Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA VE TOPLUMSAL HAREKETLER | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 12:45-13:30 Çarşamba 13:30-14:15 Cumartesi 12:00-12:45 Cumartesi 12:45-13:30 Cumartesi 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Turgay YERLİKAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Toplumsal olayların ortaya çıkışının sebep ve sonuçlarını tarihsel süreçte aktarark medyanın rolünü ortaya koymayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplumsal hareket nedir? sorusundan hareketle toplumsal harekete kaynak teşkil eden teorilerin tanıtılması, Toplumsal hareket kavramının tanım, özellik, tür vb. açıklamalarının ardından Le Bon'un Kalabalıklar Yaklaşımının analizi , Rasyonalist ekol ve kitle kuramı öğretilerinin açıklanması , Radikal demokrasi teorileri ve toplumsal hareket türlerinin anlatımı , Toplumsal hareket teorilerinden ilki olan Kaynak Mobilizasyonu teorisinin açıklanması , Toplumsal hareket teorilerinin ikincisi ve günümüz toplumsal hareketlerinin de açıklayıcısı Yeni Toplumsal Hareket teorisinin anlatımı , Yeni Toplumsal Hareketi Ortaya Çıkaran Nedenler, Özellikleri, türleri, değerleri vb. açıklanması , Toplumsal Hareket ve Medya arasındaki "bağımlılık" ilişkisinin anlatımı , Yeni medya ortamlarından internet ve toplumsal hareket ilişkisinin izah edilmesi , İnternet medyasında bir toplumsal hareketin analiz edilmesi , Farklı medya araçları ve toplumsal hareket ilişkisi ve örnekleri analiz etme , Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu , Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu , Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu ; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Toplumsal Hayatı ve aktörleri daha iyi analiz edebilir | 1 | A, B |
Yeni dünya düzenini ve bunun uygulayıcılarını öğrenir | 1 | A, B |
Ulusal ve Uluslararası toplumsal hareket örneklerini çözümleme, böylece protesto hareketlerinin aldığı son şekli öğrenir | 1 | A, B |
Medya ve toplumsal hareket arasındaki ilişkiyi anlama ve analiz eder | 1, 3 | A, B |
Son dönem medya uygulamaları hakkında detaylı ve teorik bilgi sahibi olur | 1, 2 | A, B |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Toplumsal hareket nedir? sorusundan hareketle toplumsal harekete kaynak teşkil eden teorilerin tanıtılması | |
2 | Toplumsal hareket kavramının tanım, özellik, tür vb. açıklamalarının ardından Le Bon'un Kalabalıklar Yaklaşımının analizi | |
3 | Rasyonalist ekol ve kitle kuramı öğretilerinin açıklanması | |
4 | Radikal demokrasi teorileri ve toplumsal hareket türlerinin anlatımı | |
5 | Toplumsal hareket teorilerinden ilki olan Kaynak Mobilizasyonu teorisinin açıklanması | |
6 | Toplumsal hareket teorilerinin ikincisi ve günümüz toplumsal hareketlerinin de açıklayıcısı Yeni Toplumsal Hareket teorisinin anlatımı | |
7 | Yeni Toplumsal Hareketi Ortaya Çıkaran Nedenler, Özellikleri, türleri, değerleri vb. açıklanması | |
8 | Toplumsal Hareket ve Medya arasındaki "bağımlılık" ilişkisinin anlatımı | |
9 | Yeni medya ortamlarından internet ve toplumsal hareket ilişkisinin izah edilmesi | |
10 | İnternet medyasında bir toplumsal hareketin analiz edilmesi | |
11 | Farklı medya araçları ve toplumsal hareket ilişkisi ve örnekleri analiz etme | |
12 | Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu | |
13 | Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu | |
14 | Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu |
Kaynak |
1.Sanaldan Sokağa Toplumsal Hareketler (Nobel Yayınları) 2.Toplumsal Hareketler Politikadan Edebiyata Sanattan Sinemaya Medyadan Toplumsal Algıya Teorik ve Pratik Analizler ve Yansımalar (Nobel Yayınları) 3. Toplumsal Hareketler Teori ve Pratik Analizler Social Movements. Identity, Culture, and the State. New York: Oxford University Press. Garner, R.(1996).Contamporary Movements and Ideologies. New York: MacGrawHill. McAdam, D., J. D. McCarthy, M. N. Zald (Edt.) (1996). Comparative Perspectives on Social Movements: Political Opportinuties, Mobilizing Structures and Cultural Framing. Cambridge, New York: Cambridge University Press. |
KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 1999 BARIŞ ÇOBAN, YENİ TOPLUMSAL HAREKETLER, KALKEDON YAYINLARI, İSTANBUL, 2009 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
0 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | X | |||||
0 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | X | |||||
0 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
0 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
0 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
0 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
0 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
0 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
0 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
0 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |