Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYOLOJİYE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Zeynep ÖZONUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sosyolojinin tanımı, kapsamı, doğuşu, geçirdiği tarihsel serüven hakkında genel bir bilgilendirmenin ardından sosyoloji kuram ve kuramcılarını bölüm öğrencilerine tanıtmaktır. Öğrencilere sosyolojik bakış açısı kazandırmak suretiyle toplumsal analiz kabiliyeti edindirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyolojinin tanımı ve alanı,Genel sosyoloji, toplumsal fizyoloji ve toplumsal değişim,Sosyolojinin Tarihsel Gelişimi,Toplumsal olguların temel bölümleri,Biyolojik gruplar, coğrafi gruplar, sosyolojik gruplar,Cinsiyet grupları, yaş grupları, kandaşlık grupları,Kabileler, mahaller, köyler, şehirler, siteler, milletler ve koloniler,Sosyoloji ve toplumsal pratik,Sosyoloji ve tarih,Sosyolojik Araştırmanın temel kuralları,Sosyolojinin Metodları,Doğrudan doğruya gözlem, öğrenme, hazırlama, sezme,Belgeleri toplama, belgeleri tartışma,Karşılaştırma ve Açıklama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Sosyolojinin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 14, 23 | A |
2.Sosyolojinin tarihsel gelişimini özetleyebilir. | 9 | A |
4.Klasik ve çağdaş sosyoloji kuramlarını tartışabilir | 19, 9 | A |
5.Toplum ve kültür ilişkisini kurabilir. | 19, 9 | A |
7.Toplumun temel işleyiş mekanizmalarını tanımlayabilir. | 9 | A |
3. Temel sosyolojik olguları tanıyabilir. | 14, 9 | A |
6. Birey ve toplum arasındaki ilişkiyi yorumlayabilir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyolojinin tanımı ve alanı | SEK, GS, SAB |
2 | Genel sosyoloji, toplumsal fizyoloji ve toplumsal değişim | SEK, GS, SAB |
3 | Sosyolojinin Tarihsel Gelişimi | SEK, GS, SAB |
4 | Toplumsal olguların temel bölümleri | SEK, GS, SAB |
5 | Biyolojik gruplar, coğrafi gruplar, sosyolojik gruplar | SEK, GS, SAB |
6 | Cinsiyet grupları, yaş grupları, kandaşlık grupları | SEK, GS, SAB |
7 | Kabileler, mahaller, köyler, şehirler, siteler, milletler ve koloniler | SEK, GS, SAB |
8 | Sosyoloji ve toplumsal pratik | SEK, GS, SAB |
9 | Sosyoloji ve tarih | SEK, GS, SAB |
10 | Sosyolojik Araştırmanın temel kuralları | SEK, GS, SAB |
11 | Sosyolojinin Metodları | SEK, GS, SAB |
12 | Doğrudan doğruya gözlem, öğrenme, hazırlama, sezme | SEK, GS, SAB |
13 | Belgeleri toplama, belgeleri tartışma | SEK, GS, SAB |
14 | Karşılaştırma ve Açıklama | SEK, GS, SAB |
Kaynak |
Ergun, Doğan, Sosyoloji El Kitabı, (1973), Ankara, Gerçek Yayınevi. Taplamacıoğlu, Mehmet, Genel Sosyoloji, (1969), Ankara, Ankara Üniversitesi Basımevi. SEZER, Baykan, (1985), Sosyolojinin Ana Başlıkları, İstanbul, İ. Ü. Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(159/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYOLOJİYE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Zeynep ÖZONUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sosyolojinin tanımı, kapsamı, doğuşu, geçirdiği tarihsel serüven hakkında genel bir bilgilendirmenin ardından sosyoloji kuram ve kuramcılarını bölüm öğrencilerine tanıtmaktır. Öğrencilere sosyolojik bakış açısı kazandırmak suretiyle toplumsal analiz kabiliyeti edindirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyolojinin tanımı ve alanı,Genel sosyoloji, toplumsal fizyoloji ve toplumsal değişim,Sosyolojinin Tarihsel Gelişimi,Toplumsal olguların temel bölümleri,Biyolojik gruplar, coğrafi gruplar, sosyolojik gruplar,Cinsiyet grupları, yaş grupları, kandaşlık grupları,Kabileler, mahaller, köyler, şehirler, siteler, milletler ve koloniler,Sosyoloji ve toplumsal pratik,Sosyoloji ve tarih,Sosyolojik Araştırmanın temel kuralları,Sosyolojinin Metodları,Doğrudan doğruya gözlem, öğrenme, hazırlama, sezme,Belgeleri toplama, belgeleri tartışma,Karşılaştırma ve Açıklama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Sosyolojinin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 14, 23 | A |
2.Sosyolojinin tarihsel gelişimini özetleyebilir. | 9 | A |
4.Klasik ve çağdaş sosyoloji kuramlarını tartışabilir | 19, 9 | A |
5.Toplum ve kültür ilişkisini kurabilir. | 19, 9 | A |
7.Toplumun temel işleyiş mekanizmalarını tanımlayabilir. | 9 | A |
3. Temel sosyolojik olguları tanıyabilir. | 14, 9 | A |
6. Birey ve toplum arasındaki ilişkiyi yorumlayabilir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyolojinin tanımı ve alanı | SEK, GS, SAB |
2 | Genel sosyoloji, toplumsal fizyoloji ve toplumsal değişim | SEK, GS, SAB |
3 | Sosyolojinin Tarihsel Gelişimi | SEK, GS, SAB |
4 | Toplumsal olguların temel bölümleri | SEK, GS, SAB |
5 | Biyolojik gruplar, coğrafi gruplar, sosyolojik gruplar | SEK, GS, SAB |
6 | Cinsiyet grupları, yaş grupları, kandaşlık grupları | SEK, GS, SAB |
7 | Kabileler, mahaller, köyler, şehirler, siteler, milletler ve koloniler | SEK, GS, SAB |
8 | Sosyoloji ve toplumsal pratik | SEK, GS, SAB |
9 | Sosyoloji ve tarih | SEK, GS, SAB |
10 | Sosyolojik Araştırmanın temel kuralları | SEK, GS, SAB |
11 | Sosyolojinin Metodları | SEK, GS, SAB |
12 | Doğrudan doğruya gözlem, öğrenme, hazırlama, sezme | SEK, GS, SAB |
13 | Belgeleri toplama, belgeleri tartışma | SEK, GS, SAB |
14 | Karşılaştırma ve Açıklama | SEK, GS, SAB |
Kaynak |
Ergun, Doğan, Sosyoloji El Kitabı, (1973), Ankara, Gerçek Yayınevi. Taplamacıoğlu, Mehmet, Genel Sosyoloji, (1969), Ankara, Ankara Üniversitesi Basımevi. SEZER, Baykan, (1985), Sosyolojinin Ana Başlıkları, İstanbul, İ. Ü. Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |