Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÖSTERGEBİLİM | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ali BÜYÜKASLAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ali BÜYÜKASLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencileri göstergebilim bağlamında genel kuramlarla tanıştırmak ve öğrencilere yapısal ve sosyal göstergebilim temel kavramlarını anlatmaktır. Hibrit olarak işlenecek bu ders kapsamında kayıt alınmayacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Takdimi: Göstergebilime Genel Bir Bakış Sınırlar ve Temel Kavramlar,Göstergebilime Giriş, Anlamın Oluşum Süreci, Göstergebilimin Tarihsel Gelişim Süreci,Göstergebilimin Öncüleri: Ferdinand de Saussure Dilbilim ve Göstergebilim,Göstergebilimin Öncüleri: Charles Sanders Peirce ve Gösterge Türleri, Mantık ve Göstergebilim,Göstergebilimin Öncüleri: Roland Barthes Göstergebilim ve Anlam,Göstergebilim ve Anlamlandırma: Düzanlam, Yananlam, Metafor, Metonimi, Mitler, Kodlar,Kültür ve Anlam: Anlam İnşasında Bağlamın Önemi,Metinde Anlam Oluşumu: Kodlar ve Çözümleme,Göstergebilimsel Metin Çözümlemesi, Reklam Okuma,Göstergebilim ve Dilin İşlevleri: Roman Jacobson ve İletişim Şeması,Reklam ve Anlam, Reklamların Çözümlenmesi, Reklamda Yananlam ve Mitler,Yapısalcılık ve Göstergebilim,Algirdas Julien Greimas: Göstergebilimsel Dörtgen, Göstergebilim Genel Değerlendirme,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşaret ve işaret sistemleri konusunu kavrar. | 19, 9 | A |
Göstergebilimsel kavramların temel kelime dağarcığını öğrenir. | 19, 9 | A |
Semiyotik perspektif kullanarak günlük hayatlarında karşılaşılan işaretleri açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Bir mesajı semiyotik bir metin olarak tanır. | 10, 16, 9 | A |
Göstergeleri çözümler ve metini kavrar. | 19, 9 | A |
Göstergebilim analiziyle ilişkili metodolojiyi kavrar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Takdimi: Göstergebilime Genel Bir Bakış Sınırlar ve Temel Kavramlar | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
2 | Göstergebilime Giriş, Anlamın Oluşum Süreci, Göstergebilimin Tarihsel Gelişim Süreci | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
3 | Göstergebilimin Öncüleri: Ferdinand de Saussure Dilbilim ve Göstergebilim | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
4 | Göstergebilimin Öncüleri: Charles Sanders Peirce ve Gösterge Türleri, Mantık ve Göstergebilim | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
5 | Göstergebilimin Öncüleri: Roland Barthes Göstergebilim ve Anlam | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
6 | Göstergebilim ve Anlamlandırma: Düzanlam, Yananlam, Metafor, Metonimi, Mitler, Kodlar | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
7 | Kültür ve Anlam: Anlam İnşasında Bağlamın Önemi | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
8 | Metinde Anlam Oluşumu: Kodlar ve Çözümleme | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
9 | Göstergebilimsel Metin Çözümlemesi, Reklam Okuma | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
10 | Göstergebilim ve Dilin İşlevleri: Roman Jacobson ve İletişim Şeması | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
11 | Reklam ve Anlam, Reklamların Çözümlenmesi, Reklamda Yananlam ve Mitler | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
12 | Yapısalcılık ve Göstergebilim | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
13 | Algirdas Julien Greimas: Göstergebilimsel Dörtgen, Göstergebilim Genel Değerlendirme | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
14 | Genel Değerlendirme | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
Kaynak |
1- B. Roland, Göstergebilimsel Serüven, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2009. 2- D. Chandler. Semiotics: The Basics. London: Routledge. 2002. 3- M. Rıfat. Genel Göstergebilim Sorunları : Kuram ve Uygulama. İstanbul: Sözce Yayınları. 1986. 4- İletişim Çalışmalarına Giriş / John Fiske, İngilizceden çeviren: Süleyman İrvan ; yayıma hazırlayan: Erkan Uzun 5- F. E. Akerson Göstergebilime Giriş. İstanbul: Alan Yayıncılık, 1987. 6- F.D. Saussure. Genel Dilbilim Dersleri. Yayımlayanlar Charles Bally, Albert Sechehaye, Albert Riedlinger ; çev. Berke Vardar Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 1976. |
Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | ||||||
3 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | X | |||||
4 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
7 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
14 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. | X | |||||
15 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
16 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 136 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(136/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÖSTERGEBİLİM | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ali BÜYÜKASLAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ali BÜYÜKASLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencileri göstergebilim bağlamında genel kuramlarla tanıştırmak ve öğrencilere yapısal ve sosyal göstergebilim temel kavramlarını anlatmaktır. Hibrit olarak işlenecek bu ders kapsamında kayıt alınmayacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Takdimi: Göstergebilime Genel Bir Bakış Sınırlar ve Temel Kavramlar,Göstergebilime Giriş, Anlamın Oluşum Süreci, Göstergebilimin Tarihsel Gelişim Süreci,Göstergebilimin Öncüleri: Ferdinand de Saussure Dilbilim ve Göstergebilim,Göstergebilimin Öncüleri: Charles Sanders Peirce ve Gösterge Türleri, Mantık ve Göstergebilim,Göstergebilimin Öncüleri: Roland Barthes Göstergebilim ve Anlam,Göstergebilim ve Anlamlandırma: Düzanlam, Yananlam, Metafor, Metonimi, Mitler, Kodlar,Kültür ve Anlam: Anlam İnşasında Bağlamın Önemi,Metinde Anlam Oluşumu: Kodlar ve Çözümleme,Göstergebilimsel Metin Çözümlemesi, Reklam Okuma,Göstergebilim ve Dilin İşlevleri: Roman Jacobson ve İletişim Şeması,Reklam ve Anlam, Reklamların Çözümlenmesi, Reklamda Yananlam ve Mitler,Yapısalcılık ve Göstergebilim,Algirdas Julien Greimas: Göstergebilimsel Dörtgen, Göstergebilim Genel Değerlendirme,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşaret ve işaret sistemleri konusunu kavrar. | 19, 9 | A |
Göstergebilimsel kavramların temel kelime dağarcığını öğrenir. | 19, 9 | A |
Semiyotik perspektif kullanarak günlük hayatlarında karşılaşılan işaretleri açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Bir mesajı semiyotik bir metin olarak tanır. | 10, 16, 9 | A |
Göstergeleri çözümler ve metini kavrar. | 19, 9 | A |
Göstergebilim analiziyle ilişkili metodolojiyi kavrar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Takdimi: Göstergebilime Genel Bir Bakış Sınırlar ve Temel Kavramlar | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
2 | Göstergebilime Giriş, Anlamın Oluşum Süreci, Göstergebilimin Tarihsel Gelişim Süreci | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
3 | Göstergebilimin Öncüleri: Ferdinand de Saussure Dilbilim ve Göstergebilim | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
4 | Göstergebilimin Öncüleri: Charles Sanders Peirce ve Gösterge Türleri, Mantık ve Göstergebilim | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
5 | Göstergebilimin Öncüleri: Roland Barthes Göstergebilim ve Anlam | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
6 | Göstergebilim ve Anlamlandırma: Düzanlam, Yananlam, Metafor, Metonimi, Mitler, Kodlar | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
7 | Kültür ve Anlam: Anlam İnşasında Bağlamın Önemi | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
8 | Metinde Anlam Oluşumu: Kodlar ve Çözümleme | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
9 | Göstergebilimsel Metin Çözümlemesi, Reklam Okuma | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
10 | Göstergebilim ve Dilin İşlevleri: Roman Jacobson ve İletişim Şeması | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
11 | Reklam ve Anlam, Reklamların Çözümlenmesi, Reklamda Yananlam ve Mitler | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
12 | Yapısalcılık ve Göstergebilim | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
13 | Algirdas Julien Greimas: Göstergebilimsel Dörtgen, Göstergebilim Genel Değerlendirme | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
14 | Genel Değerlendirme | İlgili ders notu/dokümanın okuması |
Kaynak |
1- B. Roland, Göstergebilimsel Serüven, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2009. 2- D. Chandler. Semiotics: The Basics. London: Routledge. 2002. 3- M. Rıfat. Genel Göstergebilim Sorunları : Kuram ve Uygulama. İstanbul: Sözce Yayınları. 1986. 4- İletişim Çalışmalarına Giriş / John Fiske, İngilizceden çeviren: Süleyman İrvan ; yayıma hazırlayan: Erkan Uzun 5- F. E. Akerson Göstergebilime Giriş. İstanbul: Alan Yayıncılık, 1987. 6- F.D. Saussure. Genel Dilbilim Dersleri. Yayımlayanlar Charles Bally, Albert Sechehaye, Albert Riedlinger ; çev. Berke Vardar Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 1976. |
Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | ||||||
3 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | X | |||||
4 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
7 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
14 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. | X | |||||
15 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
16 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |