Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EVRİMSEL PSİKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders evrimsel psikolojiye giriş niteliğindedir ve bu alanın tarihi, yöntemleri, temel bulguları ve teorileriyle ilgili bilgi vermeyi amaçlamaktadır.Ele alınan konular arasında doğal çevrede hayatta kalma problemleri, eş seçimi stratejileri, ebeveynlik ve akrabalık ilişkileri, grup halinde yaşamayla ilgili problemler vardır. Bu ve diğer konular evrimsel perspektiften ele alınmaktadır. Ders öğrencilere aynı zamanda bakterilerden dinsel inanca kadar birçok konuya evrimsel açıdan bakma becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Evrimsel psikolojiye yol açan bilimsel akımlar,Yeni evrimsel psikoloji bilimi,İnsanlarda hayatta kalmayla ilişkili problemler,Kadınların uzun dönemli eşleşme stratejileri,Erkeklerin uzun dönemli eşleşme stratejileri,Kısa dönemli cibsellik stratejileri,Ebeveynlikle ilgili problemler,Akrabalıkla ilgili problemler,İşbirliği ittifakları,Saldırganlık ve savaş,Cinsiyetler arası çatışma,Statü, prestij ve sosyal baskınlık,Bütünleşik bir evrimsel psikoloji,Toparlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Evrimin ne olduğunu tanımlayabilme | 9 | A |
Doğal seçilim mekanizmasını tanımlayabilme | 9 | A |
Evrimsel psikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilme | 9 | A |
Kadın-erkek farklarının evrimsel temelini tanımlayabilme | 9 | A |
İşbirliğinin nasıl evrimleşmiş olabileceğini tartışabilme | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Evrimsel psikolojiye yol açan bilimsel akımlar | |
2 | Yeni evrimsel psikoloji bilimi | |
3 | İnsanlarda hayatta kalmayla ilişkili problemler | |
4 | Kadınların uzun dönemli eşleşme stratejileri | |
5 | Erkeklerin uzun dönemli eşleşme stratejileri | |
6 | Kısa dönemli cibsellik stratejileri | |
7 | Ebeveynlikle ilgili problemler | |
8 | Akrabalıkla ilgili problemler | |
9 | İşbirliği ittifakları | |
10 | Saldırganlık ve savaş | |
11 | Cinsiyetler arası çatışma | |
12 | Statü, prestij ve sosyal baskınlık | |
13 | Bütünleşik bir evrimsel psikoloji | |
14 | Toparlama |
Kaynak |
Temel kaynak: Buss, D. M. (2019). Evolutionary psychology: The new science of the mind (6. baskı). Routledge. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EVRİMSEL PSİKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders evrimsel psikolojiye giriş niteliğindedir ve bu alanın tarihi, yöntemleri, temel bulguları ve teorileriyle ilgili bilgi vermeyi amaçlamaktadır.Ele alınan konular arasında doğal çevrede hayatta kalma problemleri, eş seçimi stratejileri, ebeveynlik ve akrabalık ilişkileri, grup halinde yaşamayla ilgili problemler vardır. Bu ve diğer konular evrimsel perspektiften ele alınmaktadır. Ders öğrencilere aynı zamanda bakterilerden dinsel inanca kadar birçok konuya evrimsel açıdan bakma becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Evrimsel psikolojiye yol açan bilimsel akımlar,Yeni evrimsel psikoloji bilimi,İnsanlarda hayatta kalmayla ilişkili problemler,Kadınların uzun dönemli eşleşme stratejileri,Erkeklerin uzun dönemli eşleşme stratejileri,Kısa dönemli cibsellik stratejileri,Ebeveynlikle ilgili problemler,Akrabalıkla ilgili problemler,İşbirliği ittifakları,Saldırganlık ve savaş,Cinsiyetler arası çatışma,Statü, prestij ve sosyal baskınlık,Bütünleşik bir evrimsel psikoloji,Toparlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Evrimin ne olduğunu tanımlayabilme | 9 | A |
Doğal seçilim mekanizmasını tanımlayabilme | 9 | A |
Evrimsel psikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilme | 9 | A |
Kadın-erkek farklarının evrimsel temelini tanımlayabilme | 9 | A |
İşbirliğinin nasıl evrimleşmiş olabileceğini tartışabilme | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Evrimsel psikolojiye yol açan bilimsel akımlar | |
2 | Yeni evrimsel psikoloji bilimi | |
3 | İnsanlarda hayatta kalmayla ilişkili problemler | |
4 | Kadınların uzun dönemli eşleşme stratejileri | |
5 | Erkeklerin uzun dönemli eşleşme stratejileri | |
6 | Kısa dönemli cibsellik stratejileri | |
7 | Ebeveynlikle ilgili problemler | |
8 | Akrabalıkla ilgili problemler | |
9 | İşbirliği ittifakları | |
10 | Saldırganlık ve savaş | |
11 | Cinsiyetler arası çatışma | |
12 | Statü, prestij ve sosyal baskınlık | |
13 | Bütünleşik bir evrimsel psikoloji | |
14 | Toparlama |
Kaynak |
Temel kaynak: Buss, D. M. (2019). Evolutionary psychology: The new science of the mind (6. baskı). Routledge. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |