Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL DÜŞÜNCEYE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Fatma GİRGİN KARDEŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ, Öğr.Gör. Fatma GİRGİN KARDEŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tıbbi nedenlerden duygusal ve finansal nedenlere kadar bilimin herkesin hayatındaki önemi göz önüne alındığında, bize "bilime dayalı" olarak sunulan mevcut bilgileri eleştirel bir şekilde değerlendirme becerilerini geliştirmemiz çok önemlidir. Bu dersin amacı, önemli miktarda nicel akıl yürütme içeren bir süreç olan bilimsel sorgulama sürecinin bazı temel bileşenlerini anlayabilmenizdir. Eleştirel niceliksel düşünme becerilerini geliştirecek ve kendi bilimsel araştırmanızı başlatma ya da size sunulan bilimi değerlendirmeye daha iyi hazırlanma becerinizi geliştireceksiniz. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilime Giriş,Bilimdeki Dört Temel İddia,Gerçeğin Kısa Tarihi,Bilim ve Rasyonalite,Bilimin Ön Sayıltıları,Bilimin Gücü ve Sınırları ,Dedüktif (Tümdengelimsel) Mantık,Olasılık,Endüktif (Tümevarımsal) Mantık ve İstatistik,Basitlik İlkesi ve Verimlilik,Bilimde Vaka Çalışması,Etik ve Sorumluluk,Bilim Eğitimi,Sonuç ve Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bilim tarihi ve bilimsel düşüncenin gelişimini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2. Kritik ve eleştirel bakış açısını edinir. | 10, 16, 9 | A |
3. Bilimsel bilginin sınırları tartışır. | 10, 16, 9 | A |
4. Bilimin etik ilkelerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilime Giriş | |
2 | Bilimdeki Dört Temel İddia | |
3 | Gerçeğin Kısa Tarihi | |
4 | Bilim ve Rasyonalite | |
5 | Bilimin Ön Sayıltıları | |
6 | Bilimin Gücü ve Sınırları | |
7 | Dedüktif (Tümdengelimsel) Mantık | |
8 | Olasılık | |
9 | Endüktif (Tümevarımsal) Mantık ve İstatistik | |
10 | Basitlik İlkesi ve Verimlilik | |
11 | Bilimde Vaka Çalışması | |
12 | Etik ve Sorumluluk | |
13 | Bilim Eğitimi | |
14 | Sonuç ve Değerlendirme |
Kaynak |
Hugh G. Gauch, Jr (2016). Bilimsel Yöntem. Ankara: Dipnot Yayınevi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 97 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(97/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL DÜŞÜNCEYE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Fatma GİRGİN KARDEŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ, Öğr.Gör. Fatma GİRGİN KARDEŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tıbbi nedenlerden duygusal ve finansal nedenlere kadar bilimin herkesin hayatındaki önemi göz önüne alındığında, bize "bilime dayalı" olarak sunulan mevcut bilgileri eleştirel bir şekilde değerlendirme becerilerini geliştirmemiz çok önemlidir. Bu dersin amacı, önemli miktarda nicel akıl yürütme içeren bir süreç olan bilimsel sorgulama sürecinin bazı temel bileşenlerini anlayabilmenizdir. Eleştirel niceliksel düşünme becerilerini geliştirecek ve kendi bilimsel araştırmanızı başlatma ya da size sunulan bilimi değerlendirmeye daha iyi hazırlanma becerinizi geliştireceksiniz. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilime Giriş,Bilimdeki Dört Temel İddia,Gerçeğin Kısa Tarihi,Bilim ve Rasyonalite,Bilimin Ön Sayıltıları,Bilimin Gücü ve Sınırları ,Dedüktif (Tümdengelimsel) Mantık,Olasılık,Endüktif (Tümevarımsal) Mantık ve İstatistik,Basitlik İlkesi ve Verimlilik,Bilimde Vaka Çalışması,Etik ve Sorumluluk,Bilim Eğitimi,Sonuç ve Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bilim tarihi ve bilimsel düşüncenin gelişimini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2. Kritik ve eleştirel bakış açısını edinir. | 10, 16, 9 | A |
3. Bilimsel bilginin sınırları tartışır. | 10, 16, 9 | A |
4. Bilimin etik ilkelerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilime Giriş | |
2 | Bilimdeki Dört Temel İddia | |
3 | Gerçeğin Kısa Tarihi | |
4 | Bilim ve Rasyonalite | |
5 | Bilimin Ön Sayıltıları | |
6 | Bilimin Gücü ve Sınırları | |
7 | Dedüktif (Tümdengelimsel) Mantık | |
8 | Olasılık | |
9 | Endüktif (Tümevarımsal) Mantık ve İstatistik | |
10 | Basitlik İlkesi ve Verimlilik | |
11 | Bilimde Vaka Çalışması | |
12 | Etik ve Sorumluluk | |
13 | Bilim Eğitimi | |
14 | Sonuç ve Değerlendirme |
Kaynak |
Hugh G. Gauch, Jr (2016). Bilimsel Yöntem. Ankara: Dipnot Yayınevi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |