Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOLOJİK ANTROPOLOJİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Dalga Derya TEOMAN ÇETİNKAYA
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Dalga Derya TEOMAN ÇETİNKAYA, Öğr.Gör. Sibel AKSU GÜNGÖR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı psikolojik antropoloji alanını tanıtmaktır. Psikolojik antropoloji bireyleri ve sosyokültürel topluluklarını inceler. Psikolojik antropologlar tikel-evrensel ve bireysel-küresel arasındaki dinamik ilişkiye odaklanır. Psikolojik antropoloji, benlik, duygu, hafıza, biliş, gelişim ve zihinsel rahatsızlıklar gibi kavramları tartışırken insanların toplumları ile "psikolojileri" arasındaki bağlantıyı inceler. Bu derste, çoğunlukla kültürler arası örneklere odaklanarak bu kavramları tartışacağız. Tartışmalarımız sırasında, alanın kökenlerini ve gelişimini izleyeceğiz
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş, Kültür nedir?,Antropolojinin ortaya çıkışı
1920ler ve 1930larda Antropoloji kuramları,Tikel ve evrensel
“İlkel” lerin psikolojisi,Kültür ve Kişilik Okulu,Psikanalitik antropoloji,Gelişim,Duygular,Ara sınav,Bilişsel Antropoloji,Bellek,Benlik,Sunumlar (Zihinsel Rahatsızlıklar),Sunumlar (Şiddet ve Suç); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Kültür kavramını antropolojik bakış açısı ile tartışabilir.10, 13, 16, 9A, D, E
2. Disiplin olarak antropolojiyi tanıyabilir.10, 16, 9A, D, E
3. Düşünce ve kuramların bağlamını karşılaştırabilir.10, 16, 9A, D, E
4. Displin olarak psikolojik antropolojiyi tanıyabilir.10, 16, 9A, D, E
5. Psikolojik antropolojinin odaklandığı kavramları tartışabilir.10, 13, 16, 4, 9A, D, E
6. Psikolojik antropolojinin ve psikolojinin10, 13, 16, 4, 9A, D, E
7. Psikolojik bakış açısını antropoloji ile sentezleyebilir.10, 13, 16, 4, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş, Kültür nedir?Eriksen
2Antropolojinin ortaya çıkışı
1920ler ve 1930larda Antropoloji kuramları
3Tikel ve evrensel
“İlkel” lerin psikolojisi
Bock
4Kültür ve Kişilik OkuluBock
5Psikanalitik antropolojiBock
6GelişimRogof & Morelli
7DuygularBriggs
8Ara sınav
9Bilişsel AntropolojiD’andrade
10BellekBloch
12BenlikEwing
13Sunumlar (Zihinsel Rahatsızlıklar)Honigman
14Sunumlar (Şiddet ve Suç)
Kaynak
Addis, Donna Rose, Alana T. Wong, and Daniel L. Schacter. "Remembering the Past and Imagining the Future: Common and Distinct Neural Substartes During Event Construction and Elaboration." Neuropsychologia, 2007: 1363-1377. Baddeley, Alan D. Essentials of Human Memory. New York: Psychology Press Ltd., 1999. Bloch, Maurice E. F. How We Think They Think Anthropological Perspectives to Cognition, Memory and Literacy. Westview Press, 1998. Bloch, Maurice E.F. Anthropology and Cognitive Challenge. Amazon Kindle Edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. Bock, Philip K. İnsan Davranışının Kültürel Temelleri: Psikolojik Antropoloji. İstanbul: İmge Kitabevi, 2001. —. Psychological Anthropology. London: Praeger Publishers, 1994. —. Rethinking Psychological Anthropology: Continuity and Change in the Study of Human Action. 1999. Casey, Conerly, and Robert B. Edgerton. A Companion to Psychological Anthropology Modernity and Psychocultural Change. Edited by Conerly Casey and Robert B. Edgerton. Blackwell Publishing, 2005. Corballis, Michael C. The Recursive Mind The Origins of Human Language, Thought, and Civilization. Amazon Kindle. New Jersey: Princeton University Press, 2011. Cristina, Bicchieri, and Ryan Muldoon. "Social Norms." The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Spring 2014. Edited by Edward N. Zalta. The Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2014. D'andrade, Roy. The Development of Cognitive Anthropology. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. Eriksen, Thomas Hylland. Küçük Yerler Derin Mevzular Sosyal ve Kültürel Antropolojiye Giriş. İstanbul: Avesta, 2009. Ewing, Katherine E. "The Illusion of Wholeness: Culture, Self, and the Experience of Inconsistency." Ethos 18, no. 3 (September 1990): 251-278. Foucault, Michel. The Birth of Clinic: An Archeology od Medical Perception. New York: Vintage Books, 1994. Heidegger, Martin. Being and Time. Albany: Statte University of New York Press, 1996. Honigman, John J. "Toward a Distinction between Psychiatric and Social Abnormality." Social Forces (Oxford University Press) 31, no. 3 (March 1953): 274-277. Kandel, Eric R. In Search of Memory The Emergence of a New Science of Mind. Amazon Kindle Edition. New York: W.W. Norton & Company, 2006. Kitayama, Shinobu, and Sean Duffy. "Cultural Competence—Tacit, yet Fundamental: Self, Social Relations, and Cognition in the United States and Japan." Lee, Dorothy. "Codifications of Reality: Lineal and Nonlineal." Psychomatic Medicine (Prentice Hall), 1950: 89-97. LeVine, R. Psychological Anthropology: A Reader on Self in Culture. Oxford, 2010. LeVine, Robert. Zamanın Coğrafyası: Kültürlerin Zaman Algısı Üzerine. İstanbul: Maya Kitap, 2013. Lewis, Michael, Jeannette M. Haviland-Jones, and Lisa Feldman Barret, . Handbook of Emotions. New York London: The Guilford Press, 2008. Lutz, C., T. Shwartz, and G. White. New Directions in Psychological Anthropology. Cambridge University Press, 1992. Quinn, Naomi. "The Self." Anthropological Theory (Sage Publications) 6, no. 3 (2006): 362-384. "Culture and Moral Development." In The Emergence of Morality in Young Children, by Richard A. Shweder, Manamohan Mahapatra and Joan G. Miller, edited by Jerome Kagan and Sharon Lamb. Chicago: University of Chicago Press, 1987.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Ders Saati000
Ders Saati000
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOLOJİK ANTROPOLOJİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Dalga Derya TEOMAN ÇETİNKAYA
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Dalga Derya TEOMAN ÇETİNKAYA, Öğr.Gör. Sibel AKSU GÜNGÖR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı psikolojik antropoloji alanını tanıtmaktır. Psikolojik antropoloji bireyleri ve sosyokültürel topluluklarını inceler. Psikolojik antropologlar tikel-evrensel ve bireysel-küresel arasındaki dinamik ilişkiye odaklanır. Psikolojik antropoloji, benlik, duygu, hafıza, biliş, gelişim ve zihinsel rahatsızlıklar gibi kavramları tartışırken insanların toplumları ile "psikolojileri" arasındaki bağlantıyı inceler. Bu derste, çoğunlukla kültürler arası örneklere odaklanarak bu kavramları tartışacağız. Tartışmalarımız sırasında, alanın kökenlerini ve gelişimini izleyeceğiz
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş, Kültür nedir?,Antropolojinin ortaya çıkışı
1920ler ve 1930larda Antropoloji kuramları,Tikel ve evrensel
“İlkel” lerin psikolojisi,Kültür ve Kişilik Okulu,Psikanalitik antropoloji,Gelişim,Duygular,Ara sınav,Bilişsel Antropoloji,Bellek,Benlik,Sunumlar (Zihinsel Rahatsızlıklar),Sunumlar (Şiddet ve Suç); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Kültür kavramını antropolojik bakış açısı ile tartışabilir.10, 13, 16, 9A, D, E
2. Disiplin olarak antropolojiyi tanıyabilir.10, 16, 9A, D, E
3. Düşünce ve kuramların bağlamını karşılaştırabilir.10, 16, 9A, D, E
4. Displin olarak psikolojik antropolojiyi tanıyabilir.10, 16, 9A, D, E
5. Psikolojik antropolojinin odaklandığı kavramları tartışabilir.10, 13, 16, 4, 9A, D, E
6. Psikolojik antropolojinin ve psikolojinin10, 13, 16, 4, 9A, D, E
7. Psikolojik bakış açısını antropoloji ile sentezleyebilir.10, 13, 16, 4, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş, Kültür nedir?Eriksen
2Antropolojinin ortaya çıkışı
1920ler ve 1930larda Antropoloji kuramları
3Tikel ve evrensel
“İlkel” lerin psikolojisi
Bock
4Kültür ve Kişilik OkuluBock
5Psikanalitik antropolojiBock
6GelişimRogof & Morelli
7DuygularBriggs
8Ara sınav
9Bilişsel AntropolojiD’andrade
10BellekBloch
12BenlikEwing
13Sunumlar (Zihinsel Rahatsızlıklar)Honigman
14Sunumlar (Şiddet ve Suç)
Kaynak
Addis, Donna Rose, Alana T. Wong, and Daniel L. Schacter. "Remembering the Past and Imagining the Future: Common and Distinct Neural Substartes During Event Construction and Elaboration." Neuropsychologia, 2007: 1363-1377. Baddeley, Alan D. Essentials of Human Memory. New York: Psychology Press Ltd., 1999. Bloch, Maurice E. F. How We Think They Think Anthropological Perspectives to Cognition, Memory and Literacy. Westview Press, 1998. Bloch, Maurice E.F. Anthropology and Cognitive Challenge. Amazon Kindle Edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. Bock, Philip K. İnsan Davranışının Kültürel Temelleri: Psikolojik Antropoloji. İstanbul: İmge Kitabevi, 2001. —. Psychological Anthropology. London: Praeger Publishers, 1994. —. Rethinking Psychological Anthropology: Continuity and Change in the Study of Human Action. 1999. Casey, Conerly, and Robert B. Edgerton. A Companion to Psychological Anthropology Modernity and Psychocultural Change. Edited by Conerly Casey and Robert B. Edgerton. Blackwell Publishing, 2005. Corballis, Michael C. The Recursive Mind The Origins of Human Language, Thought, and Civilization. Amazon Kindle. New Jersey: Princeton University Press, 2011. Cristina, Bicchieri, and Ryan Muldoon. "Social Norms." The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Spring 2014. Edited by Edward N. Zalta. The Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2014. D'andrade, Roy. The Development of Cognitive Anthropology. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. Eriksen, Thomas Hylland. Küçük Yerler Derin Mevzular Sosyal ve Kültürel Antropolojiye Giriş. İstanbul: Avesta, 2009. Ewing, Katherine E. "The Illusion of Wholeness: Culture, Self, and the Experience of Inconsistency." Ethos 18, no. 3 (September 1990): 251-278. Foucault, Michel. The Birth of Clinic: An Archeology od Medical Perception. New York: Vintage Books, 1994. Heidegger, Martin. Being and Time. Albany: Statte University of New York Press, 1996. Honigman, John J. "Toward a Distinction between Psychiatric and Social Abnormality." Social Forces (Oxford University Press) 31, no. 3 (March 1953): 274-277. Kandel, Eric R. In Search of Memory The Emergence of a New Science of Mind. Amazon Kindle Edition. New York: W.W. Norton & Company, 2006. Kitayama, Shinobu, and Sean Duffy. "Cultural Competence—Tacit, yet Fundamental: Self, Social Relations, and Cognition in the United States and Japan." Lee, Dorothy. "Codifications of Reality: Lineal and Nonlineal." Psychomatic Medicine (Prentice Hall), 1950: 89-97. LeVine, R. Psychological Anthropology: A Reader on Self in Culture. Oxford, 2010. LeVine, Robert. Zamanın Coğrafyası: Kültürlerin Zaman Algısı Üzerine. İstanbul: Maya Kitap, 2013. Lewis, Michael, Jeannette M. Haviland-Jones, and Lisa Feldman Barret, . Handbook of Emotions. New York London: The Guilford Press, 2008. Lutz, C., T. Shwartz, and G. White. New Directions in Psychological Anthropology. Cambridge University Press, 1992. Quinn, Naomi. "The Self." Anthropological Theory (Sage Publications) 6, no. 3 (2006): 362-384. "Culture and Moral Development." In The Emergence of Morality in Young Children, by Richard A. Shweder, Manamohan Mahapatra and Joan G. Miller, edited by Jerome Kagan and Sharon Lamb. Chicago: University of Chicago Press, 1987.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:48Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:50