Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI TERAPİYE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande GÜNDOĞAN SÜTÜVEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hande GÜNDOĞAN SÜTÜVEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ders, bilişsel davranışçı terapi çerçevesinde vaka formülasyonu yapmayı, formülasyon çerçevesinde tedavi planı geliştirmeyi ve uygulamalar aracılığıyla müdahale becerileri kazanmayı içermektedir. - Bilişsel davranışçı görüşme ve değerlendirme süreçleri hakkında detaylı bilgi sahibi olmak - Hipotetik vaka formülasyon uygulamaları aracılığıyla tedavi planı geliştirme becerileri kazanmak - Hipotetik vaka örnekleri ve müdahaleler aracılığıyla uygulama becerileri kazanmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilişsel Davranış Terapisine Giriş,Bilişsel Davranış Terapisine Giriş,Bilişsel Kavramsallaştırma,Bilişsel Davranışçı Görüşme ve Değerlendirme Süreçleri,Otomatik Düşüncelerin Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi,Vaka Formülasyonu Uygulamaları,Vaka Formülasyonu Uygulamaları,Depresyon ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Sosyal Fobi ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Obsesif-Kompulsif Bozukluk ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Panik ve Yaygın Anksiyete Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Travma Sonrası Stres Bozukluğu ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Yeme Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
BDT’nin temel varsayımlarını ve prensiplerini ve tarihsel gelişimini sunar. | 10, 13, 14, 16, 9 | B, E |
BDT modelinin ayırt edici özelliklerini tanımlar. | 10, 13, 14, 16, 9 | B, E |
BDT için danışandan toplanması gereken bilgileri özetler. | 10, 13, 14, 16, 9 | B, E |
BDT terapistinin temel becerilerini ve danışanın BDT’ye uygunluk kriterlerini tanımlar. | 10, 13, 14, 16, 9 | B, E |
BDT vakasını genel hatları ile değerlendirir ve formüle eder. | 10, 13, 14, 16, 9 | B, E |
Terapi planlaması, seans yapılandırması ve terapinin sonlandırılmasına ilişkin temel prensipleri aktarır. | 10, 13, 14, 16, 9 | B, E |
Davranışçı ve bilişsel müdahale tekniklerini tanımlar ve uygular. | 10, 13, 14, 16, 9 | B, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilişsel Davranış Terapisine Giriş | |
2 | Bilişsel Davranış Terapisine Giriş | Bilişsel Davranışçı Terapi – Bölüm 1 ve 2 |
3 | Bilişsel Kavramsallaştırma | Bilişsel Davranışçı Terapi – Bölüm 3 |
4 | Bilişsel Davranışçı Görüşme ve Değerlendirme Süreçleri | Bilişsel Davranışçı Terapi – Bölüm 4 Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 1 |
5 | Otomatik Düşüncelerin Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi | Bilişsel Davranışçı Terapi – Bölüm 9 ve 11 |
6 | Vaka Formülasyonu Uygulamaları | Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 4 ve 5 |
7 | Vaka Formülasyonu Uygulamaları | Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 9 ve 12 |
8 | Depresyon ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 2 Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 6 |
9 | Sosyal Fobi ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 3 |
10 | Obsesif-Kompulsif Bozukluk ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 4 Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 8 |
11 | Panik ve Yaygın Anksiyete Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 5 Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 7 |
12 | Travma Sonrası Stres Bozukluğu ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 6 Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 10 |
13 | Yeme Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 7 Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 13 ve 14 |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
- Beck, J. S. (2016). Bilişsel Davranışçı Terapi: Temelleri ve Ötesi. (M. Şahin, Çev. Ed.). Nobel. - Savaşır, I., Soygüt, G. ve Barışkın, E. (Eds.) (2009). Bilişsel-Davranışçı Terapiler. Türk Psikologlar Derneği. - Oltmanns, T. F., Martin, M. T., Neale, J. M., & Davison, G. C. (2017). Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları. (M. Şahin, Çev. Ed.). Nobel. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 15 | 3 | 45 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 8 | 3 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 15 | 3 | 45 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 184 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(184/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI TERAPİYE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande GÜNDOĞAN SÜTÜVEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hande GÜNDOĞAN SÜTÜVEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ders, bilişsel davranışçı terapi çerçevesinde vaka formülasyonu yapmayı, formülasyon çerçevesinde tedavi planı geliştirmeyi ve uygulamalar aracılığıyla müdahale becerileri kazanmayı içermektedir. - Bilişsel davranışçı görüşme ve değerlendirme süreçleri hakkında detaylı bilgi sahibi olmak - Hipotetik vaka formülasyon uygulamaları aracılığıyla tedavi planı geliştirme becerileri kazanmak - Hipotetik vaka örnekleri ve müdahaleler aracılığıyla uygulama becerileri kazanmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilişsel Davranış Terapisine Giriş,Bilişsel Davranış Terapisine Giriş,Bilişsel Kavramsallaştırma,Bilişsel Davranışçı Görüşme ve Değerlendirme Süreçleri,Otomatik Düşüncelerin Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi,Vaka Formülasyonu Uygulamaları,Vaka Formülasyonu Uygulamaları,Depresyon ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Sosyal Fobi ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Obsesif-Kompulsif Bozukluk ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Panik ve Yaygın Anksiyete Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Travma Sonrası Stres Bozukluğu ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Yeme Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
BDT’nin temel varsayımlarını ve prensiplerini ve tarihsel gelişimini sunar. | 10, 13, 14, 16, 9 | B, E |
BDT modelinin ayırt edici özelliklerini tanımlar. | 10, 13, 14, 16, 9 | B, E |
BDT için danışandan toplanması gereken bilgileri özetler. | 10, 13, 14, 16, 9 | B, E |
BDT terapistinin temel becerilerini ve danışanın BDT’ye uygunluk kriterlerini tanımlar. | 10, 13, 14, 16, 9 | B, E |
BDT vakasını genel hatları ile değerlendirir ve formüle eder. | 10, 13, 14, 16, 9 | B, E |
Terapi planlaması, seans yapılandırması ve terapinin sonlandırılmasına ilişkin temel prensipleri aktarır. | 10, 13, 14, 16, 9 | B, E |
Davranışçı ve bilişsel müdahale tekniklerini tanımlar ve uygular. | 10, 13, 14, 16, 9 | B, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilişsel Davranış Terapisine Giriş | |
2 | Bilişsel Davranış Terapisine Giriş | Bilişsel Davranışçı Terapi – Bölüm 1 ve 2 |
3 | Bilişsel Kavramsallaştırma | Bilişsel Davranışçı Terapi – Bölüm 3 |
4 | Bilişsel Davranışçı Görüşme ve Değerlendirme Süreçleri | Bilişsel Davranışçı Terapi – Bölüm 4 Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 1 |
5 | Otomatik Düşüncelerin Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi | Bilişsel Davranışçı Terapi – Bölüm 9 ve 11 |
6 | Vaka Formülasyonu Uygulamaları | Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 4 ve 5 |
7 | Vaka Formülasyonu Uygulamaları | Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 9 ve 12 |
8 | Depresyon ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 2 Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 6 |
9 | Sosyal Fobi ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 3 |
10 | Obsesif-Kompulsif Bozukluk ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 4 Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 8 |
11 | Panik ve Yaygın Anksiyete Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 5 Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 7 |
12 | Travma Sonrası Stres Bozukluğu ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 6 Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 10 |
13 | Yeme Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 7 Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 13 ve 14 |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
- Beck, J. S. (2016). Bilişsel Davranışçı Terapi: Temelleri ve Ötesi. (M. Şahin, Çev. Ed.). Nobel. - Savaşır, I., Soygüt, G. ve Barışkın, E. (Eds.) (2009). Bilişsel-Davranışçı Terapiler. Türk Psikologlar Derneği. - Oltmanns, T. F., Martin, M. T., Neale, J. M., & Davison, G. C. (2017). Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları. (M. Şahin, Çev. Ed.). Nobel. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |