Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra Eylem AKTAŞ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. İlayda VELİOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Büşra Eylem AKTAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı psikolojide ölçme ve değerlendirmede temel kavramlar ile ilgili, eğitim ve psikolojik hizmetler alanında birey hakkında bilgi toplamada kullanılan ölçme araçları ve geliştirilmesi ile ilgili, ölçme araçlarıyla toplanan bilgileri analiz edecek istatistiksel işlemleri ve bu işlem sonuçlarının yorumlanması ile ilgili bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikolojide Ölçme ve Değerlendirmenin Önemi,Ölçme süreci ve Ölçme Türleri ,Ölçek türleri ve Değerlendirme süreci,Hata ve Hata Türleri,Ölçmede temel istatistiksel işlemler,Korelasyon teknikleri,Ölçme Sürecinde Aranan Özellikler- Güvenirlik,Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler- Geçerlik ve Kullanışlılık,Psikolojide Kullanılan Ölçme Araçları (İlgi ve Kişilik Envanterleri),Psikolojide Kullanılan Ölçme Araçları (Yetenek ve Başarı Testleri),Psikolojide Ölçme Aracı Geliştirme Süreci,Ölçme Aracı Geliştirirken Kullanılan İstatistiksel İşlemler,Psikolojide Ölçme Aracı Uyarlama Süreci,Ölçme Aracı Uyarlarken Kullanılan İstatistiksel İşlemler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Ölçme ve değerlendirmenin temel kavramlarını tanımlayabilecektir, kavramların farklılıklarını ayırt edebilecektir. | 10, 16, 18, 19, 9 | A |
2.Ölçme sürecinde aranan özellikleri açıklayabilecektir. | 10, 16, 18, 19, 9 | A |
4.Psikolojide kullanılan ölçme araçlarını betimleyebilecektir. | 10, 16, 18, 19, 9 | A |
3. Ölçmede kullanılan temel istatistiksel işlemleri uygulayabilecektir. | 14, 16, 18, 9 | A, E |
5. Psikolojide kullanılabilecek ölçme aracı geliştirebilme ve uyarlama süreçlerini açıklayabilecektir. | 10, 16, 18, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikolojide Ölçme ve Değerlendirmenin Önemi | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
2 | Ölçme süreci ve Ölçme Türleri | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
3 | Ölçek türleri ve Değerlendirme süreci | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
4 | Hata ve Hata Türleri | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
5 | Ölçmede temel istatistiksel işlemler | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
6 | Korelasyon teknikleri | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
7 | Ölçme Sürecinde Aranan Özellikler- Güvenirlik | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
8 | Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler- Geçerlik ve Kullanışlılık | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
9 | Psikolojide Kullanılan Ölçme Araçları (İlgi ve Kişilik Envanterleri) | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
10 | Psikolojide Kullanılan Ölçme Araçları (Yetenek ve Başarı Testleri) | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
11 | Psikolojide Ölçme Aracı Geliştirme Süreci | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
12 | Ölçme Aracı Geliştirirken Kullanılan İstatistiksel İşlemler | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
13 | Psikolojide Ölçme Aracı Uyarlama Süreci | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
14 | Ölçme Aracı Uyarlarken Kullanılan İstatistiksel İşlemler | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
Kaynak |
1. Cohen, R. J, & Swerdlik, M. E. (2012). Psychological testing and assessment: An introduction to tests and measurement (7th ed.). Washington DC: McGraw-Hill. 2. Thorndike, R. M., & Thorndike-Christ, T. (2009). Measurement and evaluation in psychology and education (8th Edition). Upper Saddle River, NJ: Pearson. |
Baykul,Y. (2015) Eğitimde ve Psikolojide Ölçme. Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara: ÖSYM yayınları. Özçelik, D. A. (2010). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi. Özgüven, İ. E. (2017). Psikolojik testler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra Eylem AKTAŞ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. İlayda VELİOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Büşra Eylem AKTAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı psikolojide ölçme ve değerlendirmede temel kavramlar ile ilgili, eğitim ve psikolojik hizmetler alanında birey hakkında bilgi toplamada kullanılan ölçme araçları ve geliştirilmesi ile ilgili, ölçme araçlarıyla toplanan bilgileri analiz edecek istatistiksel işlemleri ve bu işlem sonuçlarının yorumlanması ile ilgili bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikolojide Ölçme ve Değerlendirmenin Önemi,Ölçme süreci ve Ölçme Türleri ,Ölçek türleri ve Değerlendirme süreci,Hata ve Hata Türleri,Ölçmede temel istatistiksel işlemler,Korelasyon teknikleri,Ölçme Sürecinde Aranan Özellikler- Güvenirlik,Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler- Geçerlik ve Kullanışlılık,Psikolojide Kullanılan Ölçme Araçları (İlgi ve Kişilik Envanterleri),Psikolojide Kullanılan Ölçme Araçları (Yetenek ve Başarı Testleri),Psikolojide Ölçme Aracı Geliştirme Süreci,Ölçme Aracı Geliştirirken Kullanılan İstatistiksel İşlemler,Psikolojide Ölçme Aracı Uyarlama Süreci,Ölçme Aracı Uyarlarken Kullanılan İstatistiksel İşlemler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Ölçme ve değerlendirmenin temel kavramlarını tanımlayabilecektir, kavramların farklılıklarını ayırt edebilecektir. | 10, 16, 18, 19, 9 | A |
2.Ölçme sürecinde aranan özellikleri açıklayabilecektir. | 10, 16, 18, 19, 9 | A |
4.Psikolojide kullanılan ölçme araçlarını betimleyebilecektir. | 10, 16, 18, 19, 9 | A |
3. Ölçmede kullanılan temel istatistiksel işlemleri uygulayabilecektir. | 14, 16, 18, 9 | A, E |
5. Psikolojide kullanılabilecek ölçme aracı geliştirebilme ve uyarlama süreçlerini açıklayabilecektir. | 10, 16, 18, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikolojide Ölçme ve Değerlendirmenin Önemi | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
2 | Ölçme süreci ve Ölçme Türleri | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
3 | Ölçek türleri ve Değerlendirme süreci | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
4 | Hata ve Hata Türleri | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
5 | Ölçmede temel istatistiksel işlemler | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
6 | Korelasyon teknikleri | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
7 | Ölçme Sürecinde Aranan Özellikler- Güvenirlik | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
8 | Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler- Geçerlik ve Kullanışlılık | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
9 | Psikolojide Kullanılan Ölçme Araçları (İlgi ve Kişilik Envanterleri) | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
10 | Psikolojide Kullanılan Ölçme Araçları (Yetenek ve Başarı Testleri) | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
11 | Psikolojide Ölçme Aracı Geliştirme Süreci | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
12 | Ölçme Aracı Geliştirirken Kullanılan İstatistiksel İşlemler | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
13 | Psikolojide Ölçme Aracı Uyarlama Süreci | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
14 | Ölçme Aracı Uyarlarken Kullanılan İstatistiksel İşlemler | 1. Cohen & Swerdlik 2. Thorndike & Thorndike-Christ |
Kaynak |
1. Cohen, R. J, & Swerdlik, M. E. (2012). Psychological testing and assessment: An introduction to tests and measurement (7th ed.). Washington DC: McGraw-Hill. 2. Thorndike, R. M., & Thorndike-Christ, T. (2009). Measurement and evaluation in psychology and education (8th Edition). Upper Saddle River, NJ: Pearson. |
Baykul,Y. (2015) Eğitimde ve Psikolojide Ölçme. Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara: ÖSYM yayınları. Özçelik, D. A. (2010). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi. Özgüven, İ. E. (2017). Psikolojik testler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |