Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK TESTLER | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Erol YILDIRIM |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Erol YILDIRIM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, psikolojinin farklı uygulama alanlarında sıkça kullanılan psikometrik ölçme araçlarının uygulama ve puanlama becerisi kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikolojik test ve değerleme kavramları, psikolojik ölçme araçlarının sınıflandırılması.,Dünyada ve Türkiye'de psikolojk ölçmenin tarihçesi ve Türkiye'de ölçme aracı veritabanları,Ölçme araçlarının psikometrik özellikleri: Standardizasyon, GG ve Normlar,Genel Zihinsel Yetenek Testlerini Tanıyalım: WISC, Stanford Binet,Genel Zihinsel Yetenek Testleri: Cattel, Porteus Lab, Alexander PY, Goodenough BAÇ,Gelişim Testleri: Denver, AGTE, Hacettepe,Gelişim Testleri: Okul olgunluğu vs,İlgi ve Yetenek Testleri,Çocuklarda Bilişsel Testler: Frostik Algı, Frankfurter, D Testi,Kişilik değerlendirmesi'nde objektif testler: MMPI, Hacettepe Kiş. Env., Büyük Beşli, SCL-90, Depresyon ve Anksiyete Ölçekleri,Kişilik değerlendirmesi'nde projektif testleri tanıyalım: Rorschach, TAT, CAT,Bilişsel İşlevlerin Değerlendirilmesi: Yatak Başı Testler, Mini-Mental Durum Değerlendirmesi, MoCA, Addenbrook BD,Bilişsel İşlevlerin Değerlendirilmesi: Nöropsikolojik Batarya (tanıtımı); konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikometrik ölçme araçlarını sınıflandırır. | 4 | F |
Hangi durumda hangi ölçme aracı kullanması gerektiğine karar verir. | 1, 18, 4 | A, B |
Test, ölçek veya envanterleri standartlara uygun şekilde uygular, puanlar ve sonuçları norm verilerine göre yorumlar. | 18, 4 | F |
Psikometrik ölçmede etik kuralları anlar ve benimser | 10 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 18: Vaka Çalışması, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav, F: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Psikolojik test ve değerleme kavramları, psikolojik ölçme araçlarının sınıflandırılması. | Adnan Erkuş, 2010, Psikometrik Terimler... makalesi |
2 | Dünyada ve Türkiye'de psikolojk ölçmenin tarihçesi ve Türkiye'de ölçme aracı veritabanları | |
3 | Ölçme araçlarının psikometrik özellikleri: Standardizasyon, GG ve Normlar | |
4 | Genel Zihinsel Yetenek Testlerini Tanıyalım: WISC, Stanford Binet | |
5 | Genel Zihinsel Yetenek Testleri: Cattel, Porteus Lab, Alexander PY, Goodenough BAÇ | |
6 | Gelişim Testleri: Denver, AGTE, Hacettepe | |
7 | Gelişim Testleri: Okul olgunluğu vs | |
8 | İlgi ve Yetenek Testleri | |
9 | Çocuklarda Bilişsel Testler: Frostik Algı, Frankfurter, D Testi | |
10 | Kişilik değerlendirmesi'nde objektif testler: MMPI, Hacettepe Kiş. Env., Büyük Beşli, SCL-90, Depresyon ve Anksiyete Ölçekleri | |
11 | Kişilik değerlendirmesi'nde projektif testleri tanıyalım: Rorschach, TAT, CAT | |
12 | Bilişsel İşlevlerin Değerlendirilmesi: Yatak Başı Testler, Mini-Mental Durum Değerlendirmesi, MoCA, Addenbrook BD | |
13 | Bilişsel İşlevlerin Değerlendirilmesi: Nöropsikolojik Batarya (tanıtımı) |
Kaynak |
Özgüven, İ. (2014). Psikolojik Testler. Nobel Akademik Yayıncılık. |
***Öner, N. (2008). Türkiye’ de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler I-II. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. ***Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015) Psikolojik Test ve Değerleme : Testlere ve Ölçmeye Giriş. Çeviri Editörü : Prof. Dr. Ezel Tavşancıl. Nobel Akademik Yayıncılık; ***Türkiye Ölçme Araçları Dizini (www.toad.com.tr); *Hacettepe Psikolojik Testler (http://www.psikolojiktestler.hacettepe.edu.tr). *Kuzgun, Y. Bacanlı, F. (2012) Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programları Dizisi. Nobel Yayıncılık. ***Özgüven, İ. (2014). Psikolojik Testler. Nobel Akademik Yayıncılık. ***Akın, A. (2015). Psikolojide Kullanılan Ölçme Araçları. Cilt I ve II. Nobel Yayıncılık. ***Aygölü, F., Karakay, S., Türk, Ö. (2009). Çocuklarda Projektif Testler. Müka Matbaa Yayıncılık. ***Halmatov, S. (2016). Çocuk Resimleri Analizi ve Psikolojik Resim Testleri: Çocuklar ve Yetişkinler İçin. Pegem Akademi Yayıncılık. ***Yavuzer, H. (2013). Resimleriyle Çocuk: Resimleriyle Çocuğu Tanıma. Remzi Kitabevi. ***Güneri, E. (2016). Türkiye’ de Kullanılan Psikolojik Testler 1: Zeka Testleri. Kaknüs Yayıncılık. ***Güneri, E. (2016). Türkiye’ de Kullanılan Psikolojik Testler 2: Gelişim Testleri. Kaknüs Yayıncılık. ***Güneri, E. (2016). Türkiye’ de Kullanılan Psikolojik Testler 3: Kişilik Testleri. Kaknüs Yayıncılık. ***Aydemir, Ö. ve Köroğlu, E. (2009). Psikiyatride Kullanılan Klinik Ölçekler. Hekimler Yayın Birliği, Ankara. ***Graham, J.R. (1993). MMPI Uygulama ve Yorumlama Rehberi. Çev. Oya Sorias, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İzmir. ***Ceyhun, B. ve Oral, N. (2008). Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri Değerlendirme Kitabı. Çizgi Tıp Yayınevi, Ankara. ***Akkoyun, F. (2005). Projektif Teknikler. Nobel Yayınları, Ankara. ***Karakaş, S. (2006). Bilnot Bataryası El Kitabı, Nöropsikolojik Testler İçin Araştırma ve Geliştirme Çalışmaları. Eryılmaz Offset Matbaacılık, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
0 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
0 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
0 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
0 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
0 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
0 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
0 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
0 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
0 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
0 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
0 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |