Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ZİHİN KURAMI | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Perşembe 15:30-16:15 Perşembe 16:30-17:15 Perşembe 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Gizem CESUR SOYSAL, Öğr.Gör. Kübra İLKAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı zihin kuramının gelişimini anlamak, zihin kuramı ölçme değerlendirme araçlarını tanımak, zihin kuramının etkilendiği psikopatolojileri ayırt etmek, zihin kuramı öğretimi ile ilgili bilgileri aktarmaktır. Dersin İçeriği: Bu ders; Zihin kuramına giriş, zihin kuramı nörobiyolojisi, zihin kuramı teorileri, zihin kuramı gelişimi, bebeklik ve okul öncesi dönemde zihin kuramı, okul çağı zihin kuramı, ergenlik dönemi zihin kuramı, yetişkin zihin kuramı, zihin kuramı ölçme değerlendirme, zihin kuramının etkilendiği psikiyatrik bozukluklar, zihin kuramı öğretimi. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Zihin Kuramı Kavramı,Zihin Kuramı Teorileri,Zihin Kuramı Nörobiyolojisi,Zihin Kuramı Öncülleri,Zihin Kuramı Gelişimi-Bebeklik ve Okul Öncesi Dönem,Zihin Kuramı Gelişimi-Okul Çağı, Ergenlik ve Yetişkinlik Dönemi,Zihin Kuramı Gelişimi-Yetişkinlik Dönemi-Grup Çalışması,Zihin Kuramını Ölçme Değerlendirme I,Zihin Kuramını Ölçme Değerlendirme I,Zihin Kuramı ve Psikopatoloji İlişkisi,Zihin Kuramı ve Sosyal Beceriler,Sosyal Beceriler Öğretimi,Zihin Kuramı Öğretimi I,Zihin Kuramı Öğretimi II; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Zihin kuramı tarihçesini kavrar. | 1, 14 | A |
2.Zihin kuramı teorilerini karşılaştırır. | 1, 10, 14 | A |
3.Zihin kuramı öncüllerini tanıyabilir. | 1, 10, 14 | A |
4.Zihin kuramının farklı gelişim dönemlerinde gelişimini takip edebilir. | 1, 10, 14 | A |
6.Zihin kuramının etkilendiği psikiyatrik bozuklukları adlandırır. | 1, 10, 14 | A |
7.Zihin kuramı öğretiminde kullanılan stratejileri kullanabilir. | 1, 10, 14 | A |
5. Zihin kuramını ölçme değerlendirmede kullanılan araçları tanır. | 1, 10, 14 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 14: Bireysel Çalışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, Zihin Kuramı Kavramı | UZK |
2 | Zihin Kuramı Teorileri | UZK, SB |
3 | Zihin Kuramı Nörobiyolojisi | SB |
4 | Zihin Kuramı Öncülleri | UZK, SB, Fotokopi |
5 | Zihin Kuramı Gelişimi-Bebeklik ve Okul Öncesi Dönem | UZK, SB |
6 | Zihin Kuramı Gelişimi-Okul Çağı, Ergenlik ve Yetişkinlik Dönemi | UZK,SB |
7 | Zihin Kuramı Gelişimi-Yetişkinlik Dönemi-Grup Çalışması | Fotokopi, SB |
8 | Zihin Kuramını Ölçme Değerlendirme I | OZÖ |
9 | Zihin Kuramını Ölçme Değerlendirme I | OZÖ |
10 | Zihin Kuramı ve Psikopatoloji İlişkisi | SB, UZK |
11 | Zihin Kuramı ve Sosyal Beceriler | SB, Fotokopi |
12 | Sosyal Beceriler Öğretimi | SB, Fotokopi |
13 | Zihin Kuramı Öğretimi I | Fotokopi |
14 | Zihin Kuramı Öğretimi II | SB, Fotokopi, OZÖ |
Kaynak |
Howlin, P.& Baron-Cohen, S. (2017). Otizmi Olan Çocuklara Zihin Okumayı Öğretmek- Çalışma Kitabı. (Çev. Selin Atasoy). Nobel Yayınları. Howlin, P.& Baron-Cohen, S. (2017). Otizmi Olan Çocuklara Zihin Okumayı Öğretmek- Uygulamalı Bir Rehber. (Çev. Selin Atasoy). Nobel Yayınları. Taymaz Sarı, O. (2021). Uygulamalarla Zihin Kuramı. Eğiten Kitap. Özbaran, B., Köse, S. & Yılmaz Kafalı, H. (2021). Sosyal Beceri: Duygular ve Zihin Kuramı Temelinde Sosyal Uyumu Geliştirmeye Yönelik Pratik Uygulamalar, Ankara, Yitik Ülke Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
0 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
0 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
0 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
0 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
0 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
0 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
0 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
0 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
0 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
0 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
0 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
0 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |