Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BİLİMLERİ İÇİN İSTATİSTİK I | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Defne YABAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Büşra Eylem AKTAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, istatistiğin tanımı, istatistik ile ilgili temel kavramlar, betimsel istatistikler, olasılık hesaplamaları, ortalamalar arası farkların hesaplanması gibi konu alanlarında öğrencilerin temel kavram ve ilkeleri öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İstatistik Giriş,İstatistik Giriş,Frekans Dağılımı,Frekans Dağılımı,Merkezi Eğilim Ölçütleri,Merkezi Eğilim Ölçütleri,Değişkenler,Değişkenler,Z Puan Dağılımı,Olasılık,Olasılık ve Örneklem,Örneklem Ortalama Dağılımı,Hipotez Testlerine Giriş,Hipotez Testlerine Giriş; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sosyal bilim araştırmalarında kullanılan istatistiksel kavram ve yöntemlerin doğru tanım ve uygulamalarını tanımak. | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
Araştırma yöntemleri, tasarımları ve prosedürlerinin doğru tanımlarını ve uygulamalarını bilmek, verilen araştırma soruları ve veri kümeleri için uygun istatistiksel analizleri tanımlamak. | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
İlgili araştırma ve ölçüm konularına atıf yaparak seçimlerinin neden uygun olduğunu açıklamak. | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
İstatistiksel analizler yapmak ve sonuçları açıklamak / yorumlamak. | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
Mesleki araştırma makalelerinde ortaya çıkan araştırma ve istatistiksel işlemleri tanıyabilme ve açıklayabilme. | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistik Giriş | Bölüm 1 |
2 | İstatistik Giriş | Bölüm 1 |
3 | Frekans Dağılımı | Bölüm 2 |
4 | Frekans Dağılımı | Bölüm 2 |
5 | Merkezi Eğilim Ölçütleri | Bölüm 3 |
6 | Merkezi Eğilim Ölçütleri | Bölüm 3 |
7 | Değişkenler | Bölüm 4 |
8 | Değişkenler | Bölüm 5 |
9 | Z Puan Dağılımı | Bölüm 5 |
10 | Olasılık | Bölüm 6 |
11 | Olasılık ve Örneklem | Bölüm 7 |
12 | Örneklem Ortalama Dağılımı | Bölüm 7 |
13 | Hipotez Testlerine Giriş | Bölüm 8 |
14 | Hipotez Testlerine Giriş | Bölüm 8 |
Kaynak |
Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2012). Sosyal bilimler için istatistik (21.baskı). Ankara: Pegem Akademi. |
- |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 20 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 179 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(179/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BİLİMLERİ İÇİN İSTATİSTİK I | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Defne YABAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Büşra Eylem AKTAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, istatistiğin tanımı, istatistik ile ilgili temel kavramlar, betimsel istatistikler, olasılık hesaplamaları, ortalamalar arası farkların hesaplanması gibi konu alanlarında öğrencilerin temel kavram ve ilkeleri öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İstatistik Giriş,İstatistik Giriş,Frekans Dağılımı,Frekans Dağılımı,Merkezi Eğilim Ölçütleri,Merkezi Eğilim Ölçütleri,Değişkenler,Değişkenler,Z Puan Dağılımı,Olasılık,Olasılık ve Örneklem,Örneklem Ortalama Dağılımı,Hipotez Testlerine Giriş,Hipotez Testlerine Giriş; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sosyal bilim araştırmalarında kullanılan istatistiksel kavram ve yöntemlerin doğru tanım ve uygulamalarını tanımak. | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
Araştırma yöntemleri, tasarımları ve prosedürlerinin doğru tanımlarını ve uygulamalarını bilmek, verilen araştırma soruları ve veri kümeleri için uygun istatistiksel analizleri tanımlamak. | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
İlgili araştırma ve ölçüm konularına atıf yaparak seçimlerinin neden uygun olduğunu açıklamak. | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
İstatistiksel analizler yapmak ve sonuçları açıklamak / yorumlamak. | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
Mesleki araştırma makalelerinde ortaya çıkan araştırma ve istatistiksel işlemleri tanıyabilme ve açıklayabilme. | 10, 12, 16, 21, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistik Giriş | Bölüm 1 |
2 | İstatistik Giriş | Bölüm 1 |
3 | Frekans Dağılımı | Bölüm 2 |
4 | Frekans Dağılımı | Bölüm 2 |
5 | Merkezi Eğilim Ölçütleri | Bölüm 3 |
6 | Merkezi Eğilim Ölçütleri | Bölüm 3 |
7 | Değişkenler | Bölüm 4 |
8 | Değişkenler | Bölüm 5 |
9 | Z Puan Dağılımı | Bölüm 5 |
10 | Olasılık | Bölüm 6 |
11 | Olasılık ve Örneklem | Bölüm 7 |
12 | Örneklem Ortalama Dağılımı | Bölüm 7 |
13 | Hipotez Testlerine Giriş | Bölüm 8 |
14 | Hipotez Testlerine Giriş | Bölüm 8 |
Kaynak |
Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2012). Sosyal bilimler için istatistik (21.baskı). Ankara: Pegem Akademi. |
- |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |