Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK TESTLER | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, psikolojinin farklı uygulama alanlarında sıkça kullanılan psikometrik ölçme araçlarının uygulama ve puanlama becerisi kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin ve izlencenin tanıtımı, konular ve içeriklerin açıklanması,Psikolojik değerlendirme nedir? Psikolojik ölçme araçlarının sınıflandırılması.,Psikolojk ölçmenin tarihçesi ve Türkiye'de ölçme aracı veritabanları,Ölçme araçlarının psikometrik özellikleri: Standardizasyon, geçerlik ve güvenilirlik,Ölçme araçlarının psikometrik özellikleri: Normlar,Zeka testleri: Cattel2A-2B-3A, Porteus Lab, Kent EGY, Goodenough BAÇ,Zeka testleri: Temel Kabiliyetler Testi,Çocuklarda dikkat testleri: Frankfurter Dikkat Testi, d2 Dikkat Testi,Gelişim testleri: Metropolitan Okul Olgunluğu Testi,Psikopatolojinin ölçülmesi: Kişilik İnanç Ölçeği, Beck Depresyon Ölçeği, Maudsley OKB Ölçeği, STAI (Anksiyete),Psikopatolojinin değerlendirilmesinde objektif testler: SCL-90-R, MMPI,Psikopatolojinin değerlendirilmesinde projektif testlerin tanıtımı: Rorschach, TAT, CAT,Bilişsel yetilerin taranması: Standardize Mini-Mental Durum Değerlendirme, MoCA,Psikolojik değerlendirmede etik ilke ve kurallar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikometrik ölçme araçlarını sınıflandırır. | 6 | H |
Hangi durumda hangi ölçme aracı kullanması gerektiğine karar verir. | 4, 6, 9 | A, D |
Test, ölçek veya envanterleri standartlara uygun şekilde uygular, puanlar ve sonuçları norm verilerine göre yorumlar. | 4, 6 | H |
Psikometrik ölçmede etik kuralları anlar ve benimser | 19 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin ve izlencenin tanıtımı, konular ve içeriklerin açıklanması | |
2 | Psikolojik değerlendirme nedir? Psikolojik ölçme araçlarının sınıflandırılması. | Adnan Erkuş, 2010, Psikometrik Terimler... makalesi |
3 | Psikolojk ölçmenin tarihçesi ve Türkiye'de ölçme aracı veritabanları | İbrahim Ethem Özgüven - Psikolojik Testlerin Tarihi |
4 | Ölçme araçlarının psikometrik özellikleri: Standardizasyon, geçerlik ve güvenilirlik | Psikolojik Tesetler - Giriş (N.Öner) |
5 | Ölçme araçlarının psikometrik özellikleri: Normlar | |
6 | Zeka testleri: Cattel2A-2B-3A, Porteus Lab, Kent EGY, Goodenough BAÇ | |
7 | Zeka testleri: Temel Kabiliyetler Testi | |
8 | Çocuklarda dikkat testleri: Frankfurter Dikkat Testi, d2 Dikkat Testi | |
9 | Gelişim testleri: Metropolitan Okul Olgunluğu Testi | |
10 | Psikopatolojinin ölçülmesi: Kişilik İnanç Ölçeği, Beck Depresyon Ölçeği, Maudsley OKB Ölçeği, STAI (Anksiyete) | |
11 | Psikopatolojinin değerlendirilmesinde objektif testler: SCL-90-R, MMPI | |
12 | Psikopatolojinin değerlendirilmesinde projektif testlerin tanıtımı: Rorschach, TAT, CAT | |
13 | Bilişsel yetilerin taranması: Standardize Mini-Mental Durum Değerlendirme, MoCA | |
14 | Psikolojik değerlendirmede etik ilke ve kurallar | TPD Etik Yönetmeliği |
Kaynak |
Özgüven, İ. (2014). Psikolojik Testler. Nobel Akademik Yayıncılık. |
***Öner, N. (2008). Türkiye’ de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler I-II. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. ***Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015) Psikolojik Test ve Değerleme : Testlere ve Ölçmeye Giriş. Çeviri Editörü : Prof. Dr. Ezel Tavşancıl. Nobel Akademik Yayıncılık; ***Türkiye Ölçme Araçları Dizini (www.toad.com.tr); *Hacettepe Psikolojik Testler (http://www.psikolojiktestler.hacettepe.edu.tr). *Kuzgun, Y. Bacanlı, F. (2012) Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programları Dizisi. Nobel Yayıncılık. ***Özgüven, İ. (2014). Psikolojik Testler. Nobel Akademik Yayıncılık. ***Akın, A. (2015). Psikolojide Kullanılan Ölçme Araçları. Cilt I ve II. Nobel Yayıncılık. ***Aygölü, F., Karakay, S., Türk, Ö. (2009). Çocuklarda Projektif Testler. Müka Matbaa Yayıncılık. ***Halmatov, S. (2016). Çocuk Resimleri Analizi ve Psikolojik Resim Testleri: Çocuklar ve Yetişkinler İçin. Pegem Akademi Yayıncılık. ***Yavuzer, H. (2013). Resimleriyle Çocuk: Resimleriyle Çocuğu Tanıma. Remzi Kitabevi. ***Güneri, E. (2016). Türkiye’ de Kullanılan Psikolojik Testler 1: Zeka Testleri. Kaknüs Yayıncılık. ***Güneri, E. (2016). Türkiye’ de Kullanılan Psikolojik Testler 2: Gelişim Testleri. Kaknüs Yayıncılık. ***Güneri, E. (2016). Türkiye’ de Kullanılan Psikolojik Testler 3: Kişilik Testleri. Kaknüs Yayıncılık. ***Aydemir, Ö. ve Köroğlu, E. (2009). Psikiyatride Kullanılan Klinik Ölçekler. Hekimler Yayın Birliği, Ankara. ***Graham, J.R. (1993). MMPI Uygulama ve Yorumlama Rehberi. Çev. Oya Sorias, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İzmir. ***Ceyhun, B. ve Oral, N. (2008). Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri Değerlendirme Kitabı. Çizgi Tıp Yayınevi, Ankara. ***Akkoyun, F. (2005). Projektif Teknikler. Nobel Yayınları, Ankara. ***Karakaş, S. (2006). Bilnot Bataryası El Kitabı, Nöropsikolojik Testler İçin Araştırma ve Geliştirme Çalışmaları. Eryılmaz Offset Matbaacılık, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 6 | 84 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK TESTLER | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, psikolojinin farklı uygulama alanlarında sıkça kullanılan psikometrik ölçme araçlarının uygulama ve puanlama becerisi kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin ve izlencenin tanıtımı, konular ve içeriklerin açıklanması,Psikolojik değerlendirme nedir? Psikolojik ölçme araçlarının sınıflandırılması.,Psikolojk ölçmenin tarihçesi ve Türkiye'de ölçme aracı veritabanları,Ölçme araçlarının psikometrik özellikleri: Standardizasyon, geçerlik ve güvenilirlik,Ölçme araçlarının psikometrik özellikleri: Normlar,Zeka testleri: Cattel2A-2B-3A, Porteus Lab, Kent EGY, Goodenough BAÇ,Zeka testleri: Temel Kabiliyetler Testi,Çocuklarda dikkat testleri: Frankfurter Dikkat Testi, d2 Dikkat Testi,Gelişim testleri: Metropolitan Okul Olgunluğu Testi,Psikopatolojinin ölçülmesi: Kişilik İnanç Ölçeği, Beck Depresyon Ölçeği, Maudsley OKB Ölçeği, STAI (Anksiyete),Psikopatolojinin değerlendirilmesinde objektif testler: SCL-90-R, MMPI,Psikopatolojinin değerlendirilmesinde projektif testlerin tanıtımı: Rorschach, TAT, CAT,Bilişsel yetilerin taranması: Standardize Mini-Mental Durum Değerlendirme, MoCA,Psikolojik değerlendirmede etik ilke ve kurallar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikometrik ölçme araçlarını sınıflandırır. | 6 | H |
Hangi durumda hangi ölçme aracı kullanması gerektiğine karar verir. | 4, 6, 9 | A, D |
Test, ölçek veya envanterleri standartlara uygun şekilde uygular, puanlar ve sonuçları norm verilerine göre yorumlar. | 4, 6 | H |
Psikometrik ölçmede etik kuralları anlar ve benimser | 19 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin ve izlencenin tanıtımı, konular ve içeriklerin açıklanması | |
2 | Psikolojik değerlendirme nedir? Psikolojik ölçme araçlarının sınıflandırılması. | Adnan Erkuş, 2010, Psikometrik Terimler... makalesi |
3 | Psikolojk ölçmenin tarihçesi ve Türkiye'de ölçme aracı veritabanları | İbrahim Ethem Özgüven - Psikolojik Testlerin Tarihi |
4 | Ölçme araçlarının psikometrik özellikleri: Standardizasyon, geçerlik ve güvenilirlik | Psikolojik Tesetler - Giriş (N.Öner) |
5 | Ölçme araçlarının psikometrik özellikleri: Normlar | |
6 | Zeka testleri: Cattel2A-2B-3A, Porteus Lab, Kent EGY, Goodenough BAÇ | |
7 | Zeka testleri: Temel Kabiliyetler Testi | |
8 | Çocuklarda dikkat testleri: Frankfurter Dikkat Testi, d2 Dikkat Testi | |
9 | Gelişim testleri: Metropolitan Okul Olgunluğu Testi | |
10 | Psikopatolojinin ölçülmesi: Kişilik İnanç Ölçeği, Beck Depresyon Ölçeği, Maudsley OKB Ölçeği, STAI (Anksiyete) | |
11 | Psikopatolojinin değerlendirilmesinde objektif testler: SCL-90-R, MMPI | |
12 | Psikopatolojinin değerlendirilmesinde projektif testlerin tanıtımı: Rorschach, TAT, CAT | |
13 | Bilişsel yetilerin taranması: Standardize Mini-Mental Durum Değerlendirme, MoCA | |
14 | Psikolojik değerlendirmede etik ilke ve kurallar | TPD Etik Yönetmeliği |
Kaynak |
Özgüven, İ. (2014). Psikolojik Testler. Nobel Akademik Yayıncılık. |
***Öner, N. (2008). Türkiye’ de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler I-II. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. ***Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015) Psikolojik Test ve Değerleme : Testlere ve Ölçmeye Giriş. Çeviri Editörü : Prof. Dr. Ezel Tavşancıl. Nobel Akademik Yayıncılık; ***Türkiye Ölçme Araçları Dizini (www.toad.com.tr); *Hacettepe Psikolojik Testler (http://www.psikolojiktestler.hacettepe.edu.tr). *Kuzgun, Y. Bacanlı, F. (2012) Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programları Dizisi. Nobel Yayıncılık. ***Özgüven, İ. (2014). Psikolojik Testler. Nobel Akademik Yayıncılık. ***Akın, A. (2015). Psikolojide Kullanılan Ölçme Araçları. Cilt I ve II. Nobel Yayıncılık. ***Aygölü, F., Karakay, S., Türk, Ö. (2009). Çocuklarda Projektif Testler. Müka Matbaa Yayıncılık. ***Halmatov, S. (2016). Çocuk Resimleri Analizi ve Psikolojik Resim Testleri: Çocuklar ve Yetişkinler İçin. Pegem Akademi Yayıncılık. ***Yavuzer, H. (2013). Resimleriyle Çocuk: Resimleriyle Çocuğu Tanıma. Remzi Kitabevi. ***Güneri, E. (2016). Türkiye’ de Kullanılan Psikolojik Testler 1: Zeka Testleri. Kaknüs Yayıncılık. ***Güneri, E. (2016). Türkiye’ de Kullanılan Psikolojik Testler 2: Gelişim Testleri. Kaknüs Yayıncılık. ***Güneri, E. (2016). Türkiye’ de Kullanılan Psikolojik Testler 3: Kişilik Testleri. Kaknüs Yayıncılık. ***Aydemir, Ö. ve Köroğlu, E. (2009). Psikiyatride Kullanılan Klinik Ölçekler. Hekimler Yayın Birliği, Ankara. ***Graham, J.R. (1993). MMPI Uygulama ve Yorumlama Rehberi. Çev. Oya Sorias, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İzmir. ***Ceyhun, B. ve Oral, N. (2008). Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri Değerlendirme Kitabı. Çizgi Tıp Yayınevi, Ankara. ***Akkoyun, F. (2005). Projektif Teknikler. Nobel Yayınları, Ankara. ***Karakaş, S. (2006). Bilnot Bataryası El Kitabı, Nöropsikolojik Testler İçin Araştırma ve Geliştirme Çalışmaları. Eryılmaz Offset Matbaacılık, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |