Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÜDÜLENME VE DUYGULAR | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Perşembe 14:30-15:15 Perşembe 15:30-16:15 Perşembe 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Dalga Derya TEOMAN ÇETİNKAYA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Dalga Derya TEOMAN ÇETİNKAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders güdülenme ve duygular gibi psikolojideki çok temel süreçleri incelemektedir. Görgül araştırmalar güdülenme süreçleri içinde yer alan fizyolojik, psikobiyolojik, koşullanma, sosyal öğrenme ve bilişsel etmenleri ortaya koymuştur. Bu dersin ilk amacı öğrencilere biyolojik, davranışsal ve bilişsel güdülenme kuramlarını tarihsel bir perspektiften tanıtmak ve kuramların gündelik yaşamdaki uygulamalarını tartışmaktır. Dersin ikinci aşaması ise güdülenme aracı olarak duyguları ve duygu işleme süreçlerini ele almaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Güdülenme Kavramı,Güdülenmede Fizyolojik Mekanizmalar: Genetik Yaklaşımlar,Güdülenmede Fizyolojik Mekanizmalar: Uyarılma Süreçleri,Güdülenmede Fizyolojik Mekanizmalar: Düzenleme Süreçleri,Güdülenmede Davranışsal Yaklaşımlar: Klasik Koşullanma,Güdülenmede Davranışsal Yaklaşımlar: Edimsel Koşullanma,Güdülenmede Davranışsal Yaklaşımlar: Pekiştirme,Güdülenmede Bilişsel Yaklaşımlar: Beklenti-Değer Yaklaşımı,Güdülenmede Bilişsel Yaklaşımlar: Bilişsel Tutarlılık ve Sosyal Güdülenme,Güdülenmede Bilişsel Yaklaşımlar: Atıf Yaklaşımları,Güdülenmede Bilişsel Yaklaşımlar: Sosyal Kontrol,Duygu ve Güdülenme-1,Duygu ve Güdülenme-2,Güdülenme ve Duyguda Güncel Konular; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Güdülenme ve duygu alanındaki temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 14, 19 | A |
2. Güdülenme ve duygu çalışmalarının tarihsel gelişimini özetleyebilir. | 1 | A |
3. Güdülenmedeki fizyolojik ve biyolojik mekanizmalara ilişkin temel olguları tanıyabilir. | 1, 14 | A |
4. Güdülenmedeki davranışsal kuramları tartışabilir. | 1, 10 | A |
5. Güdülenmede bilişsel mekanizmalara ilişkin temel kavram ve olguları tanımlayabilir. | 1, 10 | A |
6. Güdülenen davranışın duygu ve duygu işleme temellerine ilişkin genel mekanizmaları tanıyabilir. | 1, 21 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 14: Bireysel Çalışma, 19: Kavram Haritası, 21: Video |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, Güdülenme Kavramı | Petri & Govern (2013), Bl.1 |
2 | Güdülenmede Fizyolojik Mekanizmalar: Genetik Yaklaşımlar | Petri & Govern (2013), Bl.1-2 |
3 | Güdülenmede Fizyolojik Mekanizmalar: Uyarılma Süreçleri | Petri & Govern (2013), Bl.3 |
4 | Güdülenmede Fizyolojik Mekanizmalar: Düzenleme Süreçleri | Petri & Govern (2013), Bl.4 |
5 | Güdülenmede Davranışsal Yaklaşımlar: Klasik Koşullanma | Petri & Govern (2013), Bl.5 |
6 | Güdülenmede Davranışsal Yaklaşımlar: Edimsel Koşullanma | Petri & Govern (2013), Bl.5 |
7 | Güdülenmede Davranışsal Yaklaşımlar: Pekiştirme | Petri & Govern (2013), Bl.6 |
8 | Güdülenmede Bilişsel Yaklaşımlar: Beklenti-Değer Yaklaşımı | Petri & Govern (2013), Bl.8 |
9 | Güdülenmede Bilişsel Yaklaşımlar: Bilişsel Tutarlılık ve Sosyal Güdülenme | Petri & Govern (2013), Bl.9 |
10 | Güdülenmede Bilişsel Yaklaşımlar: Atıf Yaklaşımları | Petri & Govern (2013), Bl.10 |
11 | Güdülenmede Bilişsel Yaklaşımlar: Sosyal Kontrol | Petri & Govern (2013), Bl.11 |
12 | Duygu ve Güdülenme-1 | Petri & Govern (2013), Bl.12 |
13 | Duygu ve Güdülenme-2 | Petri & Govern (2013), Bl.12 |
14 | Güdülenme ve Duyguda Güncel Konular | Petri & Govern (2013), Bl.13 |
Kaynak |
Petri, H.L. & Govern, J. M. (2013). Motivation: theory, research, and applications. Australia ; Belmont, CA : Wadsworth/Thomson. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
0 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
0 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
0 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
0 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
0 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
0 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
0 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
0 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
0 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
0 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
0 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
0 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |