma yöntemleri, hatırlama ve unutma, anıların yaşam boyu dağılımı, dil ve kültür, istemsiz hatırlama, imgelem perspektifi, zamanda zihinsel yolculuk, anıları zihinde canlandırma, bağlanma ve hatırlama ilişkisi, otobiyografik bellek ve psikopatoloji, kişisel ve toplumsal bellek gibi yönlerden ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse giriş,Temel Kavramlar: Zihinsel zaman yolculuğu, epizodik ve semantik bellek ayrımı, otobiyografik bellek,Metodolojik Yaklaşımlar,Otobiyografik Anıların Hatırlanma Örüntüleri (Yaşam boyu hatırlama),Otobiyografik Belleğin İşlevleri,Belleğin Yeniden Yapılandırılması ve Bellek Hataları,Okuma ve Tartışma,ARA SINAV,Dil, Kültür, Sosyal Bağlam ve Otobiyografik Bellek,Görsel İmgelem ve Perspektif,Üst Biliş,Epizodik Gelecek Düşüncesi,Otobiyografik Bellek ve Psikopatoloji,Toplumsal Olayları Nasıl Hatırlıyoruz / Okuma ve Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel bellek kuramları ve modellerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Belleğin temel kavramları arasındaki benzerlik ve farklılıkları ayırt eder. | 10, 16, 9 | A |
Bellek ile psikolojinin diğer temel konuları arasındaki ilişkileri kurar. | 10, 16, 9 | A |
Belleği temel işlevlerine göre kategorize eder. | 10, 16, 9 | A |
Bellek kavram ve kuramlarını günlük yaşamla ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş | |
2 | Temel Kavramlar: Zihinsel zaman yolculuğu, epizodik ve semantik bellek ayrımı, otobiyografik bellek | Ders notu |
3 | Metodolojik Yaklaşımlar | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
4 | Otobiyografik Anıların Hatırlanma Örüntüleri (Yaşam boyu hatırlama) | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
5 | Otobiyografik Belleğin İşlevleri | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
6 | Belleğin Yeniden Yapılandırılması ve Bellek Hataları | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
7 | Okuma ve Tartışma | Okunacak makale dersin öğretim elemanı tarafından dersten önce paylaşılacaktır. |
8 | ARA SINAV | |
9 | Dil, Kültür, Sosyal Bağlam ve Otobiyografik Bellek | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
10 | Görsel İmgelem ve Perspektif | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
11 | Üst Biliş | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
12 | Epizodik Gelecek Düşüncesi | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
13 | Otobiyografik Bellek ve Psikopatoloji | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
14 | Toplumsal Olayları Nasıl Hatırlıyoruz / Okuma ve Tartışma | Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Yayınları |
Kaynak |
Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar. Derleyenler: Sami Gülgöz, Berivan Ece, Sezin Öner. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |