Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL GÖRÜŞME BECERİLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL, Öğr.Gör. Fatma GİRGİN KARDEŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, görüşme becerileri edinmelerini sağlamak amacıyla öğrencilere görüşmenin teori, pratik ve klinik temelini tanıtmaktır. Ayrıca, öğrencilerin temel görüşme ve gözlem becerilerini öğrenmeleri, görüşmeyi etkileyebilecek etkenler hakkında bilgi edinmeleri ve görüşmeye dair etik değerleri benimsemiş olmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Görüşme Çeşitleri,Dinleme Becerileri,Gözlem Becerileri,Görüşmede Soru Sorma,Empati ve Yansıtma,Görüşmeyi Yönetme ,İlk Görüşme,Mental Durum, İntihar ve Şiddet Görüşmesi,Tedavi veya Yönlendirme,Zor Vakalar veya Danışanlarla Çalışma,Kültürel Farklılıklar,Çocuklarla, Aile veya Çiftlerle Görüşme,Online Görüşme,Görüşmede Etik; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Görüşme becerilerine dair teorik bilgi edinerek, görüşme çeşitlerini birbirinden ayırt edebilir. | 10, 9 | A |
2. Görüşmeyi etkin şekilde gerçekleştirmek için gerekli becerilerin neler olduğunu bilir. | 10, 13 | A |
3. Görüşmede kültürel farklılıkları ve bunların görüşmeyi nasıl etkileyebileceğini tartışabilir. | 16, 9 | A |
4. Klinik görüşmede etkin dinleme yapabilir. | 15, 5 | A |
5. Bir görüşmede nasıl gözlem yapacağını bilir. | 13, 37 | A |
6. İlk görüşme, intihar ve şiddet görüşmeleri yapmayı bilir. | 8, 9 | A |
7. Tedavi planı veya yönlendirme yapma konusunda fikir sahibi olur. | 19, 8 | A |
8. Görüşmeye dair etik kuralları benimser. | 37 | A |
9. Görüşme sonu değerlendirme ve rapor yazma hakkında bilgi sahibi olur. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Görüşme Çeşitleri | KG, Bl.1, 2 |
2 | Dinleme Becerileri | KG, Bl. 3 |
3 | Gözlem Becerileri | KG, Bl.4 |
4 | Görüşmede Soru Sorma | KG, Bl.5 |
5 | Empati ve Yansıtma | KG, Bl.3-4-5 |
6 | Görüşmeyi Yönetme | KG, Bl.6 |
7 | İlk Görüşme | KG, Bl.7 |
8 | Mental Durum, İntihar ve Şiddet Görüşmesi | KG, Bl.8-9 |
9 | Tedavi veya Yönlendirme | KG, Bl.10 |
10 | Zor Vakalar veya Danışanlarla Çalışma | KG, Bl.11 |
11 | Kültürel Farklılıklar | KG, Bl.14 |
12 | Çocuklarla, Aile veya Çiftlerle Görüşme | KG, Bl.12 |
13 | Online Görüşme | KG, Bl. 15 |
14 | Görüşmede Etik | KG |
Kaynak |
Sommers Flanagan, R.; Sommers Flanagan, J. (2015). Klinik Görüşme, İstanbul, Ithaki Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 8 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 40 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 165 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL GÖRÜŞME BECERİLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL, Öğr.Gör. Fatma GİRGİN KARDEŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, görüşme becerileri edinmelerini sağlamak amacıyla öğrencilere görüşmenin teori, pratik ve klinik temelini tanıtmaktır. Ayrıca, öğrencilerin temel görüşme ve gözlem becerilerini öğrenmeleri, görüşmeyi etkileyebilecek etkenler hakkında bilgi edinmeleri ve görüşmeye dair etik değerleri benimsemiş olmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Görüşme Çeşitleri,Dinleme Becerileri,Gözlem Becerileri,Görüşmede Soru Sorma,Empati ve Yansıtma,Görüşmeyi Yönetme ,İlk Görüşme,Mental Durum, İntihar ve Şiddet Görüşmesi,Tedavi veya Yönlendirme,Zor Vakalar veya Danışanlarla Çalışma,Kültürel Farklılıklar,Çocuklarla, Aile veya Çiftlerle Görüşme,Online Görüşme,Görüşmede Etik; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Görüşme becerilerine dair teorik bilgi edinerek, görüşme çeşitlerini birbirinden ayırt edebilir. | 10, 9 | A |
2. Görüşmeyi etkin şekilde gerçekleştirmek için gerekli becerilerin neler olduğunu bilir. | 10, 13 | A |
3. Görüşmede kültürel farklılıkları ve bunların görüşmeyi nasıl etkileyebileceğini tartışabilir. | 16, 9 | A |
4. Klinik görüşmede etkin dinleme yapabilir. | 15, 5 | A |
5. Bir görüşmede nasıl gözlem yapacağını bilir. | 13, 37 | A |
6. İlk görüşme, intihar ve şiddet görüşmeleri yapmayı bilir. | 8, 9 | A |
7. Tedavi planı veya yönlendirme yapma konusunda fikir sahibi olur. | 19, 8 | A |
8. Görüşmeye dair etik kuralları benimser. | 37 | A |
9. Görüşme sonu değerlendirme ve rapor yazma hakkında bilgi sahibi olur. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Görüşme Çeşitleri | KG, Bl.1, 2 |
2 | Dinleme Becerileri | KG, Bl. 3 |
3 | Gözlem Becerileri | KG, Bl.4 |
4 | Görüşmede Soru Sorma | KG, Bl.5 |
5 | Empati ve Yansıtma | KG, Bl.3-4-5 |
6 | Görüşmeyi Yönetme | KG, Bl.6 |
7 | İlk Görüşme | KG, Bl.7 |
8 | Mental Durum, İntihar ve Şiddet Görüşmesi | KG, Bl.8-9 |
9 | Tedavi veya Yönlendirme | KG, Bl.10 |
10 | Zor Vakalar veya Danışanlarla Çalışma | KG, Bl.11 |
11 | Kültürel Farklılıklar | KG, Bl.14 |
12 | Çocuklarla, Aile veya Çiftlerle Görüşme | KG, Bl.12 |
13 | Online Görüşme | KG, Bl. 15 |
14 | Görüşmede Etik | KG |
Kaynak |
Sommers Flanagan, R.; Sommers Flanagan, J. (2015). Klinik Görüşme, İstanbul, Ithaki Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |