Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DENEYİM TASARIMI VE İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ | 2+1 | 2,5 | 5 |
Ders Programı | Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 Salı 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Uygulamalı bir ders olabilir. İnsan ve bilgisayar etkileşimi anlatıldıktan sonra, bu etkileşimin tasarım ve yeni medya ile ilişkisi üzerinden bir proje yaptırılarak deneyimlenmesi dersin çıktısı olacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİNE (İBE) GİRİŞ,İNSAN VE BİLGİSAYAR,ETKİLEŞİMLİ SİSTEMLERİN KULLANILABİLİRLİĞİ,ETKİLEŞİM NEDİR,TASARI İŞLEMLERİ,ETKİLEŞİM TASARI TEMELLERİ,ARA SINAV I,TASARIM KURALLARI,YAYGIN TASARIM,TASARIM MODELLERİ,İBE YÖNTEMLERİ,SOSYAL MEDYA KATILIMI,YAYGIN BİLİŞİM VE ARTTIRILMIŞ GERÇEKLİK,FİNAL; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) temel kavramlarını inceleyerek kullanılabilirlik tanımını verebilmesi | 1, 12, 17, 19, 2 | A |
İnsan Bilgisayar Etkileşiminin önemini tartışabilmesi | 1, 10, 17, 2, 3, 9 | |
Kullanılabilirlik yaklaşımlarını tanımlayabilmesi ve açıklayabilmesi | 1, 10, 17, 19, 3 | |
İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) alanı ile sosyal medya arasında bağlantı kurabilmesi | 1, 10, 17, 2, 22, 3 | |
Tasarım Kuralları ve Etkileşim Tasarı Temelleri açıklayabilmesi | 1, 16, 2 | A |
Tasarım Modellerini bilir ve pratikte uygulayabilmesi | 1, 10, 12, 6, 9 | E |
İnsan Bilgisayar Etkileşiminin (İBE) psikolojik boyutunu açıklayabilmesi | 10, 12, 17, 2, 3 |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 12: Örnek Olay, 16: Proje Temelli Öğrenme, 17: Yansıtıcı Düşünce, 19: Kavram Haritası, 2: Soru - Cevap, 22: probleme dayalı öğrenme, 3: Tartışma, 6: Gösterip Yapma, 9: Benzetim |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, E: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİNE (İBE) GİRİŞ | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
2 | İNSAN VE BİLGİSAYAR | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
3 | ETKİLEŞİMLİ SİSTEMLERİN KULLANILABİLİRLİĞİ | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
4 | ETKİLEŞİM NEDİR | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
5 | TASARI İŞLEMLERİ | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
6 | ETKİLEŞİM TASARI TEMELLERİ | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
7 | ARA SINAV I | İncelendiği konularının tekrarlanması |
8 | TASARIM KURALLARI | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
9 | YAYGIN TASARIM | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
10 | TASARIM MODELLERİ | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
11 | İBE YÖNTEMLERİ | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
12 | SOSYAL MEDYA KATILIMI | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
13 | YAYGIN BİLİŞİM VE ARTTIRILMIŞ GERÇEKLİK | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
14 | FİNAL | İncelendiği konularının tekrarlanması |
Kaynak |
Kürşat Çağıltay, İnsan -Bilgisayar Etkileşimi ve Kullanılabilirlik Mühendisliği, Seçkin Yaynları, Ocak 2018. |
(1) Acartürk, C. Ve Çağıltay, K. (2006), İnsan Bilgisayar Etkileşimi ve ODTÜ’de Yürütülen Çalışmalar, Akademik Bilişim‘06, Pamukkale Üniversitesi (2) Filiz Kuşkaya Mumcu, Tülin Haşlaman, Bahadır Yıldız, Hakan Tüzün, Etkileşimli sistem tasarımında kullanılabilirlik: Bilgi işlem sorun ve ihtiyaç iletme sistemi örneği, 8th International Educational Technology Conference (IETC-2008), At Eskişehir, Turkey, Volume: 391-395, May 2008 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
0 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | X | |||||
0 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | X | |||||
0 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
0 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
0 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
0 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
0 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
0 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
0 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
0 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |