Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL PSİKOLOJİ II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Neslihan SAYRAÇ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Neslihan SAYRAÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere sosyal psikolojinin temel kavramları ve kuramsal yaklaşımları ile ilgili bilgileri aktarmaktır. Kuramsal bilginin yanı sıra öğrencilerin günlük yaşam olayları karşısında duygu, düşünce ve davranışlarının başkalarının varlığında nasıl etkilendiğini bilimsel olarak incelemeyi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kişilerarası Çekim: İlk İzlenimden Yakın İlişkilere,Toplum Yanlısı Davranışlar: Neden Yardım Ederiz?,Saldırganlık: Neden Başkalarının Canını Yakarız?,Önyargı ,Çatışma ve Uzlaşma,İkna,Toplumsal Cinsiyet 1,Toplumsal Cinsiyet 2,Liderlik,Sosyal Psikoloji ve Sağlık,Sosyal Psikoloji ve Hukuk,Sosyal Psikoloji ve Sürdürülebilir Gelecek,Film Gösterimi ve Tartışma 1,Film Gösterimi ve Tartışma 2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kişilerarası çekim sürecine ilişkin kavram ve açıklamaları ifade edebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
2. Farklı kuramsal bakış açılarının yardım etme davranışını nasıl açıkladığını tanımlayabilecektir. | 10, 13, 16 | A |
3. Saldırganlığın, önyargının ve ayrımcılığın kökenlerini açıklayabilecektir. | 10, 13, 16 | A |
4. Gruplar arası çatışmanın nedenleri ve bu çatışmaların çözümünü tanımlayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
5. Toplumsal cinsiyet kavramını tanımlayabilecektir. | 10, 13, 16, 9 | A |
6. Bireysel ve çevresel özelliklerin liderlik üzerindeki etkisini tanımlayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
7. Sosyal psikolojinin farklı disiplinler ile olan ilişkilerini açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kişilerarası Çekim: İlk İzlenimden Yakın İlişkilere | Aronson ve ark. (2010), B10 |
2 | Toplum Yanlısı Davranışlar: Neden Yardım Ederiz? | Aronson ve ark. (2010), B11 |
3 | Saldırganlık: Neden Başkalarının Canını Yakarız? | Aronson ve ark. (2010), B12 |
4 | Önyargı | Aronson ve ark. (2010), B13 |
5 | Çatışma ve Uzlaşma | Myers (2012), B13 |
6 | İkna | Myers (2012), B7 |
7 | Toplumsal Cinsiyet 1 | Myers (2012), B5 |
8 | Toplumsal Cinsiyet 2 | Myers (2012), B5 |
9 | Liderlik | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
10 | Sosyal Psikoloji ve Sağlık | Aronson ve ark. (2010), B6 |
11 | Sosyal Psikoloji ve Hukuk | Aronson ve ark. (2010), B15 |
12 | Sosyal Psikoloji ve Sürdürülebilir Gelecek | Aronson ve ark. (2010), B16 |
13 | Film Gösterimi ve Tartışma 1 | Aronson ve ark. (2010), B14 |
14 | Film Gösterimi ve Tartışma 2 | Aronson ve ark. (2010), B14 |
Kaynak |
Aronson, E.,Wilson, T.D., Akert, R.M. (2010). Sosyal psikoloji. (O. Gündüz, Çev.) İstanbul: Kaknüs Yayınevi. |
Myers, D. G. (2012). Social psychology. (S. Akfırat, Çev.). New York: McGraw Hill. Smith, J.R.& Haslam, S.A. (2012). Social psychology: Revisiting the classic studies. (Ç. Çoker, G. Tekdemir Yurtdaş, S. Cesur, Çev.). London: Sage Publications. Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Günümüzde insan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 32 | 32 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 191 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(191/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL PSİKOLOJİ II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Neslihan SAYRAÇ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Neslihan SAYRAÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere sosyal psikolojinin temel kavramları ve kuramsal yaklaşımları ile ilgili bilgileri aktarmaktır. Kuramsal bilginin yanı sıra öğrencilerin günlük yaşam olayları karşısında duygu, düşünce ve davranışlarının başkalarının varlığında nasıl etkilendiğini bilimsel olarak incelemeyi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kişilerarası Çekim: İlk İzlenimden Yakın İlişkilere,Toplum Yanlısı Davranışlar: Neden Yardım Ederiz?,Saldırganlık: Neden Başkalarının Canını Yakarız?,Önyargı ,Çatışma ve Uzlaşma,İkna,Toplumsal Cinsiyet 1,Toplumsal Cinsiyet 2,Liderlik,Sosyal Psikoloji ve Sağlık,Sosyal Psikoloji ve Hukuk,Sosyal Psikoloji ve Sürdürülebilir Gelecek,Film Gösterimi ve Tartışma 1,Film Gösterimi ve Tartışma 2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kişilerarası çekim sürecine ilişkin kavram ve açıklamaları ifade edebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
2. Farklı kuramsal bakış açılarının yardım etme davranışını nasıl açıkladığını tanımlayabilecektir. | 10, 13, 16 | A |
3. Saldırganlığın, önyargının ve ayrımcılığın kökenlerini açıklayabilecektir. | 10, 13, 16 | A |
4. Gruplar arası çatışmanın nedenleri ve bu çatışmaların çözümünü tanımlayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
5. Toplumsal cinsiyet kavramını tanımlayabilecektir. | 10, 13, 16, 9 | A |
6. Bireysel ve çevresel özelliklerin liderlik üzerindeki etkisini tanımlayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
7. Sosyal psikolojinin farklı disiplinler ile olan ilişkilerini açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kişilerarası Çekim: İlk İzlenimden Yakın İlişkilere | Aronson ve ark. (2010), B10 |
2 | Toplum Yanlısı Davranışlar: Neden Yardım Ederiz? | Aronson ve ark. (2010), B11 |
3 | Saldırganlık: Neden Başkalarının Canını Yakarız? | Aronson ve ark. (2010), B12 |
4 | Önyargı | Aronson ve ark. (2010), B13 |
5 | Çatışma ve Uzlaşma | Myers (2012), B13 |
6 | İkna | Myers (2012), B7 |
7 | Toplumsal Cinsiyet 1 | Myers (2012), B5 |
8 | Toplumsal Cinsiyet 2 | Myers (2012), B5 |
9 | Liderlik | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
10 | Sosyal Psikoloji ve Sağlık | Aronson ve ark. (2010), B6 |
11 | Sosyal Psikoloji ve Hukuk | Aronson ve ark. (2010), B15 |
12 | Sosyal Psikoloji ve Sürdürülebilir Gelecek | Aronson ve ark. (2010), B16 |
13 | Film Gösterimi ve Tartışma 1 | Aronson ve ark. (2010), B14 |
14 | Film Gösterimi ve Tartışma 2 | Aronson ve ark. (2010), B14 |
Kaynak |
Aronson, E.,Wilson, T.D., Akert, R.M. (2010). Sosyal psikoloji. (O. Gündüz, Çev.) İstanbul: Kaknüs Yayınevi. |
Myers, D. G. (2012). Social psychology. (S. Akfırat, Çev.). New York: McGraw Hill. Smith, J.R.& Haslam, S.A. (2012). Social psychology: Revisiting the classic studies. (Ç. Çoker, G. Tekdemir Yurtdaş, S. Cesur, Çev.). London: Sage Publications. Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Günümüzde insan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |