Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VAROLUŞCU PSİKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL, Öğr.Gör. Şeyma Serap KEÇELİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, varoluşçu psikolojinin tarihinin ve temel kavramlarının öğrenilmesi, felsefi yaklaşımların psikolojideki yerlerinin keşfedilmesi, varoluşçu felsefecilerin düşünceleri üzerinden insan varoluşunun anlaşılmaya çalışılması ve felsefi tartışılma becerisinin kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Varoluşçu Psikolojiye Giriş,Varoluşçu Felsefeye Giriş,Dört Dünya Kuramı,Kaygı ve Özgürlük: Kierkegaard ve Nietzsche,Olmak: Heidegger ve Tillich,Ötekilerle Olmak: Sartre ve Buber,Amerikan Varoluşçular: Rollo May ve Yalom,İnsan Olmak: Frankl ve Merleau-Ponty,Psikopatolojiye Varoluşçu Bakış: Laing,İkinci Cinsiyet: Simone de Beauvoir,Fiziksel Dünya’ya Dair Seçme Konular,Kendilik Dünyası’na Dair Seçme Konular,İlişkisel Dünya’ya Dair Seçme Konular,Tinsel Dünya’ya Dair Seçme Konular; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Varoluşçu psikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | A | |
2.Varoluşçu psikolojinin tarihsel gelişimini özetleyebilir. | A | |
3.Varoluşçu psikolojiye ilişkin temel olguları tanıyabilir. | A | |
4.Varoluşçu psikolojiye ilişkin kuramlar tartışabilir | A | |
5.Varoluşçu psikoloji bakış açısından psikopatolojiyi açıklayabilir. | A | |
6.Varoluşçu felsefeye ilişkin temel olguları tartışabilir. | A | |
7.Felsefe ile psikoloji arasındaki ilişkiyi ifade edebilir. | A |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Varoluşçu Psikolojiye Giriş | |
2 | Varoluşçu Felsefeye Giriş | |
3 | Dört Dünya Kuramı | |
4 | Kaygı ve Özgürlük: Kierkegaard ve Nietzsche | |
5 | Olmak: Heidegger ve Tillich | |
6 | Ötekilerle Olmak: Sartre ve Buber | |
7 | Amerikan Varoluşçular: Rollo May ve Yalom | |
8 | İnsan Olmak: Frankl ve Merleau-Ponty | |
9 | Psikopatolojiye Varoluşçu Bakış: Laing | |
10 | İkinci Cinsiyet: Simone de Beauvoir | |
11 | Fiziksel Dünya’ya Dair Seçme Konular | |
12 | Kendilik Dünyası’na Dair Seçme Konular | |
13 | İlişkisel Dünya’ya Dair Seçme Konular | |
14 | Tinsel Dünya’ya Dair Seçme Konular |
Kaynak |
Van Deurzen, E., & Claire-Baker, A. (2017). İnsan Meselelerine Varoluşçu Bakışlar. İstanbul: Aletheia. (VC) |
Van Deurzen, E. (2010). Everyday Mysteries. London: Routledge. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VAROLUŞCU PSİKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL, Öğr.Gör. Şeyma Serap KEÇELİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, varoluşçu psikolojinin tarihinin ve temel kavramlarının öğrenilmesi, felsefi yaklaşımların psikolojideki yerlerinin keşfedilmesi, varoluşçu felsefecilerin düşünceleri üzerinden insan varoluşunun anlaşılmaya çalışılması ve felsefi tartışılma becerisinin kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Varoluşçu Psikolojiye Giriş,Varoluşçu Felsefeye Giriş,Dört Dünya Kuramı,Kaygı ve Özgürlük: Kierkegaard ve Nietzsche,Olmak: Heidegger ve Tillich,Ötekilerle Olmak: Sartre ve Buber,Amerikan Varoluşçular: Rollo May ve Yalom,İnsan Olmak: Frankl ve Merleau-Ponty,Psikopatolojiye Varoluşçu Bakış: Laing,İkinci Cinsiyet: Simone de Beauvoir,Fiziksel Dünya’ya Dair Seçme Konular,Kendilik Dünyası’na Dair Seçme Konular,İlişkisel Dünya’ya Dair Seçme Konular,Tinsel Dünya’ya Dair Seçme Konular; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Varoluşçu psikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | A | |
2.Varoluşçu psikolojinin tarihsel gelişimini özetleyebilir. | A | |
3.Varoluşçu psikolojiye ilişkin temel olguları tanıyabilir. | A | |
4.Varoluşçu psikolojiye ilişkin kuramlar tartışabilir | A | |
5.Varoluşçu psikoloji bakış açısından psikopatolojiyi açıklayabilir. | A | |
6.Varoluşçu felsefeye ilişkin temel olguları tartışabilir. | A | |
7.Felsefe ile psikoloji arasındaki ilişkiyi ifade edebilir. | A |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Varoluşçu Psikolojiye Giriş | |
2 | Varoluşçu Felsefeye Giriş | |
3 | Dört Dünya Kuramı | |
4 | Kaygı ve Özgürlük: Kierkegaard ve Nietzsche | |
5 | Olmak: Heidegger ve Tillich | |
6 | Ötekilerle Olmak: Sartre ve Buber | |
7 | Amerikan Varoluşçular: Rollo May ve Yalom | |
8 | İnsan Olmak: Frankl ve Merleau-Ponty | |
9 | Psikopatolojiye Varoluşçu Bakış: Laing | |
10 | İkinci Cinsiyet: Simone de Beauvoir | |
11 | Fiziksel Dünya’ya Dair Seçme Konular | |
12 | Kendilik Dünyası’na Dair Seçme Konular | |
13 | İlişkisel Dünya’ya Dair Seçme Konular | |
14 | Tinsel Dünya’ya Dair Seçme Konular |
Kaynak |
Van Deurzen, E., & Claire-Baker, A. (2017). İnsan Meselelerine Varoluşçu Bakışlar. İstanbul: Aletheia. (VC) |
Van Deurzen, E. (2010). Everyday Mysteries. London: Routledge. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |