Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, bir araştırma yürütmek için gereken nitel ve nicel yöntemleri öğrenciye öğretmektir. Araştırmanın amacı ve tasarımı, metodolojisi ve tekniği, biçimi ve sunumu ile sık kullanılan istatistiksel yöntemlerle, veri yönetimi ve analizleri hakkında genel bir bilgi sahibi olacaklardır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel Yöntem,Bilimsel Araştırmanın Aşamaları (Süreci),Araştırmanın kavramsal çerçevesi kuram, model, hipotez, değişken ve işletimselleştirme,Araştırma tasarımı: araştırma desen ve yöntemlerin sınıflandırılması,Nicel ve nitel araştırma yöntemleri,Araştırma, evren, örneklem ve örnekleme,İşletimsel tanımlama ve ölçme,Veri toplama teknikleri,Nicel veri analizleri,Nitel veri analizleri,Araştırma raporunun hazırlanması,Bilimsel araştırmalarda etik,Nicel araştırma örnekleri inceleme,Nitel araştırma örnekleri inceleme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilimsel araştırmanın temel kavramlarını anlar. | 9 | A, E |
Araştırma sürecinin aşamalarını kullanabilir. | 9 | A, E |
Veri toplama yöntemlerini bilir. | 9 | A, E |
Bilimsel etik ilkelerini uygulamayı bilir. | 9 | A, E |
Nicel ve nitel araştırma yöntemlerini bilir. | 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel Yöntem | Öğrencilere hakemli dergilerde ve ulusal /uluslararası dergilerde yayınlanmış makaleleri okuması önerilebilir. |
2 | Bilimsel Araştırmanın Aşamaları (Süreci) | Creswell, J. W. (2014). Araştırma Tasarımı: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. Bölüm 1. |
3 | Araştırmanın kavramsal çerçevesi kuram, model, hipotez, değişken ve işletimselleştirme | Öğrencinin Aristo mantığına dair bilgi edinilmesi önerilir. |
4 | Araştırma tasarımı: araştırma desen ve yöntemlerin sınıflandırılması | Öğrenci Aristo mantığına dair bilgi edinebilir. |
5 | Nicel ve nitel araştırma yöntemleri | Kumar, R. (2014). Araştırma Yöntemleri: Yeni Başlayanlar İçin Adım Adım Rehber. Bölüm 2. |
6 | Araştırma, evren, örneklem ve örnekleme | Wrench, J. S., Thomas-Maddox, C., & Richmond, V. P. (2017). İletişim İçin Nicel Araştırma Yöntemleri. Bölüm 3 |
7 | İşletimsel tanımlama ve ölçme | Wrench, J. S., Thomas-Maddox, C., & Richmond, V. P. (2017). İletişim İçin Nicel Araştırma Yöntemleri. Bölüm 4. |
8 | Veri toplama teknikleri | Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Bölüm 5. |
9 | Nicel veri analizleri | Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2017). Nitel Araştırmanın SAGE El Kitabı. Bölüm 6. |
10 | Nitel veri analizleri | Bordens, K. S., & Abbott, B. B. (2019). Araştırma Tasarımı ve Yöntemleri: Bir Süreç Yaklaşımı. Bölüm 7. |
11 | Araştırma raporunun hazırlanması | Booth, W. C., Colomb, G. G., & Williams, J. M. (2008). Araştırma El Sanatı. Bölüm 8. |
12 | Bilimsel araştırmalarda etik | Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2015). Psikolojide Araştırma Yöntemleri. Bölüm 9. |
13 | Nicel araştırma örnekleri inceleme | Öğrenciye incelemesi için makale verilir. |
14 | Nitel araştırma örnekleri inceleme | Öğrenciye incelemesi için makale verilir. |
Kaynak |
1- Bilimsel Arş ve Yazma Teknikleri, Suat Cereci,Alfa Yay. 2- Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Rauf Arıkan, Nobel Yay. |
Bilimsel Araştırma Yöntemi, Niyazi Karasar, Nobel Yay. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | ||||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | ||||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | X | |||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | ||||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | ||||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | X | |||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | ||||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | ||||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 10 | 50 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 18 | 18 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, bir araştırma yürütmek için gereken nitel ve nicel yöntemleri öğrenciye öğretmektir. Araştırmanın amacı ve tasarımı, metodolojisi ve tekniği, biçimi ve sunumu ile sık kullanılan istatistiksel yöntemlerle, veri yönetimi ve analizleri hakkında genel bir bilgi sahibi olacaklardır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel Yöntem,Bilimsel Araştırmanın Aşamaları (Süreci),Araştırmanın kavramsal çerçevesi kuram, model, hipotez, değişken ve işletimselleştirme,Araştırma tasarımı: araştırma desen ve yöntemlerin sınıflandırılması,Nicel ve nitel araştırma yöntemleri,Araştırma, evren, örneklem ve örnekleme,İşletimsel tanımlama ve ölçme,Veri toplama teknikleri,Nicel veri analizleri,Nitel veri analizleri,Araştırma raporunun hazırlanması,Bilimsel araştırmalarda etik,Nicel araştırma örnekleri inceleme,Nitel araştırma örnekleri inceleme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilimsel araştırmanın temel kavramlarını anlar. | 9 | A, E |
Araştırma sürecinin aşamalarını kullanabilir. | 9 | A, E |
Veri toplama yöntemlerini bilir. | 9 | A, E |
Bilimsel etik ilkelerini uygulamayı bilir. | 9 | A, E |
Nicel ve nitel araştırma yöntemlerini bilir. | 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel Yöntem | Öğrencilere hakemli dergilerde ve ulusal /uluslararası dergilerde yayınlanmış makaleleri okuması önerilebilir. |
2 | Bilimsel Araştırmanın Aşamaları (Süreci) | Creswell, J. W. (2014). Araştırma Tasarımı: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. Bölüm 1. |
3 | Araştırmanın kavramsal çerçevesi kuram, model, hipotez, değişken ve işletimselleştirme | Öğrencinin Aristo mantığına dair bilgi edinilmesi önerilir. |
4 | Araştırma tasarımı: araştırma desen ve yöntemlerin sınıflandırılması | Öğrenci Aristo mantığına dair bilgi edinebilir. |
5 | Nicel ve nitel araştırma yöntemleri | Kumar, R. (2014). Araştırma Yöntemleri: Yeni Başlayanlar İçin Adım Adım Rehber. Bölüm 2. |
6 | Araştırma, evren, örneklem ve örnekleme | Wrench, J. S., Thomas-Maddox, C., & Richmond, V. P. (2017). İletişim İçin Nicel Araştırma Yöntemleri. Bölüm 3 |
7 | İşletimsel tanımlama ve ölçme | Wrench, J. S., Thomas-Maddox, C., & Richmond, V. P. (2017). İletişim İçin Nicel Araştırma Yöntemleri. Bölüm 4. |
8 | Veri toplama teknikleri | Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Bölüm 5. |
9 | Nicel veri analizleri | Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2017). Nitel Araştırmanın SAGE El Kitabı. Bölüm 6. |
10 | Nitel veri analizleri | Bordens, K. S., & Abbott, B. B. (2019). Araştırma Tasarımı ve Yöntemleri: Bir Süreç Yaklaşımı. Bölüm 7. |
11 | Araştırma raporunun hazırlanması | Booth, W. C., Colomb, G. G., & Williams, J. M. (2008). Araştırma El Sanatı. Bölüm 8. |
12 | Bilimsel araştırmalarda etik | Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2015). Psikolojide Araştırma Yöntemleri. Bölüm 9. |
13 | Nicel araştırma örnekleri inceleme | Öğrenciye incelemesi için makale verilir. |
14 | Nitel araştırma örnekleri inceleme | Öğrenciye incelemesi için makale verilir. |
Kaynak |
1- Bilimsel Arş ve Yazma Teknikleri, Suat Cereci,Alfa Yay. 2- Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Rauf Arıkan, Nobel Yay. |
Bilimsel Araştırma Yöntemi, Niyazi Karasar, Nobel Yay. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | ||||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | ||||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | X | |||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | ||||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | ||||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | X | |||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | ||||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | ||||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |