Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİDE ETİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Duygu BUĞA |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Melike ALBAYRAK, Dr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı psikolojide etik ilke ve değerleri öğretmek, etik tartışma ve düşünme kabiliyetini geliştirmek, etik sorunları ve zorlukları tanımak, meslek pratiğinde etik uygulamaları teşvik etmek ve etik karar verme ve yargılama becerilerini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Etik Olmak Üzerine,Etik prensipler ve kılavuzlar,Etik Karar Verme Süreci,Etik Olarak Karar Verme ,Bilgilendirilmiş Onam Formu,Gizlilik ve Mahremiyet,Farklı Alanlarda Etik,Psikoterapide Etik-1,Psikoterapide Etik-2,Psikoterapide Etik-3,Psikoterapide Etik-4,Bilimsel Araştırmada Etik-1,Bilimsel Araştırmada Etik-2,Bilimsel Araştırmada Etik-3; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
3.Psikoloji alanında karşılaşacağı etik ihlalleri tanımlama yeteneği kazanacaktır. | 16, 6, 9 | A |
4.Etik karar verme becerileri edinecektir. | 9 | A |
5.Etik meseleleri eleştirel bir bakış açısı ile analiz edecektir. | 12, 13, 9 | A |
6.Etik meseleler hakkında diğer profesyonellerle iletişim kurabilecek ve tartışmalara katılabilecektir. | 16, 19, 9 | A |
7.Toplumsal ve mesleki etik sorumluluklarını anlayacak ve bu sorumlulukları yerine getirmeyi teşvik edecektir. | 10, 19, 9 | A |
2.Etik ilke ve değerleri gözeterek uygulama yapacaktır. | 6 | A |
1.Etik ilkeleri ve değerleri anlayacaktır. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Etik Olmak Üzerine | Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016), Banyard, P., & Flanagan, C. (2006). |
2 | Etik prensipler ve kılavuzlar | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005) |
3 | Etik Karar Verme Süreci | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005). |
4 | Etik Olarak Karar Verme | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005), Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016) |
5 | Bilgilendirilmiş Onam Formu | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005) |
6 | Gizlilik ve Mahremiyet | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005), Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). |
7 | Farklı Alanlarda Etik | Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016), Banyard, P., & Flanagan, C. (2006). |
8 | Psikoterapide Etik-1 | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005), Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). |
9 | Psikoterapide Etik-2 | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005), Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). |
10 | Psikoterapide Etik-3 | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005), Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). |
11 | Psikoterapide Etik-4 | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005), Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). |
12 | Bilimsel Araştırmada Etik-1 | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005) Banyard, P., & Flanagan, C. (2006). |
13 | Bilimsel Araştırmada Etik-2 | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005) Banyard, P., & Flanagan, C. (2006). |
14 | Bilimsel Araştırmada Etik-3 | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005) Banyard, P., & Flanagan, C. (2006). |
Kaynak |
Banyard, P., & Flanagan, C. (2006). Ethical issues and guidelines in psychology. Routledge. Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005). Practical ethics for psychologists: A positive approach. American Psychological Association. Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). Ethics in psychology and the Mental Health Professions: Standards and cases. Oxford University Press. Fisher, C. B. (2023). Decoding the Ethics Code: A Practical Guide for Psychologists. SAGE. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİDE ETİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Duygu BUĞA |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Melike ALBAYRAK, Dr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı psikolojide etik ilke ve değerleri öğretmek, etik tartışma ve düşünme kabiliyetini geliştirmek, etik sorunları ve zorlukları tanımak, meslek pratiğinde etik uygulamaları teşvik etmek ve etik karar verme ve yargılama becerilerini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Etik Olmak Üzerine,Etik prensipler ve kılavuzlar,Etik Karar Verme Süreci,Etik Olarak Karar Verme ,Bilgilendirilmiş Onam Formu,Gizlilik ve Mahremiyet,Farklı Alanlarda Etik,Psikoterapide Etik-1,Psikoterapide Etik-2,Psikoterapide Etik-3,Psikoterapide Etik-4,Bilimsel Araştırmada Etik-1,Bilimsel Araştırmada Etik-2,Bilimsel Araştırmada Etik-3; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
3.Psikoloji alanında karşılaşacağı etik ihlalleri tanımlama yeteneği kazanacaktır. | 16, 6, 9 | A |
4.Etik karar verme becerileri edinecektir. | 9 | A |
5.Etik meseleleri eleştirel bir bakış açısı ile analiz edecektir. | 12, 13, 9 | A |
6.Etik meseleler hakkında diğer profesyonellerle iletişim kurabilecek ve tartışmalara katılabilecektir. | 16, 19, 9 | A |
7.Toplumsal ve mesleki etik sorumluluklarını anlayacak ve bu sorumlulukları yerine getirmeyi teşvik edecektir. | 10, 19, 9 | A |
2.Etik ilke ve değerleri gözeterek uygulama yapacaktır. | 6 | A |
1.Etik ilkeleri ve değerleri anlayacaktır. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Etik Olmak Üzerine | Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016), Banyard, P., & Flanagan, C. (2006). |
2 | Etik prensipler ve kılavuzlar | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005) |
3 | Etik Karar Verme Süreci | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005). |
4 | Etik Olarak Karar Verme | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005), Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016) |
5 | Bilgilendirilmiş Onam Formu | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005) |
6 | Gizlilik ve Mahremiyet | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005), Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). |
7 | Farklı Alanlarda Etik | Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016), Banyard, P., & Flanagan, C. (2006). |
8 | Psikoterapide Etik-1 | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005), Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). |
9 | Psikoterapide Etik-2 | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005), Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). |
10 | Psikoterapide Etik-3 | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005), Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). |
11 | Psikoterapide Etik-4 | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005), Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). |
12 | Bilimsel Araştırmada Etik-1 | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005) Banyard, P., & Flanagan, C. (2006). |
13 | Bilimsel Araştırmada Etik-2 | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005) Banyard, P., & Flanagan, C. (2006). |
14 | Bilimsel Araştırmada Etik-3 | Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005) Banyard, P., & Flanagan, C. (2006). |
Kaynak |
Banyard, P., & Flanagan, C. (2006). Ethical issues and guidelines in psychology. Routledge. Knapp, S., & VandeCreek, L. D. (2005). Practical ethics for psychologists: A positive approach. American Psychological Association. Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). Ethics in psychology and the Mental Health Professions: Standards and cases. Oxford University Press. Fisher, C. B. (2023). Decoding the Ethics Code: A Practical Guide for Psychologists. SAGE. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |