Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYOLOJİYE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Sema AKBOĞA DEMİR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Bürin YILDIZTEKİN, Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı; psikoloji öğrencilerinin, C. Wright Mills’in (1916–1962) terimleriyle, "kişisel problemlerin" ardında yatan "kamusal sorunları" daha iyi anlamalarına yardımcı olacak gerekli sosyolojik araçları edinmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; "Sosyolojik Hayal Gücüne İlham Vermek", "Gerçek Dünyayı Sosyolojik Olarak Ölçmek", "Gerçeği Görmenin Yolları Olarak Kültür", "Çocukların Sosyalleşme Yoluyla Sosyal Varlık Hâline Getirilmeleri", "Aileler, Yaş Grupları ve Sosyal Kalıplar", "Okul ve Örgün Eğitim Deneyimleri", "Dinî Fikirlerin ve Kurumların Gücü", "Gerçek Yaşamda Çalışma ve Ekonomi", "Sapma ve Suçun Toplumsal İnşası" ve "Toplumsal Hareketler ve Kolektif Eylem" , "Ekonomik Eşitsizlik ve Sınıf Sömürüsü", "Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Toplumsal Cinsiyet Hâkimiyeti", "Irksallaştırma ve Toplumsal Marjinalliğin İnşası", "Küresel Eşitsizliği Anlamak", "Küresel Çağda Kitle ve Sosyal Medya" ve "Nüfus ve Çevre Üzerindeki Sosyal Etkiler" ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrenci, temel sosyolojik yaklaşımları tanımlayabilecek ve karşılaştırabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
2. Öğrenci, sosyolojide kullanılan farklı metodolojik yaklaşımları değerlendirebilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
3. Öğrenci, yerel ve küresel kültürler arasında bağlantı kurabilecek ve bunların birbirlerini nasıl etkilediğini yorumlayabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
4. Öğrenci; aile, eğitim ve din gibi sosyalleşmenin temel unsurlarını tartışabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
5. Öğrenci; sosyolojik bir perspektiften, sapma ve suçun ortaya çıkışına ilişkin eleştirel bir genel bakış elde edebilecek ve ayrıca toplumsal hareketlerin nasıl işlediğine dair anlayışımızı şekillendiren çeşitli kuramları karşılaştırabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
6. Öğrenci; ekonomi, toplumsal cinsiyet ve ırk ile ilgili eşitsizliklerin yanı sıra küreselleşmenin hem yüksek gelirli hem de düşük gelirli ülkeler üzerindeki etkilerini sosyolojik olarak eleştirebilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
7. Öğrenci, kitle iletişim araçlarının toplumun tüm yönleri üzerindeki etkisi ve nüfus ile çevre arasındaki sorunlu ilişki gibi güncel konuları sosyolojik olarak tartışabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | "Sosyolojik Hayal Gücüne İlham Vermek" | Bölüm 1 s. 3-27; Mills, Bölüm 1 s. 3-24 ve Ek s. 195-226 |
2 | "Gerçek Dünyayı Sosyolojik Olarak Ölçmek" | Bölüm 2 s. 29-55 |
3 | "Gerçeği Görmenin Yolları Olarak Kültür" | Bölüm 3 s. 57-77 |
4 | "Çocukların Sosyalleşme Yoluyla Sosyal Varlık Hâline Getirilmeleri" | Bölüm 4 s. 79-103 |
5 | "Aileler, Yaş Grupları ve Sosyal Kalıplar" | Bölüm 10 s. 243-263 |
6 | "Okul ve Örgün Eğitim Deneyimleri" | Bölüm 11 s. 265-291 |
7 | "Dinî Fikirlerin ve Kurumların Gücü" | Bölüm 13 s. 319-341 |
8 | "Gerçek Yaşamda Çalışma ve Ekonomi" | Bölüm 12 s. 293-317 |
9 | "Sapma ve Suçun Toplumsal İnşası" ve "Toplumsal Hareketler ve Kolektif Eylem" | Bölüm 16 s. 391-413 ve Bölüm 5 s. 105-127 |
10 | "Ekonomik Eşitsizlik ve Sınıf Sömürüsü" | Bölüm 6 s. 129-159 |
11 | "Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Toplumsal Cinsiyet Hâkimiyeti" | Bölüm 7 s. 161-181 |
12 | "Irksallaştırma ve Toplumsal Marjinalliğin İnşası" | Bölüm 8 s. 183-211 |
13 | "Küresel Eşitsizliği Anlamak" | Bölüm 9 s. 213-241 |
14 | "Küresel Çağda Kitle ve Sosyal Medya" ve "Nüfus ve Çevre Üzerindeki Sosyal Etkiler" | Bölüm 14 s. 343-365 ve Bölüm 15 s. 367-389 |
Kaynak |
Quan-Haase, A., & Tepperman, L. (2018). Real-life sociology: A Canadian approach (1st ed.). Oxford University Press. Mills, C. W. (2000). The sociological imagination. Oxford University Press. (Original work published 1959) Bölüm 1: "The Promise" ve Ek: "On Intellectual Craftmanship" |
Ek okumalar, yukarıdaki gerekli ders kitabının (2018) "Daha İleriye: Önerilen Okumalar" kısımlarında listelenen kaynaklardır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 1 | 4 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 141 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(141/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYOLOJİYE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Sema AKBOĞA DEMİR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Bürin YILDIZTEKİN, Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı; psikoloji öğrencilerinin, C. Wright Mills’in (1916–1962) terimleriyle, "kişisel problemlerin" ardında yatan "kamusal sorunları" daha iyi anlamalarına yardımcı olacak gerekli sosyolojik araçları edinmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; "Sosyolojik Hayal Gücüne İlham Vermek", "Gerçek Dünyayı Sosyolojik Olarak Ölçmek", "Gerçeği Görmenin Yolları Olarak Kültür", "Çocukların Sosyalleşme Yoluyla Sosyal Varlık Hâline Getirilmeleri", "Aileler, Yaş Grupları ve Sosyal Kalıplar", "Okul ve Örgün Eğitim Deneyimleri", "Dinî Fikirlerin ve Kurumların Gücü", "Gerçek Yaşamda Çalışma ve Ekonomi", "Sapma ve Suçun Toplumsal İnşası" ve "Toplumsal Hareketler ve Kolektif Eylem" , "Ekonomik Eşitsizlik ve Sınıf Sömürüsü", "Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Toplumsal Cinsiyet Hâkimiyeti", "Irksallaştırma ve Toplumsal Marjinalliğin İnşası", "Küresel Eşitsizliği Anlamak", "Küresel Çağda Kitle ve Sosyal Medya" ve "Nüfus ve Çevre Üzerindeki Sosyal Etkiler" ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrenci, temel sosyolojik yaklaşımları tanımlayabilecek ve karşılaştırabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
2. Öğrenci, sosyolojide kullanılan farklı metodolojik yaklaşımları değerlendirebilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
3. Öğrenci, yerel ve küresel kültürler arasında bağlantı kurabilecek ve bunların birbirlerini nasıl etkilediğini yorumlayabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
4. Öğrenci; aile, eğitim ve din gibi sosyalleşmenin temel unsurlarını tartışabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
5. Öğrenci; sosyolojik bir perspektiften, sapma ve suçun ortaya çıkışına ilişkin eleştirel bir genel bakış elde edebilecek ve ayrıca toplumsal hareketlerin nasıl işlediğine dair anlayışımızı şekillendiren çeşitli kuramları karşılaştırabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
6. Öğrenci; ekonomi, toplumsal cinsiyet ve ırk ile ilgili eşitsizliklerin yanı sıra küreselleşmenin hem yüksek gelirli hem de düşük gelirli ülkeler üzerindeki etkilerini sosyolojik olarak eleştirebilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
7. Öğrenci, kitle iletişim araçlarının toplumun tüm yönleri üzerindeki etkisi ve nüfus ile çevre arasındaki sorunlu ilişki gibi güncel konuları sosyolojik olarak tartışabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | "Sosyolojik Hayal Gücüne İlham Vermek" | Bölüm 1 s. 3-27; Mills, Bölüm 1 s. 3-24 ve Ek s. 195-226 |
2 | "Gerçek Dünyayı Sosyolojik Olarak Ölçmek" | Bölüm 2 s. 29-55 |
3 | "Gerçeği Görmenin Yolları Olarak Kültür" | Bölüm 3 s. 57-77 |
4 | "Çocukların Sosyalleşme Yoluyla Sosyal Varlık Hâline Getirilmeleri" | Bölüm 4 s. 79-103 |
5 | "Aileler, Yaş Grupları ve Sosyal Kalıplar" | Bölüm 10 s. 243-263 |
6 | "Okul ve Örgün Eğitim Deneyimleri" | Bölüm 11 s. 265-291 |
7 | "Dinî Fikirlerin ve Kurumların Gücü" | Bölüm 13 s. 319-341 |
8 | "Gerçek Yaşamda Çalışma ve Ekonomi" | Bölüm 12 s. 293-317 |
9 | "Sapma ve Suçun Toplumsal İnşası" ve "Toplumsal Hareketler ve Kolektif Eylem" | Bölüm 16 s. 391-413 ve Bölüm 5 s. 105-127 |
10 | "Ekonomik Eşitsizlik ve Sınıf Sömürüsü" | Bölüm 6 s. 129-159 |
11 | "Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Toplumsal Cinsiyet Hâkimiyeti" | Bölüm 7 s. 161-181 |
12 | "Irksallaştırma ve Toplumsal Marjinalliğin İnşası" | Bölüm 8 s. 183-211 |
13 | "Küresel Eşitsizliği Anlamak" | Bölüm 9 s. 213-241 |
14 | "Küresel Çağda Kitle ve Sosyal Medya" ve "Nüfus ve Çevre Üzerindeki Sosyal Etkiler" | Bölüm 14 s. 343-365 ve Bölüm 15 s. 367-389 |
Kaynak |
Quan-Haase, A., & Tepperman, L. (2018). Real-life sociology: A Canadian approach (1st ed.). Oxford University Press. Mills, C. W. (2000). The sociological imagination. Oxford University Press. (Original work published 1959) Bölüm 1: "The Promise" ve Ek: "On Intellectual Craftmanship" |
Ek okumalar, yukarıdaki gerekli ders kitabının (2018) "Daha İleriye: Önerilen Okumalar" kısımlarında listelenen kaynaklardır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |