Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SPOR PSİKOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ, Öğr.Gör. Mehmet Arif YILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı spor psikolojisinin ne olduğu, nasıl doğduğu, hangi durumlarda nasıl kullanıldığı, sporda kişilik, motivasyon, stres, kaygı, liderlik, iletişim, zihinsel antrenman teknikleri, grup sargınlığı, grup dinamikleri, imgeleme, özgüven, sporcu sakatlıkları ve psikolojisi, karakter gelişimleri ve sporda saldırganlık konularını aktarmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Spor Psikolojisine Giriş ve Temel Kavramlar,Spor ve Kişilik ,Motivasyon ve Motivasyon Kuramları, Spor ve Egzersiz Ortamlarını Anlamak ,Geribildirim, Pekiştirme, İşbirliği,Grup Dinamikleri ve Grup Sargınlığı ,Psikolojik Beceri Antrenmanına Giriş,Performansın Geliştirme Teknikleri,Psikolojik İyi Oluş,Sporcu Sakatlıkları ve Psikolojisi ,Çocuklar ve Spor Psikolojisi ,Sporda Saldırganlık,Bağımlılık ve Sağlıksız Davranışlar ,Spor Profesyonelleri ve Sporcular Bizlerden Ne Bekliyor? ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Spor psikolojisinin tarihsel gelişimini özetleyebilir. | 14, 23 | A |
2. Grup dinamikleri ve grup sargınlığı takımlar üzerinde yorumlayabilir. | 5, 9 | A |
3. Spor psikolojisinde performans geliştirmek için kullanılan teknikleri uygulayabilir. | 12, 16 | A |
4. Psikolojik beceri antrenmanını tanımlayabilir. | 6, 9 | A |
5. Sporcu sakatlıklarındaki psikolojik durum ve geri dönüşleri için yapılacak psikolojik hazırlıkları tanıyabilir. | 19, 9 | A |
6. Spor profesyonellerine verilecek eğitimleri ve bilgileri tasarlayabilir. | 16, 9 | A |
7. Bir takımın ya da sporcunun psikolojik ihtiyaçlarını kavrayabilir ve karşılayabilir. | 15, 19 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Spor Psikolojisine Giriş ve Temel Kavramlar | SEPT,B1. 1 |
2 | Spor ve Kişilik | SEPT,B2. 1 |
3 | Motivasyon ve Motivasyon Kuramları | SEPT,B2. 2 |
4 | Spor ve Egzersiz Ortamlarını Anlamak | SEPT,B3. 1 |
5 | Geribildirim, Pekiştirme, İşbirliği | SEPT,B3. 2 |
6 | Grup Dinamikleri ve Grup Sargınlığı | SEPT,B4 |
7 | Psikolojik Beceri Antrenmanına Giriş | SEPT,B5. 1 |
8 | Performansın Geliştirme Teknikleri | SEPT, B5 |
9 | Psikolojik İyi Oluş | SEPT,B6. 1 |
10 | Sporcu Sakatlıkları ve Psikolojisi | SEPT,B6. 3 |
11 | Çocuklar ve Spor Psikolojisi | SEPT, B7 |
12 | Sporda Saldırganlık | SEPT, B7 |
13 | Bağımlılık ve Sağlıksız Davranışlar | SEPT, B6 |
14 | Spor Profesyonelleri ve Sporcular Bizlerden Ne Bekliyor? | SEPT, B3 |
Kaynak |
Weinberg, R. S. & Gould, D. (2015). Spor ve Egzersiz Psikolojisinin Temelleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Karageorghis C. I. & Terry P. C. (2017) Spor Psikolojisi Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 8 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 40 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 165 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SPOR PSİKOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ, Öğr.Gör. Mehmet Arif YILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı spor psikolojisinin ne olduğu, nasıl doğduğu, hangi durumlarda nasıl kullanıldığı, sporda kişilik, motivasyon, stres, kaygı, liderlik, iletişim, zihinsel antrenman teknikleri, grup sargınlığı, grup dinamikleri, imgeleme, özgüven, sporcu sakatlıkları ve psikolojisi, karakter gelişimleri ve sporda saldırganlık konularını aktarmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Spor Psikolojisine Giriş ve Temel Kavramlar,Spor ve Kişilik ,Motivasyon ve Motivasyon Kuramları, Spor ve Egzersiz Ortamlarını Anlamak ,Geribildirim, Pekiştirme, İşbirliği,Grup Dinamikleri ve Grup Sargınlığı ,Psikolojik Beceri Antrenmanına Giriş,Performansın Geliştirme Teknikleri,Psikolojik İyi Oluş,Sporcu Sakatlıkları ve Psikolojisi ,Çocuklar ve Spor Psikolojisi ,Sporda Saldırganlık,Bağımlılık ve Sağlıksız Davranışlar ,Spor Profesyonelleri ve Sporcular Bizlerden Ne Bekliyor? ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Spor psikolojisinin tarihsel gelişimini özetleyebilir. | 14, 23 | A |
2. Grup dinamikleri ve grup sargınlığı takımlar üzerinde yorumlayabilir. | 5, 9 | A |
3. Spor psikolojisinde performans geliştirmek için kullanılan teknikleri uygulayabilir. | 12, 16 | A |
4. Psikolojik beceri antrenmanını tanımlayabilir. | 6, 9 | A |
5. Sporcu sakatlıklarındaki psikolojik durum ve geri dönüşleri için yapılacak psikolojik hazırlıkları tanıyabilir. | 19, 9 | A |
6. Spor profesyonellerine verilecek eğitimleri ve bilgileri tasarlayabilir. | 16, 9 | A |
7. Bir takımın ya da sporcunun psikolojik ihtiyaçlarını kavrayabilir ve karşılayabilir. | 15, 19 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Spor Psikolojisine Giriş ve Temel Kavramlar | SEPT,B1. 1 |
2 | Spor ve Kişilik | SEPT,B2. 1 |
3 | Motivasyon ve Motivasyon Kuramları | SEPT,B2. 2 |
4 | Spor ve Egzersiz Ortamlarını Anlamak | SEPT,B3. 1 |
5 | Geribildirim, Pekiştirme, İşbirliği | SEPT,B3. 2 |
6 | Grup Dinamikleri ve Grup Sargınlığı | SEPT,B4 |
7 | Psikolojik Beceri Antrenmanına Giriş | SEPT,B5. 1 |
8 | Performansın Geliştirme Teknikleri | SEPT, B5 |
9 | Psikolojik İyi Oluş | SEPT,B6. 1 |
10 | Sporcu Sakatlıkları ve Psikolojisi | SEPT,B6. 3 |
11 | Çocuklar ve Spor Psikolojisi | SEPT, B7 |
12 | Sporda Saldırganlık | SEPT, B7 |
13 | Bağımlılık ve Sağlıksız Davranışlar | SEPT, B6 |
14 | Spor Profesyonelleri ve Sporcular Bizlerden Ne Bekliyor? | SEPT, B3 |
Kaynak |
Weinberg, R. S. & Gould, D. (2015). Spor ve Egzersiz Psikolojisinin Temelleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Karageorghis C. I. & Terry P. C. (2017) Spor Psikolojisi Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |