Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DAVRANIŞ BİLİMLERİ İÇİN İSTATİSTİK II-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Defne YABAŞ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Büşra Eylem AKTAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders Psikoloji Alanında Veri Analizi alanını tanıtmak için tasarlanmıştır. Öğrenciler hem tanımlayıcı hem de çıkarımsal istatistiklerden çeşitli istatistiksel tekniklerin sonuçlarının nasıl uygulanacağı ve yorumlanacağını hakkında bilgi sahibi olacaktır; örnekleme, deney, değişken, dağılım, ilişki, hipotez testi ve parametrik ve parametrik olmayan yöntemlerin nasıl uygulanacağı ile ilgili olarak teorik ve uygulamalı olarak bilgi sahibi olacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş
Dersin tanıtımı
İstatistiksel Modeller Oluşturma
,Örneklem ve popülasyon
Örneklem ortalama dağılımı
Standart hata, merkezi limit teoremi, güven aralığı
,Hipotez testleri
Hipotez testlerinde belirsizlik ve hatalar
Etki büyüklüğü, varsayımların test edilmesi (normal dağılım, varyansların homojenliği)
İstatistiksel güç



,Ortalamaların karşılaştırılması
Bağımlı ve bağımsız gruplarda t-testi

,Ortalamaların karşılaştırılması
Bağımlı ve bağımsız gruplarda t-testi
,Çoklu ortalama karşılaştırma
Varyans Analizi (ANOVA)
,Çoklu ortalama karşılaştırma
Varyans Analizi (ANOVA)
Konu Tekrarı
,Korelasyon analizi
Basit korelasyon
,Korelasyon analizi
Kısmi korelasyon
,Basit doğrusal regresyon ,Basit doğrusal regresyon ,Ki-kare bağımsızlık testi ,Non parametrik testler ,
Non parametrik testler
Özet ve kapanış
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
• Öğrenciler psikolojide kullanılan envanterlerin SPSS yazılımı ile nasıl çözüleceğini bilir. Öğrenciler ölçek değerlendirmesini yapar, istatistiksel verilerin SPSS'den alınmasını ve bu verileri yorumlar. 16, 6, 9A
• Öğrenciler, envanter çalışmalarında oluşturulacak demografik formların organizasyonu sırasında istatistiksel değerlendirmenin uygun olacağı şekilde hangi noktaların dikkate alınması gerektiğini bileceklerdir.16, 6, 9A
• Öğrenciler tasarladıkları bir araştırmanın popülasyonunu ve örneklemini belirler.16, 6, 9A
• Öğrenciler kendi planladıkları bir proje için bir anket formu oluşturur. Yüz yüze görüşmeler yoluyla gerçek verileri elde edebilecek ve veri toplama ve organizasyonuyla ilgili karşılaşabilecekleri sorunlarla başa çıkabilir.16, 6, 9A
• Öğrenciler SPSS aracılığıyla kendileri tarafından tasarlanmış bir projenin istatistiksel analizlerini yapabilecektir. Parametrik ve parametrik olmayan testler arasındaki farkı bileceklerdir. Doğru analiz tekniğini seçebilir ve yorumlayabilirler.16, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş
Dersin tanıtımı
İstatistiksel Modeller Oluşturma
2Örneklem ve popülasyon
Örneklem ortalama dağılımı
Standart hata, merkezi limit teoremi, güven aralığı
3Hipotez testleri
Hipotez testlerinde belirsizlik ve hatalar
Etki büyüklüğü, varsayımların test edilmesi (normal dağılım, varyansların homojenliği)
İstatistiksel güç



4Ortalamaların karşılaştırılması
Bağımlı ve bağımsız gruplarda t-testi

5Ortalamaların karşılaştırılması
Bağımlı ve bağımsız gruplarda t-testi
6Çoklu ortalama karşılaştırma
Varyans Analizi (ANOVA)
7Çoklu ortalama karşılaştırma
Varyans Analizi (ANOVA)
Konu Tekrarı
8Korelasyon analizi
Basit korelasyon
9Korelasyon analizi
Kısmi korelasyon
-
10Basit doğrusal regresyon
11Basit doğrusal regresyon
12Ki-kare bağımsızlık testi
13Non parametrik testler
14
Non parametrik testler
Özet ve kapanış
Kaynak
Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2012). Sosyal bilimler için istatistik (21.baskı). Ankara: Pegem Akademi.
-

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14456
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi177
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı224
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı12525
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)154
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(154/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DAVRANIŞ BİLİMLERİ İÇİN İSTATİSTİK II-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Defne YABAŞ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Büşra Eylem AKTAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders Psikoloji Alanında Veri Analizi alanını tanıtmak için tasarlanmıştır. Öğrenciler hem tanımlayıcı hem de çıkarımsal istatistiklerden çeşitli istatistiksel tekniklerin sonuçlarının nasıl uygulanacağı ve yorumlanacağını hakkında bilgi sahibi olacaktır; örnekleme, deney, değişken, dağılım, ilişki, hipotez testi ve parametrik ve parametrik olmayan yöntemlerin nasıl uygulanacağı ile ilgili olarak teorik ve uygulamalı olarak bilgi sahibi olacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş
Dersin tanıtımı
İstatistiksel Modeller Oluşturma
,Örneklem ve popülasyon
Örneklem ortalama dağılımı
Standart hata, merkezi limit teoremi, güven aralığı
,Hipotez testleri
Hipotez testlerinde belirsizlik ve hatalar
Etki büyüklüğü, varsayımların test edilmesi (normal dağılım, varyansların homojenliği)
İstatistiksel güç



,Ortalamaların karşılaştırılması
Bağımlı ve bağımsız gruplarda t-testi

,Ortalamaların karşılaştırılması
Bağımlı ve bağımsız gruplarda t-testi
,Çoklu ortalama karşılaştırma
Varyans Analizi (ANOVA)
,Çoklu ortalama karşılaştırma
Varyans Analizi (ANOVA)
Konu Tekrarı
,Korelasyon analizi
Basit korelasyon
,Korelasyon analizi
Kısmi korelasyon
,Basit doğrusal regresyon ,Basit doğrusal regresyon ,Ki-kare bağımsızlık testi ,Non parametrik testler ,
Non parametrik testler
Özet ve kapanış
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
• Öğrenciler psikolojide kullanılan envanterlerin SPSS yazılımı ile nasıl çözüleceğini bilir. Öğrenciler ölçek değerlendirmesini yapar, istatistiksel verilerin SPSS'den alınmasını ve bu verileri yorumlar. 16, 6, 9A
• Öğrenciler, envanter çalışmalarında oluşturulacak demografik formların organizasyonu sırasında istatistiksel değerlendirmenin uygun olacağı şekilde hangi noktaların dikkate alınması gerektiğini bileceklerdir.16, 6, 9A
• Öğrenciler tasarladıkları bir araştırmanın popülasyonunu ve örneklemini belirler.16, 6, 9A
• Öğrenciler kendi planladıkları bir proje için bir anket formu oluşturur. Yüz yüze görüşmeler yoluyla gerçek verileri elde edebilecek ve veri toplama ve organizasyonuyla ilgili karşılaşabilecekleri sorunlarla başa çıkabilir.16, 6, 9A
• Öğrenciler SPSS aracılığıyla kendileri tarafından tasarlanmış bir projenin istatistiksel analizlerini yapabilecektir. Parametrik ve parametrik olmayan testler arasındaki farkı bileceklerdir. Doğru analiz tekniğini seçebilir ve yorumlayabilirler.16, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş
Dersin tanıtımı
İstatistiksel Modeller Oluşturma
2Örneklem ve popülasyon
Örneklem ortalama dağılımı
Standart hata, merkezi limit teoremi, güven aralığı
3Hipotez testleri
Hipotez testlerinde belirsizlik ve hatalar
Etki büyüklüğü, varsayımların test edilmesi (normal dağılım, varyansların homojenliği)
İstatistiksel güç



4Ortalamaların karşılaştırılması
Bağımlı ve bağımsız gruplarda t-testi

5Ortalamaların karşılaştırılması
Bağımlı ve bağımsız gruplarda t-testi
6Çoklu ortalama karşılaştırma
Varyans Analizi (ANOVA)
7Çoklu ortalama karşılaştırma
Varyans Analizi (ANOVA)
Konu Tekrarı
8Korelasyon analizi
Basit korelasyon
9Korelasyon analizi
Kısmi korelasyon
-
10Basit doğrusal regresyon
11Basit doğrusal regresyon
12Ki-kare bağımsızlık testi
13Non parametrik testler
14
Non parametrik testler
Özet ve kapanış
Kaynak
Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2012). Sosyal bilimler için istatistik (21.baskı). Ankara: Pegem Akademi.
-

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:32Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:33