Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOPATOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, yetişkinlerin yaşadığı ruhsal bozukluklara ilişkin bilgi ve kavrayış geliştirilmesidir. Bu amaçla, DSM-5’ te yer alan ruhsal bozukluklara dair tanı kriterleri, etiolojileri ve çeşitli tedavi modelleri ile ilgili bilgiler gözden geçirilecektir. Ayrıca, ruhsal bozuklukların değerlendirilmesi ve teşhisi ile ilgili güncel yaklaşımlar ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tarihsel Bağlamda Psikopatoloji,Psikopatolojiye Bütüncül Yaklaşım,Psikopatolojide Ölçme, Teşhis ve Araştırma,Anksiyete Bozuklukları,Travma ve Stresle İlgili Bozukluklar,Somatik Semptom ve Disosiyatif Bozukluklar,Duygudurum Bozuklukları,Fiziksel Rahatsızlıklar ve Sağlık Psikolojisi,Yeme ve Uyku Bozuklukları,Cinsel İşlev Bozuklukları ve Parafililer,Madde Kullanım Bozuklukları ve Dürtü-Kontrol Bozuklukları,Kişilik Bozuklukları,Şizofreni Spekturumu ve Diğer Psikotik Bozukluklar,Nörokognitif Bozukluklar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
4.Ruhsal bozuklukların ölçümü ve teşhisine yönelik bilgi kazanır. | 14, 16, 19, 9 | A, E |
5.Ruhsal bozukluklara ilişkin tedavi yöntemlerini karşılaştırabilir. | 14, 16, 19, 9 | A, E |
1. Anormallik kavramını anlayabilir. | 14, 16, 9 | A |
2. Psikopatoloji gelişimine katkıda bulunan faktörleri değerlendirebilir. | 14, 9 | A |
3. DSM-5’ e göre çeşitli ruhsal bozuklukları tanıyıp sınıflandırabilir. | 14, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarihsel Bağlamda Psikopatoloji | Kitap, B1 |
2 | Psikopatolojiye Bütüncül Yaklaşım | Kitap, B2 |
3 | Psikopatolojide Ölçme, Teşhis ve Araştırma | Kitap, B3 |
4 | Anksiyete Bozuklukları | Kitap, B4 |
5 | Travma ve Stresle İlgili Bozukluklar | Kitap, B4 |
6 | Somatik Semptom ve Disosiyatif Bozukluklar | Kitap, B5 |
7 | Duygudurum Bozuklukları | Kitap, B6 |
8 | Fiziksel Rahatsızlıklar ve Sağlık Psikolojisi | Kitap, B7 |
9 | Yeme ve Uyku Bozuklukları | Kitap, B8 |
10 | Cinsel İşlev Bozuklukları ve Parafililer | Kitap, B9 |
11 | Madde Kullanım Bozuklukları ve Dürtü-Kontrol Bozuklukları | Kitap, B10 |
12 | Kişilik Bozuklukları | Kitap, B11 |
13 | Şizofreni Spekturumu ve Diğer Psikotik Bozukluklar | Kitap, B12 |
14 | Nörokognitif Bozukluklar | Kitap, B13 |
Kaynak |
Nolen-Hoeksema, S. (2013). Abnormal Psychology (6th ed.). Boston: McGraw-Hill |
Eğitimci tarafından dönem içinde ekstra okumalar verilebilir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOPATOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, yetişkinlerin yaşadığı ruhsal bozukluklara ilişkin bilgi ve kavrayış geliştirilmesidir. Bu amaçla, DSM-5’ te yer alan ruhsal bozukluklara dair tanı kriterleri, etiolojileri ve çeşitli tedavi modelleri ile ilgili bilgiler gözden geçirilecektir. Ayrıca, ruhsal bozuklukların değerlendirilmesi ve teşhisi ile ilgili güncel yaklaşımlar ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tarihsel Bağlamda Psikopatoloji,Psikopatolojiye Bütüncül Yaklaşım,Psikopatolojide Ölçme, Teşhis ve Araştırma,Anksiyete Bozuklukları,Travma ve Stresle İlgili Bozukluklar,Somatik Semptom ve Disosiyatif Bozukluklar,Duygudurum Bozuklukları,Fiziksel Rahatsızlıklar ve Sağlık Psikolojisi,Yeme ve Uyku Bozuklukları,Cinsel İşlev Bozuklukları ve Parafililer,Madde Kullanım Bozuklukları ve Dürtü-Kontrol Bozuklukları,Kişilik Bozuklukları,Şizofreni Spekturumu ve Diğer Psikotik Bozukluklar,Nörokognitif Bozukluklar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
4.Ruhsal bozuklukların ölçümü ve teşhisine yönelik bilgi kazanır. | 14, 16, 19, 9 | A, E |
5.Ruhsal bozukluklara ilişkin tedavi yöntemlerini karşılaştırabilir. | 14, 16, 19, 9 | A, E |
1. Anormallik kavramını anlayabilir. | 14, 16, 9 | A |
2. Psikopatoloji gelişimine katkıda bulunan faktörleri değerlendirebilir. | 14, 9 | A |
3. DSM-5’ e göre çeşitli ruhsal bozuklukları tanıyıp sınıflandırabilir. | 14, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarihsel Bağlamda Psikopatoloji | Kitap, B1 |
2 | Psikopatolojiye Bütüncül Yaklaşım | Kitap, B2 |
3 | Psikopatolojide Ölçme, Teşhis ve Araştırma | Kitap, B3 |
4 | Anksiyete Bozuklukları | Kitap, B4 |
5 | Travma ve Stresle İlgili Bozukluklar | Kitap, B4 |
6 | Somatik Semptom ve Disosiyatif Bozukluklar | Kitap, B5 |
7 | Duygudurum Bozuklukları | Kitap, B6 |
8 | Fiziksel Rahatsızlıklar ve Sağlık Psikolojisi | Kitap, B7 |
9 | Yeme ve Uyku Bozuklukları | Kitap, B8 |
10 | Cinsel İşlev Bozuklukları ve Parafililer | Kitap, B9 |
11 | Madde Kullanım Bozuklukları ve Dürtü-Kontrol Bozuklukları | Kitap, B10 |
12 | Kişilik Bozuklukları | Kitap, B11 |
13 | Şizofreni Spekturumu ve Diğer Psikotik Bozukluklar | Kitap, B12 |
14 | Nörokognitif Bozukluklar | Kitap, B13 |
Kaynak |
Nolen-Hoeksema, S. (2013). Abnormal Psychology (6th ed.). Boston: McGraw-Hill |
Eğitimci tarafından dönem içinde ekstra okumalar verilebilir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |