Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MODERN BİYOLOJİ | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Cuma 13:30-14:15 Cuma 14:30-15:15 Cuma 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özlem GÖK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özlem GÖK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; hücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri hakkında genel kavramları incelemek ve ayrıca genetik mekanizmalar ve temel vücut sistemleri hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Modern biyolojiye giriş, Canlıların genel özellikleri, Hücre inceleme metodları,Kimyasal biyoloji,Hücre organizasyonu, Hücre membranı ve özellikleri,Hücre iskeleti ve Hücre organelleri,Nükleik asitler (DNA-RNA), Transkripsiyon ve Translasyon, Gen ifadesinin düzenlenmesi ,Hücre döngüsü ve kontrol mekanizmaları, DNA replikasyonu,Moleküler yaşlanma ve Apoptoz,Kromozomlar, Yapısal ve sayısal anomaliler,Genetik varyasyonlar,Mendel genetiği ve kalıtım modelleri, Mendel dışı kalıtım modelleri ,Moleküler biyoloji ve genetik çalışmalarında kullanılan teknikler,Temel vücut sistemleri-I,Temel vücut sistemleri-II,Temel vücut sistemleri-III; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hücre tipleri, organeller ve genetik materyal ile ilgili kavramları tanımlayabilecektir. | 1, 10, 2, 3 | A |
1.1. Hücrenin membranı ve organellerini tanımlar, hücre iskeleti hakkında bilgi verir. | 1, 10, 2, 3 | A |
1.2. Kromozom, DNA ve RNA kavramlarının özelliklerini açıklar. | 1, 10, 2, 3 | A |
1.3. Gen organizasyonu ve gen ifadesinin düzenlenmesini açıklar. | 1, 10, 2, 3 | A |
2. Hücre döngüsü ve hücre bölünmelerinin aşamalarını açıklayabilecek, hücresel sentez mekanizmalarını tartışabilecektir. | 1, 10, 2, 3 | A |
2.1. Hücre döngüsünün aşamalarını ve kontrol noktalarını tanımlar. | 1, 10, 2, 3 | A |
2.2. Mitoz ve mayoz bölünmeleri açıklar ve bunları genetik anomaliler ve kanserler ile ilişkilendirir. | 1, 10, 2, 3 | A |
2.3. Transkripsiyon ve regülasyonu hakkında bilgi verir. | 1, 10, 2, 3 | A |
2.4. Translasyon ve regülasyonu hakkında bilgi verir. | 1, 10, 2, 3 | A |
3. Kromozomal anomaliler ile DNA hasarı mekanizmalarını ve bunların hastalıklar ile ilişkilerini yorumlayabilecek ve ayrıca Mendel genetiği ile Mendel dışı kalıtım modellerini tanımlayabilecektir. | 1, 10, 2, 3 | A |
3.1. Genetik varyasyonları ve kromozomların yapı ve sayı anomalilerini açıklar, hastalıklar ile ilişkilendirir. | 1, 10, 2, 3 | A |
3.2. DNA mutasyonları ve onarım mekanizmaları hakkında bilgi verir. | 1, 10, 2, 3 | A |
3.3. Hücre yaşlanması, hücre ölümü ve kanserleşme mekanizmalarını açıklar. | 1, 10, 2, 3 | A |
3.4. Mendel genetiği ve kalıtım modelleri, Mendel dışı kalıtım modelleri hakkında bilgi verir. | 1, 10, 2, 3 | A |
3.5. Moleküler biyoloji ve genetik çalışmalarında kullanılan teknikler hakkında bilgi verir. | 1, 10, 2, 3 | A |
4. Temel vücut sistemlerini tanımlayabilecektir. | 1, 10, 2, 3 | A |
4.1. Kardiyovasküler ve sinir sistemi gibi vücut sistemleri hakkında bilgi verir. | 1, 10, 2, 3 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Modern biyolojiye giriş, Canlıların genel özellikleri, Hücre inceleme metodları | Öğretim üyesi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
2 | Kimyasal biyoloji | Öğretim üyesi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
3 | Hücre organizasyonu, Hücre membranı ve özellikleri | Öğretim üyesi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
4 | Hücre iskeleti ve Hücre organelleri | Öğretim üyesi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
5 | Nükleik asitler (DNA-RNA), Transkripsiyon ve Translasyon, Gen ifadesinin düzenlenmesi | Öğretim üyesi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
6 | Hücre döngüsü ve kontrol mekanizmaları, DNA replikasyonu | Öğretim üyesi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
7 | Moleküler yaşlanma ve Apoptoz | Öğretim üyesi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
8 | Kromozomlar, Yapısal ve sayısal anomaliler | Öğretim üyesi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
9 | Genetik varyasyonlar | Öğretim üyesi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
10 | Mendel genetiği ve kalıtım modelleri, Mendel dışı kalıtım modelleri | Öğretim üyesi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
11 | Moleküler biyoloji ve genetik çalışmalarında kullanılan teknikler | Öğretim üyesi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
12 | Temel vücut sistemleri-I | Öğretim üyesi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
13 | Temel vücut sistemleri-II | Öğretim üyesi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
14 | Temel vücut sistemleri-III | Öğretim üyesi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
Kaynak |
Ders Sunumları Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı, Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayın No:275, İstanbul, 2009. Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013. Robert L. Nussbaum, Roderick R. Mcinnes, Huntington F. Willard. Thompson and Thompson Tıbbi Genetik, Güneş tıp Kitabevi, 2005. Cecie Starr, Ralph Taggart, Christine Evers,Lisa Starr. Biology: The Unity and Diversity of Life, 14th Edition, 2016. Alberts B, Bray A, Lewis J. Molecular Biology of Cell, Garland Publishing, Inc., New York 1989. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
0 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
0 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
0 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
0 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
0 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
0 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
0 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
0 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
0 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
0 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |