Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENDÜSTRİ VE ÖRGÜT PSİKOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilere endüstri ve örgüt psikolojisini tanıtmak, endüstri-örgüt psikolojisi alanında çalışan psikologların görevleri, sorumlulukları ve kullandıkları yöntemler hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır. Dersin ana başlıkları endüstri ve örgüt psikolojisinin tarihsel gelişimi ve araştırma yöntemleri, personel seçme ve yerleştirme süreçleri, eğitim, performans değerlendirmesi, motivasyon, liderlik, iş yerine zarar veren çalışan davranışları, olumlu çalışan tutumları, iş-aile dengesi ve iş yerinde stres ve başa çıkma yolları olarak sıralanabilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Endüstri ve Örgüt Psikolojisi Nedir?,Bireysel Farklılıklar ve Değerlendirme,İş Performansı ,Performans Değerlendirme,İstihdam ile ilgili Kavramlar,Eğitim ve Geliştirme,İş ile ilgili Motivasyon,Tutumlar, Duygu ve İş,Çalışanın İyilik Hali ve Stres,İş Yerinde Adalet ve Çeşitlilik,Liderlik,İş Yerinde Takımlar,Yeni Teknolojiler ve İş; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Öğrenme psikolojisin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 1, 14, 2 | A |
6.Motivasyon, grup süreçleri ve liderlik kuramları arasında ilişki kurabilir. | 1, 2 | A |
2. Endüstri ve örgüt psikolojisinin tarihsel gelişimini özetleyebilir. | 1, 14, 2 | A |
3. İş yaşamıyla ilgili temel kavramları tanıyabilir. | 1, 14, 2, 3 | A |
4. Endüstri ve örgüt psikolojisiyle ilgili kuramları tartışabilir | 1, 10 | A |
5. Personel bulma, seçme ve yerleştirme süreçleri arasında ilişki kurabilir. | 1, 3 | A |
7. Performans değerlendirme ile ilgili genel mekanizmaları tanıyabilir. | 1, 2 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | Landy & Conte (2013), Bl.1 |
2 | Endüstri ve Örgüt Psikolojisi Nedir? | Landy & Conte (2013), Bl.1, Bl.2 |
3 | Bireysel Farklılıklar ve Değerlendirme | Landy & Conte (2013), Bl.3 |
4 | İş Performansı | Landy & Conte (2013), Bl.4 |
5 | Performans Değerlendirme | Landy & Conte (2013), Bl.5 |
6 | İstihdam ile ilgili Kavramlar | Landy & Conte (2013), Chapter 6 |
7 | Eğitim ve Geliştirme | Landy & Conte (2013), Chapter 7 |
8 | İş ile ilgili Motivasyon | Landy & Conte (2013), Bl.8 |
9 | Tutumlar, Duygu ve İş | Landy & Conte (2013), Chapter 9 |
10 | Çalışanın İyilik Hali ve Stres | Landy & Conte (2013), Chapter 10 |
11 | İş Yerinde Adalet ve Çeşitlilik | Landy & Conte (2013), Chapter 11 |
12 | Liderlik | Landy & Conte (2013), Chapter 12 |
13 | İş Yerinde Takımlar | Landy & Conte (2013), Chapter 13 |
14 | Yeni Teknolojiler ve İş | Alcover et al., (2021), Le Blanc et al. (2024), Ulfert et al. (2024 |
Kaynak |
Alcover, C. M., Guglielmi, D., Depolo, M., & Mazzetti, G. (2021). “Aging-and-Tech Job Vulnerability”: A proposed framework on the dual impact of aging and AI, robotics, and automation among older workers. Organizational Psychology Review, 11(2), 175-201. Ulfert, A. S., Le Blanc, P., González-Romá, V., Grote, G., & Langer, M. (2024). Are we ahead of the trend or just following? The role of work and organizational psychology in shaping emerging technologies at work. European Journal of Work and Organizational Psychology, 33(2), 120-129. Landy, F. J. & Conte, J. M. (2013). Work in the 21st Century: An Introduction to Industrial and Organizational Psychology (4th edition). Le Blanc, P., Ulfert, A. S., Peeters, M., Rispens, S., & Scherer, S. (2024). How emerging technologies shape the future of work. European Journal of Work and Organizational Psychology, 33(2), 115-119. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENDÜSTRİ VE ÖRGÜT PSİKOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilere endüstri ve örgüt psikolojisini tanıtmak, endüstri-örgüt psikolojisi alanında çalışan psikologların görevleri, sorumlulukları ve kullandıkları yöntemler hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır. Dersin ana başlıkları endüstri ve örgüt psikolojisinin tarihsel gelişimi ve araştırma yöntemleri, personel seçme ve yerleştirme süreçleri, eğitim, performans değerlendirmesi, motivasyon, liderlik, iş yerine zarar veren çalışan davranışları, olumlu çalışan tutumları, iş-aile dengesi ve iş yerinde stres ve başa çıkma yolları olarak sıralanabilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Endüstri ve Örgüt Psikolojisi Nedir?,Bireysel Farklılıklar ve Değerlendirme,İş Performansı ,Performans Değerlendirme,İstihdam ile ilgili Kavramlar,Eğitim ve Geliştirme,İş ile ilgili Motivasyon,Tutumlar, Duygu ve İş,Çalışanın İyilik Hali ve Stres,İş Yerinde Adalet ve Çeşitlilik,Liderlik,İş Yerinde Takımlar,Yeni Teknolojiler ve İş; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Öğrenme psikolojisin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 1, 14, 2 | A |
6.Motivasyon, grup süreçleri ve liderlik kuramları arasında ilişki kurabilir. | 1, 2 | A |
2. Endüstri ve örgüt psikolojisinin tarihsel gelişimini özetleyebilir. | 1, 14, 2 | A |
3. İş yaşamıyla ilgili temel kavramları tanıyabilir. | 1, 14, 2, 3 | A |
4. Endüstri ve örgüt psikolojisiyle ilgili kuramları tartışabilir | 1, 10 | A |
5. Personel bulma, seçme ve yerleştirme süreçleri arasında ilişki kurabilir. | 1, 3 | A |
7. Performans değerlendirme ile ilgili genel mekanizmaları tanıyabilir. | 1, 2 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | Landy & Conte (2013), Bl.1 |
2 | Endüstri ve Örgüt Psikolojisi Nedir? | Landy & Conte (2013), Bl.1, Bl.2 |
3 | Bireysel Farklılıklar ve Değerlendirme | Landy & Conte (2013), Bl.3 |
4 | İş Performansı | Landy & Conte (2013), Bl.4 |
5 | Performans Değerlendirme | Landy & Conte (2013), Bl.5 |
6 | İstihdam ile ilgili Kavramlar | Landy & Conte (2013), Chapter 6 |
7 | Eğitim ve Geliştirme | Landy & Conte (2013), Chapter 7 |
8 | İş ile ilgili Motivasyon | Landy & Conte (2013), Bl.8 |
9 | Tutumlar, Duygu ve İş | Landy & Conte (2013), Chapter 9 |
10 | Çalışanın İyilik Hali ve Stres | Landy & Conte (2013), Chapter 10 |
11 | İş Yerinde Adalet ve Çeşitlilik | Landy & Conte (2013), Chapter 11 |
12 | Liderlik | Landy & Conte (2013), Chapter 12 |
13 | İş Yerinde Takımlar | Landy & Conte (2013), Chapter 13 |
14 | Yeni Teknolojiler ve İş | Alcover et al., (2021), Le Blanc et al. (2024), Ulfert et al. (2024 |
Kaynak |
Alcover, C. M., Guglielmi, D., Depolo, M., & Mazzetti, G. (2021). “Aging-and-Tech Job Vulnerability”: A proposed framework on the dual impact of aging and AI, robotics, and automation among older workers. Organizational Psychology Review, 11(2), 175-201. Ulfert, A. S., Le Blanc, P., González-Romá, V., Grote, G., & Langer, M. (2024). Are we ahead of the trend or just following? The role of work and organizational psychology in shaping emerging technologies at work. European Journal of Work and Organizational Psychology, 33(2), 120-129. Landy, F. J. & Conte, J. M. (2013). Work in the 21st Century: An Introduction to Industrial and Organizational Psychology (4th edition). Le Blanc, P., Ulfert, A. S., Peeters, M., Rispens, S., & Scherer, S. (2024). How emerging technologies shape the future of work. European Journal of Work and Organizational Psychology, 33(2), 115-119. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |