Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. FATMA GİRGİN KARDEŞ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. FATMA GİRGİN KARDEŞ, Dr.Öğr.Üye. Erol YILDIRIM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim ve Araştırma ,Psikoloji araştırmalarında etik meseleler,Gözlem ,Anket araştırmaları ,Bağımsız grup desenleri,Tekrarlı ölçümler desenleri,Karmaşık desenler,Tek denekli araştırma desenleri,Yarı deneysel desenler ve program değerlendirme,Verilerin analizi ve analizin yorumlanması: Veriyi Betimleme, Güven Aralığı ve Korelasyonlar,Verilerin analizi ve analizin yorumlanması-I,Verilerin analizi ve analizin yorumlanması-II,Psikolojide iletişim-I,Psikolojide iletişim-II; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikolojide olguların incelenmesine yönelik bilimsel yaklaşımı tanımlamak. | 1, 2, 3, 4 | A |
Etik ilkeleri psikolojideki araştırmalara uygulayabilmek. | 1, 2, 3, 4 | A |
Literartür taraması yapmayı öğrenmek. | 1, 2, 3, 4 | A |
Operasyonel tanımlar, değişkenler, güvenilirlik, geçerlik ve örnekleme prosedürleri de dahil olmak üzere araştırma tasarımı ile ilgili temel kavramları anlamak. | 1, 2, 3, 4 | A |
Psikolojide kullanılan araştırma desenlerinin güçlü ve zayıf yanlarını açıklamak. | 1, 2, 3, 4 | A |
Farklı araştırma yöntemlerinin sınırlılıkları kapsamında ampirik kanıtlara dayanarak geçerli sonuçlar çıkarabilmek. | 1, 14, 2, 3, 4 | A |
APA yazım stilini kullanabilmek. | 1, 12, 14, 16, 2, 3, 4 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 12: Örnek Olay, 14: Bireysel Çalışma, 16: Proje Temelli Öğrenme, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Bilim ve Araştırma | Bölüm 1 |
2 | Psikoloji araştırmalarında etik meseleler | Bölüm 2 |
3 | Gözlem | Bölüm 3 |
4 | Anket araştırmaları | Bölüm 4 |
5 | Bağımsız grup desenleri | Bölüm 5 |
6 | Tekrarlı ölçümler desenleri | Bölüm 6 |
7 | Karmaşık desenler | Bölüm 7 |
8 | Tek denekli araştırma desenleri | Bölüm 8 |
9 | Yarı deneysel desenler ve program değerlendirme | Bölüm 9 |
10 | Verilerin analizi ve analizin yorumlanması: Veriyi Betimleme, Güven Aralığı ve Korelasyonlar | Bölüm 10 |
11 | Verilerin analizi ve analizin yorumlanması-I | Bölüm 11 |
12 | Verilerin analizi ve analizin yorumlanması-II | Bölüm 11 |
13 | Psikolojide iletişim-I | Bölüm 12 |
14 | Psikolojide iletişim-II | Bölüm 12 |
Kaynak |
Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister J. S. (2015). Research Methods in Psychology (10th Eds.). New York, NY: McGraw-Hill |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
0 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
0 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
0 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
0 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
0 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
0 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
0 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
0 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
0 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
0 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |