Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BAĞIMLILIĞI ANLAMAK | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere bağımlılığın ne anlama geldiğini, bağımlılık türlerini tanımayı, kimyasal ve davranışsal bağımlılıkların farklılıklarını, maddelerin etkilerini (duygusal, fiziksel, psikolojik ve davranışsal olarak) anlamalarını sağlamak. Bağımlılığı olan birine tedavi yöntemleri ile yaklaşımı ve iyileşme süreçlerine yönelik bilgilendirici ve farkındalık kazandırmaya yönelik müdahale yöntemlerini açıklayabilmektir. Bağımlılığı olan bir kişiye aynı zamanda herhangi bir doğal afet esnasında nasıl yaklaşılmalıdır, alanda çalışırken nelere dikkat edilmelidir, başlıklarını da içeren konularla beraber, bilgilendirici ve farkındalık kazandırmaya yönelik ders içeriği hazırlanması ve sunulması amaçlanmıştır. Bu ders; bağımlılığın tanımı, kapsamı ve bağımlılığın türlerini anlamaya yönelik başlayarak; bağımlılıkta aile faktörü, çocuk ve ergenlerde bağımlılığı, afetlerde bağımlılığı ve davranışsal bağımlılıklar ile (kumar, teknoloji vb) aynı zamanda kimyasal bağımlılıkları (sigara, alkol, madde vb.) bağımlılık türlerini konu edinerek, tedavi yöntemlerine yönelik de yaklaşımlar ve bağımlılığa ve bağımlılığı olan kişiye yaklaşıma yönelik bir içerik olarak genel bir yelpazede bağımlılığı anlamaya yönelik bir seyir izlenecektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Bağımlılığın Tanımı, Kapsamı,Bağımlılığın Türleri ,Bağımlılık ve Aile - 1,Bağımlılık ve Aile - 2,Çocuklarda ve Ergenlerde Bağımlılık ,Afetlerde Bağımlılık ,Kumar Bağımlılığı ,İnternet ve Sosyal Medya Bağımlılığı ,Alkol Bağımlılığı ,Madde Bağımlılığı ,Türün Bağımlılığı ,Bağımlılık ve Varoluş ,Bağımlılıkta Tedavi ve Terapi Yaklaşımları ,Bağımlılıkta İletişim ve Genel Değerlendirme ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Bağımlılığın temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 10, 19 | A, B, C |
4.Çocuk ve Ergenlerde bağımlılık ve sosyal çevrenin etkisi tartışabilir | 1, 10 | A, B, C |
5: Doğal afetlerde bağımlılığı olana yaklaşım tanıyabilir. | 1, 10 | A, B, C |
7.Bağımlılıkta iyileşme ve tedavi süreçlerini tanıyabilir. | 1 | A, B, C |
2. Bağımlılığın Türleri tanıyabilir ve tanımlayabilir. | 1 | A, B, C |
3. Bağımlılıkta ailenin rolünü tanıyabilir. | 1, 10, 14 | A, B, C |
6. Davranışsal bağımlılıklara yaklaşımı tanıyabilir. | 1 | A, B, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Bağımlılığın Tanımı, Kapsamı | |
2 | Bağımlılığın Türleri | |
3 | Bağımlılık ve Aile - 1 | |
4 | Bağımlılık ve Aile - 2 | |
5 | Çocuklarda ve Ergenlerde Bağımlılık | |
6 | Afetlerde Bağımlılık | |
7 | Kumar Bağımlılığı | |
8 | İnternet ve Sosyal Medya Bağımlılığı | |
9 | Alkol Bağımlılığı | |
10 | Madde Bağımlılığı | |
11 | Türün Bağımlılığı | |
12 | Bağımlılık ve Varoluş | |
13 | Bağımlılıkta Tedavi ve Terapi Yaklaşımları | |
14 | Bağımlılıkta İletişim ve Genel Değerlendirme |
Kaynak |
Köroğlu, E. (2011). Psikiyatri el kitabı. Ankara: HYB Yayın. TBM Modül - Kumar Bağımlılığı (Yeşilay Yayınları) Davranışsal Bağımlılıkları Anlamak (Yılmaz, Kitapçıoğlu, Büyükçorak, 2024). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BAĞIMLILIĞI ANLAMAK | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere bağımlılığın ne anlama geldiğini, bağımlılık türlerini tanımayı, kimyasal ve davranışsal bağımlılıkların farklılıklarını, maddelerin etkilerini (duygusal, fiziksel, psikolojik ve davranışsal olarak) anlamalarını sağlamak. Bağımlılığı olan birine tedavi yöntemleri ile yaklaşımı ve iyileşme süreçlerine yönelik bilgilendirici ve farkındalık kazandırmaya yönelik müdahale yöntemlerini açıklayabilmektir. Bağımlılığı olan bir kişiye aynı zamanda herhangi bir doğal afet esnasında nasıl yaklaşılmalıdır, alanda çalışırken nelere dikkat edilmelidir, başlıklarını da içeren konularla beraber, bilgilendirici ve farkındalık kazandırmaya yönelik ders içeriği hazırlanması ve sunulması amaçlanmıştır. Bu ders; bağımlılığın tanımı, kapsamı ve bağımlılığın türlerini anlamaya yönelik başlayarak; bağımlılıkta aile faktörü, çocuk ve ergenlerde bağımlılığı, afetlerde bağımlılığı ve davranışsal bağımlılıklar ile (kumar, teknoloji vb) aynı zamanda kimyasal bağımlılıkları (sigara, alkol, madde vb.) bağımlılık türlerini konu edinerek, tedavi yöntemlerine yönelik de yaklaşımlar ve bağımlılığa ve bağımlılığı olan kişiye yaklaşıma yönelik bir içerik olarak genel bir yelpazede bağımlılığı anlamaya yönelik bir seyir izlenecektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Bağımlılığın Tanımı, Kapsamı,Bağımlılığın Türleri ,Bağımlılık ve Aile - 1,Bağımlılık ve Aile - 2,Çocuklarda ve Ergenlerde Bağımlılık ,Afetlerde Bağımlılık ,Kumar Bağımlılığı ,İnternet ve Sosyal Medya Bağımlılığı ,Alkol Bağımlılığı ,Madde Bağımlılığı ,Türün Bağımlılığı ,Bağımlılık ve Varoluş ,Bağımlılıkta Tedavi ve Terapi Yaklaşımları ,Bağımlılıkta İletişim ve Genel Değerlendirme ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Bağımlılığın temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 10, 19 | A, B, C |
4.Çocuk ve Ergenlerde bağımlılık ve sosyal çevrenin etkisi tartışabilir | 1, 10 | A, B, C |
5: Doğal afetlerde bağımlılığı olana yaklaşım tanıyabilir. | 1, 10 | A, B, C |
7.Bağımlılıkta iyileşme ve tedavi süreçlerini tanıyabilir. | 1 | A, B, C |
2. Bağımlılığın Türleri tanıyabilir ve tanımlayabilir. | 1 | A, B, C |
3. Bağımlılıkta ailenin rolünü tanıyabilir. | 1, 10, 14 | A, B, C |
6. Davranışsal bağımlılıklara yaklaşımı tanıyabilir. | 1 | A, B, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Bağımlılığın Tanımı, Kapsamı | |
2 | Bağımlılığın Türleri | |
3 | Bağımlılık ve Aile - 1 | |
4 | Bağımlılık ve Aile - 2 | |
5 | Çocuklarda ve Ergenlerde Bağımlılık | |
6 | Afetlerde Bağımlılık | |
7 | Kumar Bağımlılığı | |
8 | İnternet ve Sosyal Medya Bağımlılığı | |
9 | Alkol Bağımlılığı | |
10 | Madde Bağımlılığı | |
11 | Türün Bağımlılığı | |
12 | Bağımlılık ve Varoluş | |
13 | Bağımlılıkta Tedavi ve Terapi Yaklaşımları | |
14 | Bağımlılıkta İletişim ve Genel Değerlendirme |
Kaynak |
Köroğlu, E. (2011). Psikiyatri el kitabı. Ankara: HYB Yayın. TBM Modül - Kumar Bağımlılığı (Yeşilay Yayınları) Davranışsal Bağımlılıkları Anlamak (Yılmaz, Kitapçıoğlu, Büyükçorak, 2024). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |