Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLETİŞİM FELSEFESİ | YMİ3214905 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, medya çalışmaları bağlamında iletişim ile ilgili temel ve çağdaş felsefi soruları incelemektedir. Medyanın farklı biçimleri aracılığıyla anlamın nasıl inşa edildiğini, aktarıldığını ve yorumlandığını ve bunun sanat, kültür ve toplum üzerindeki etkilerini araştırır. Öğrenciler, kritik metinleri inceleyecek, vaka çalışmaları ve eleştirel tartışmalar yapacak ve karmaşık fikirlerle etkileşimde bulunarak bunları yaratıcı ve analitik çalışmalarına uygulayacaklardır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İletişim Felsefesine giriş,Analitik, kıta ve pragmatik yöntemler,Dil Felsefesine Kıta Bakış Açısı,Pragmatik Dil Felsefesi ,Analitik Dil Felsefesi ,Anlam ve Yorum,Simge ve Temsil,Ara Sınav,Görsel Kültür ve Görsel Dönüş,Kitle İletişim,Popüler Kültür,Yeni Medya,Yapay Zeka ve Sanal Gerçeklik Sorunları,Genel Görüşler ve Geleceğe Dair Tartışmlar,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler, analitik, kıta ve pragmatik iletişim felsefesi yöntemlerini anlar ve aralarındaki farkları tartışır. | 10, 16, 6, 9 | |
Dil felsefesinin temel kavramlarını ve teorilerini, özellikle kıta ve pragmatik yaklaşımları, iletişimde uygular. | 13, 4 | A, E |
Anlam, yorum, simge ve temsil gibi kavramları derinlemesine analiz eder ve günlük iletişimdeki etkilerini değerlendirir. | 14, 2, 9 | A, F |
Görsel kültür ve kitle iletişimi konularını ele alır, bu alanlardaki felsefi tartışmaları inceler ve çıkarımlar yapar. | 10, 13, 9 | C, G |
Yeni medya, yapay zeka ve sanal gerçeklik gibi çağdaş teknolojik konularda felsefi düşünceleri ve etik sorunları tartışır. | 12, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İletişim Felsefesine giriş | |
2 | Analitik, kıta ve pragmatik yöntemler | |
3 | Dil Felsefesine Kıta Bakış Açısı | |
4 | Pragmatik Dil Felsefesi | |
5 | Analitik Dil Felsefesi | |
6 | Anlam ve Yorum | |
7 | Simge ve Temsil | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Görsel Kültür ve Görsel Dönüş | |
10 | Kitle İletişim | |
11 | Popüler Kültür | |
12 | Yeni Medya | |
13 | Yapay Zeka ve Sanal Gerçeklik Sorunları | |
14 | Genel Görüşler ve Geleceğe Dair Tartışmlar | |
15 | Genel Sınav |
Kaynak |
Austin, J. L. (1962). "How to Do Things With Words." Harvard University Press. Baudrillard, J. (1994). "Simulacra and Simulation." University of Michigan Press. Benjamin, W. (1968). "Illuminations." Schocken Books. Derrida, J. (1978). "Writing and Difference." University of Chicago Press. Gadamer, H.-G. (2004). "Truth and Method." Continuum. Grice, H. P. (1989). "Studies in the Way of Words." Harvard University Press. McLuhan, M. (1994). "Understanding Media: The Extensions of Man." MIT Press. Mitchell, W. J. T. (1994). "Picture Theory." University of Chicago Press. Peirce, C. S. (1998). "The Essential Peirce: Selected Philosophical Writings." Indiana University Press. Ricoeur, P. (1984). "Time and Narrative." University of Chicago Press. Russell, B. (1905). "On Denoting." Mind, New Series, Vol. 14, No. 56. Saussure, F. de. (2011). "Course in General Linguistics." Columbia University Press. Wittgenstein, L. (1953). "Philosophical Investigations." Blackwell Publishing. Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (2002). "Dialectic of Enlightenment." Stanford University Press. Quine, W. V. O. (1960). "Word and Object." MIT Press. Kripke, S. (1980). "Naming and Necessity." Harvard University Press. Davidson, D. (1984). "Inquiries into Truth and Interpretation." Oxford University Press. Brandom, R. (1994). "Making It Explicit: Reasoning, Representing, and Discursive Commitment." Harvard University Press. Putnam, H. (1975). "Mind, Language, and Reality: Philosophical Papers, Volume 2." Cambridge University Press. Baudrillard, J. (1981). "For a Critique of the Political Economy of the Sign." Telos Press. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | X | |||||
3 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | X | |||||
4 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
7 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
14 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. | X | |||||
15 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
16 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 15 | 75 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 2 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 4 | 8 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(138/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLETİŞİM FELSEFESİ | YMİ3214905 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, medya çalışmaları bağlamında iletişim ile ilgili temel ve çağdaş felsefi soruları incelemektedir. Medyanın farklı biçimleri aracılığıyla anlamın nasıl inşa edildiğini, aktarıldığını ve yorumlandığını ve bunun sanat, kültür ve toplum üzerindeki etkilerini araştırır. Öğrenciler, kritik metinleri inceleyecek, vaka çalışmaları ve eleştirel tartışmalar yapacak ve karmaşık fikirlerle etkileşimde bulunarak bunları yaratıcı ve analitik çalışmalarına uygulayacaklardır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İletişim Felsefesine giriş,Analitik, kıta ve pragmatik yöntemler,Dil Felsefesine Kıta Bakış Açısı,Pragmatik Dil Felsefesi ,Analitik Dil Felsefesi ,Anlam ve Yorum,Simge ve Temsil,Ara Sınav,Görsel Kültür ve Görsel Dönüş,Kitle İletişim,Popüler Kültür,Yeni Medya,Yapay Zeka ve Sanal Gerçeklik Sorunları,Genel Görüşler ve Geleceğe Dair Tartışmlar,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler, analitik, kıta ve pragmatik iletişim felsefesi yöntemlerini anlar ve aralarındaki farkları tartışır. | 10, 16, 6, 9 | |
Dil felsefesinin temel kavramlarını ve teorilerini, özellikle kıta ve pragmatik yaklaşımları, iletişimde uygular. | 13, 4 | A, E |
Anlam, yorum, simge ve temsil gibi kavramları derinlemesine analiz eder ve günlük iletişimdeki etkilerini değerlendirir. | 14, 2, 9 | A, F |
Görsel kültür ve kitle iletişimi konularını ele alır, bu alanlardaki felsefi tartışmaları inceler ve çıkarımlar yapar. | 10, 13, 9 | C, G |
Yeni medya, yapay zeka ve sanal gerçeklik gibi çağdaş teknolojik konularda felsefi düşünceleri ve etik sorunları tartışır. | 12, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İletişim Felsefesine giriş | |
2 | Analitik, kıta ve pragmatik yöntemler | |
3 | Dil Felsefesine Kıta Bakış Açısı | |
4 | Pragmatik Dil Felsefesi | |
5 | Analitik Dil Felsefesi | |
6 | Anlam ve Yorum | |
7 | Simge ve Temsil | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Görsel Kültür ve Görsel Dönüş | |
10 | Kitle İletişim | |
11 | Popüler Kültür | |
12 | Yeni Medya | |
13 | Yapay Zeka ve Sanal Gerçeklik Sorunları | |
14 | Genel Görüşler ve Geleceğe Dair Tartışmlar | |
15 | Genel Sınav |
Kaynak |
Austin, J. L. (1962). "How to Do Things With Words." Harvard University Press. Baudrillard, J. (1994). "Simulacra and Simulation." University of Michigan Press. Benjamin, W. (1968). "Illuminations." Schocken Books. Derrida, J. (1978). "Writing and Difference." University of Chicago Press. Gadamer, H.-G. (2004). "Truth and Method." Continuum. Grice, H. P. (1989). "Studies in the Way of Words." Harvard University Press. McLuhan, M. (1994). "Understanding Media: The Extensions of Man." MIT Press. Mitchell, W. J. T. (1994). "Picture Theory." University of Chicago Press. Peirce, C. S. (1998). "The Essential Peirce: Selected Philosophical Writings." Indiana University Press. Ricoeur, P. (1984). "Time and Narrative." University of Chicago Press. Russell, B. (1905). "On Denoting." Mind, New Series, Vol. 14, No. 56. Saussure, F. de. (2011). "Course in General Linguistics." Columbia University Press. Wittgenstein, L. (1953). "Philosophical Investigations." Blackwell Publishing. Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (2002). "Dialectic of Enlightenment." Stanford University Press. Quine, W. V. O. (1960). "Word and Object." MIT Press. Kripke, S. (1980). "Naming and Necessity." Harvard University Press. Davidson, D. (1984). "Inquiries into Truth and Interpretation." Oxford University Press. Brandom, R. (1994). "Making It Explicit: Reasoning, Representing, and Discursive Commitment." Harvard University Press. Putnam, H. (1975). "Mind, Language, and Reality: Philosophical Papers, Volume 2." Cambridge University Press. Baudrillard, J. (1981). "For a Critique of the Political Economy of the Sign." Telos Press. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | X | |||||
3 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | X | |||||
4 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
7 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
14 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. | X | |||||
15 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
16 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |