Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Özge VURAL |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Fatma GİRGİN KARDEŞ, Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersin Yardımcıları | Derse Dair Slaytlar, Ders Notları |
Dersin Amacı | Bu ders, bilimsel araştırma yöntemlerinin temel ilkelerine giriş niteliğindedir. Bu ders, araştırma sürecindeki belirli adımlara odaklanarak deneysel araştırmaların yanı sıra korelasyonel araştırma ve anket araştırması, deneysel olmayan yaklaşımlara da bakış açıları sağlar. Kısaca dersin amacı öğrencilere davranış bilimlerindeki çeşitli araştırma yöntemleri ve bu yöntemlere uygulanan prosedürler hakkında bilgi ve anlayış kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim ve Araştırma ,Psikoloji araştırmalarında etik meseleler,Gözlem ,Anket araştırmaları ,Bağımsız grup desenleri,Tekrarlı ölçümler desenleri,Karmaşık desenler,Tek denekli araştırma desenleri,Yarı deneysel desenler ve program değerlendirme,Verilerin analizi ve analizin yorumlanması: Veriyi Betimleme, Güven Aralığı ve Korelasyonlar,Verilerin analizi ve analizin yorumlanması-I,Verilerin analizi ve analizin yorumlanması-II,Psikolojide iletişim-I,Psikolojide iletişim-II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikolojide olguların incelenmesine yönelik bilimsel yaklaşımı tanımlamak. | 10, 16, 6, 9 | A |
Etik ilkeleri psikolojideki araştırmalara uygulayabilmek. | 10, 16, 6, 9 | A |
Literartür taraması yapmayı öğrenmek. | 10, 16, 6, 9 | A |
Operasyonel tanımlar, değişkenler, güvenilirlik, geçerlik ve örnekleme prosedürleri de dahil olmak üzere araştırma tasarımı ile ilgili temel kavramları anlamak. | 10, 16, 6, 9 | A |
Psikolojide kullanılan araştırma desenlerinin güçlü ve zayıf yanlarını açıklamak. | 10, 16, 6, 9 | A |
Farklı araştırma yöntemlerinin sınırlılıkları kapsamında ampirik kanıtlara dayanarak geçerli sonuçlar çıkarabilmek. | 10, 14, 16, 6, 9 | A |
APA yazım stilini kullanabilmek. | 10, 13, 14, 16, 2, 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim ve Araştırma | Bölüm 1 |
2 | Psikoloji araştırmalarında etik meseleler | Bölüm 2 |
3 | Gözlem | Bölüm 3 |
4 | Anket araştırmaları | Bölüm 4 |
5 | Bağımsız grup desenleri | Bölüm 5 |
6 | Tekrarlı ölçümler desenleri | Bölüm 6 |
7 | Karmaşık desenler | Bölüm 7 |
8 | Tek denekli araştırma desenleri | Bölüm 8 |
9 | Yarı deneysel desenler ve program değerlendirme | Bölüm 9 |
10 | Verilerin analizi ve analizin yorumlanması: Veriyi Betimleme, Güven Aralığı ve Korelasyonlar | Bölüm 10 |
11 | Verilerin analizi ve analizin yorumlanması-I | Bölüm 11 |
12 | Verilerin analizi ve analizin yorumlanması-II | Bölüm 11 |
13 | Psikolojide iletişim-I | Bölüm 12 |
14 | Psikolojide iletişim-II | Bölüm 12 |
Kaynak |
Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister J. S. (2015). Research Methods in Psychology (10th Eds.). New York, NY: McGraw-Hill |
Slaytlar, çeşitli Makaleler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 15 | 15 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 1 | 1 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 26 | 26 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 166 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(166/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Özge VURAL |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Fatma GİRGİN KARDEŞ, Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersin Yardımcıları | Derse Dair Slaytlar, Ders Notları |
Dersin Amacı | Bu ders, bilimsel araştırma yöntemlerinin temel ilkelerine giriş niteliğindedir. Bu ders, araştırma sürecindeki belirli adımlara odaklanarak deneysel araştırmaların yanı sıra korelasyonel araştırma ve anket araştırması, deneysel olmayan yaklaşımlara da bakış açıları sağlar. Kısaca dersin amacı öğrencilere davranış bilimlerindeki çeşitli araştırma yöntemleri ve bu yöntemlere uygulanan prosedürler hakkında bilgi ve anlayış kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim ve Araştırma ,Psikoloji araştırmalarında etik meseleler,Gözlem ,Anket araştırmaları ,Bağımsız grup desenleri,Tekrarlı ölçümler desenleri,Karmaşık desenler,Tek denekli araştırma desenleri,Yarı deneysel desenler ve program değerlendirme,Verilerin analizi ve analizin yorumlanması: Veriyi Betimleme, Güven Aralığı ve Korelasyonlar,Verilerin analizi ve analizin yorumlanması-I,Verilerin analizi ve analizin yorumlanması-II,Psikolojide iletişim-I,Psikolojide iletişim-II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikolojide olguların incelenmesine yönelik bilimsel yaklaşımı tanımlamak. | 10, 16, 6, 9 | A |
Etik ilkeleri psikolojideki araştırmalara uygulayabilmek. | 10, 16, 6, 9 | A |
Literartür taraması yapmayı öğrenmek. | 10, 16, 6, 9 | A |
Operasyonel tanımlar, değişkenler, güvenilirlik, geçerlik ve örnekleme prosedürleri de dahil olmak üzere araştırma tasarımı ile ilgili temel kavramları anlamak. | 10, 16, 6, 9 | A |
Psikolojide kullanılan araştırma desenlerinin güçlü ve zayıf yanlarını açıklamak. | 10, 16, 6, 9 | A |
Farklı araştırma yöntemlerinin sınırlılıkları kapsamında ampirik kanıtlara dayanarak geçerli sonuçlar çıkarabilmek. | 10, 14, 16, 6, 9 | A |
APA yazım stilini kullanabilmek. | 10, 13, 14, 16, 2, 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim ve Araştırma | Bölüm 1 |
2 | Psikoloji araştırmalarında etik meseleler | Bölüm 2 |
3 | Gözlem | Bölüm 3 |
4 | Anket araştırmaları | Bölüm 4 |
5 | Bağımsız grup desenleri | Bölüm 5 |
6 | Tekrarlı ölçümler desenleri | Bölüm 6 |
7 | Karmaşık desenler | Bölüm 7 |
8 | Tek denekli araştırma desenleri | Bölüm 8 |
9 | Yarı deneysel desenler ve program değerlendirme | Bölüm 9 |
10 | Verilerin analizi ve analizin yorumlanması: Veriyi Betimleme, Güven Aralığı ve Korelasyonlar | Bölüm 10 |
11 | Verilerin analizi ve analizin yorumlanması-I | Bölüm 11 |
12 | Verilerin analizi ve analizin yorumlanması-II | Bölüm 11 |
13 | Psikolojide iletişim-I | Bölüm 12 |
14 | Psikolojide iletişim-II | Bölüm 12 |
Kaynak |
Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister J. S. (2015). Research Methods in Psychology (10th Eds.). New York, NY: McGraw-Hill |
Slaytlar, çeşitli Makaleler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |