Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, psikolojinin zihinsel süreçleri araştıran bir alt alanı olan bilişsel psikolojiyi tanıtmaktır. Ders, algı, dikkat, bellek, karar verme, problem çözme ve akıl yürütme gibi bilişsel süreçleri anlatmayı, deneysel yöntemi tanıtmayı ve kuramsal bakış açılarını görgül bulgularla birleştirmeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders tanıtımı,Bilişsel Psikoloji'ye Giriş,Bilişsel Sinirbilim,Algı,Dikkat,Kısa Süreli Bellek ve Çalışan Bellek,Uzun Süreli Bellek ve Yapısı,Uzun Süreli Bellek: Kodlama, Geri Çağırma ve Sağlamlaştırma,Zihinsel Zaman Yolculuğu, Gündelik Bellek ve Bellek Hataları,Bilgi,Görsel İmgelem,Dil,Problem Çözme,Final sınavı için tekrar ve soru-cevap; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Bilişsel psikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 10, 16, 9 | A |
7.Bilişsel psikolojiyi psikolojinin diğer alt alanları ile ilişkilendirebilir. | 10, 9 | A |
2. Bilişsel psikolojinin kullandığı araştırma yöntemlerini ve temel paradigmaları bilir. | 10, 9 | A |
3. Algı, dikkat ve bellek gibi süreçleri birbiri ile ilişkilendirebilir. | 10, 9 | A |
4. Bilişsel süreçlerin ardında yatan davranışsal ve nöral mekanizmaları bilir, kuramlarla açıklayabilir. | 10, 9 | A |
5. Bilişsel Psikoloji alanındaki araştırmaları eleştirel bir gözle yorumlayabilir. | 10, 9 | A |
6. Bilişsel süreçleri günlük deneyimleriyle ilişkilendirebilir. | 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders tanıtımı | |
2 | Bilişsel Psikoloji'ye Giriş | 1. Ünite |
3 | Bilişsel Sinirbilim | 2. Ünite |
4 | Algı | 3. Ünite |
5 | Dikkat | 4. Ünite |
6 | Kısa Süreli Bellek ve Çalışan Bellek | 5. Ünite |
7 | Uzun Süreli Bellek ve Yapısı | 6. Ünite |
8 | Uzun Süreli Bellek: Kodlama, Geri Çağırma ve Sağlamlaştırma | 7. Ünite |
9 | Zihinsel Zaman Yolculuğu, Gündelik Bellek ve Bellek Hataları | 8. Ünite |
10 | Bilgi | 9. Ünite |
11 | Görsel İmgelem | 10. Ünite |
12 | Dil | 11. Ünite |
13 | Problem Çözme | 12. Ünite |
14 | Final sınavı için tekrar ve soru-cevap | Ders notlarına bakılacak |
Kaynak |
Goldstein, E. B., & van Hoff, J. C. (2021). Cognitive Psychology (2nd EMEA Ed.). Cengage Learning. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 8 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 40 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 165 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, psikolojinin zihinsel süreçleri araştıran bir alt alanı olan bilişsel psikolojiyi tanıtmaktır. Ders, algı, dikkat, bellek, karar verme, problem çözme ve akıl yürütme gibi bilişsel süreçleri anlatmayı, deneysel yöntemi tanıtmayı ve kuramsal bakış açılarını görgül bulgularla birleştirmeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders tanıtımı,Bilişsel Psikoloji'ye Giriş,Bilişsel Sinirbilim,Algı,Dikkat,Kısa Süreli Bellek ve Çalışan Bellek,Uzun Süreli Bellek ve Yapısı,Uzun Süreli Bellek: Kodlama, Geri Çağırma ve Sağlamlaştırma,Zihinsel Zaman Yolculuğu, Gündelik Bellek ve Bellek Hataları,Bilgi,Görsel İmgelem,Dil,Problem Çözme,Final sınavı için tekrar ve soru-cevap; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Bilişsel psikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 10, 16, 9 | A |
7.Bilişsel psikolojiyi psikolojinin diğer alt alanları ile ilişkilendirebilir. | 10, 9 | A |
2. Bilişsel psikolojinin kullandığı araştırma yöntemlerini ve temel paradigmaları bilir. | 10, 9 | A |
3. Algı, dikkat ve bellek gibi süreçleri birbiri ile ilişkilendirebilir. | 10, 9 | A |
4. Bilişsel süreçlerin ardında yatan davranışsal ve nöral mekanizmaları bilir, kuramlarla açıklayabilir. | 10, 9 | A |
5. Bilişsel Psikoloji alanındaki araştırmaları eleştirel bir gözle yorumlayabilir. | 10, 9 | A |
6. Bilişsel süreçleri günlük deneyimleriyle ilişkilendirebilir. | 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders tanıtımı | |
2 | Bilişsel Psikoloji'ye Giriş | 1. Ünite |
3 | Bilişsel Sinirbilim | 2. Ünite |
4 | Algı | 3. Ünite |
5 | Dikkat | 4. Ünite |
6 | Kısa Süreli Bellek ve Çalışan Bellek | 5. Ünite |
7 | Uzun Süreli Bellek ve Yapısı | 6. Ünite |
8 | Uzun Süreli Bellek: Kodlama, Geri Çağırma ve Sağlamlaştırma | 7. Ünite |
9 | Zihinsel Zaman Yolculuğu, Gündelik Bellek ve Bellek Hataları | 8. Ünite |
10 | Bilgi | 9. Ünite |
11 | Görsel İmgelem | 10. Ünite |
12 | Dil | 11. Ünite |
13 | Problem Çözme | 12. Ünite |
14 | Final sınavı için tekrar ve soru-cevap | Ders notlarına bakılacak |
Kaynak |
Goldstein, E. B., & van Hoff, J. C. (2021). Cognitive Psychology (2nd EMEA Ed.). Cengage Learning. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |