Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYOLOJİYE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Betül OK ŞEHİTOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Betül OK ŞEHİTOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, İletişim Fakültesi öğrencilerine sosyoloji biliminin yöntemleri, teorileri ve incelediği konularla ilgili bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hafta 1: Sosyoloji Nedir? Sosyolojik Bakış Açısı Nedir? Sosyolojik Düşünmek Üzerine,Hafta 2: Sosyoloji Teorileri ve Kuramcılar,Hafta 3: Sosyolojide Araştırma Yöntemleri (Nitel, Nicel ve Karma),Hafta 4: Kültür, Kültür Süreçleri, Ögeleri ve Toplumsallaşma,Hafta 5: Toplumsal Yapı ve Kurumlar Aile ve aile türleri,Hafta 6: Toplum Türleri ve Toplumsal Değişim, Sembolik Etkileşimcilik,Hafta 7:Vize ,Hafta 8: Siyaset ve Siyaset Sosyolojisi,Hafta 9: Din ve Din Sosyolojisi,Hafta 10: Ekonomi Sosyolojisi,Hafta 11: Toplumsal Değişme ve Toplumsal Hareketlilik,Hafta 12: Yeni Toplumsal Hareketler,Hafta 13: Kentleşme, Göç ve Toplum, Hafta 14: Final; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bir sosyal bilim olarak sosyolojinin konuları hakkında bir bakış açısı kazandırmaya çalışır. Sosyolojik düşünmeyi öğretir. | 13, 9 | A, E |
Sosyolojik teorileri kavrayacak ve bunları toplumsal çözümlemelerde kullanır. | 9 | A, E |
Sosyoloji ve diğer sosyal bilimler arasındaki ilişkileri çözümler | 4 | A, E |
Sosyolojinin araştırma metotlarını toplumsal süreçleri anlamak için uygular. | 9 | A |
Aile, toplumsal cinsiyet, din, ekonomi ve sınıf gibi sosyal kurumlar arasındaki ilişkileri analiz eder. Kültür ve toplumsallaşma kavramlarıyla sosyoloji arasında bağıntı kurar. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hafta 1: Sosyoloji Nedir? Sosyolojik Bakış Açısı Nedir? Sosyolojik Düşünmek Üzerine | Anthony Giddens, Sosyolojiye Giriş |
2 | Hafta 2: Sosyoloji Teorileri ve Kuramcılar | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
3 | Hafta 3: Sosyolojide Araştırma Yöntemleri (Nitel, Nicel ve Karma) | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
4 | Hafta 4: Kültür, Kültür Süreçleri, Ögeleri ve Toplumsallaşma | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
5 | Hafta 5: Toplumsal Yapı ve Kurumlar Aile ve aile türleri | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
6 | Hafta 6: Toplum Türleri ve Toplumsal Değişim, Sembolik Etkileşimcilik | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
7 | Hafta 7:Vize | |
8 | Hafta 8: Siyaset ve Siyaset Sosyolojisi | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
9 | Hafta 9: Din ve Din Sosyolojisi | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
10 | Hafta 10: Ekonomi Sosyolojisi | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
11 | Hafta 11: Toplumsal Değişme ve Toplumsal Hareketlilik | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
12 | Hafta 12: Yeni Toplumsal Hareketler | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
13 | Hafta 13: Kentleşme, Göç ve Toplum | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
14 | Hafta 14: Final |
Kaynak |
Anthony Giddens Sosyoloji Anthony Giddens, Sosyoloji Kısa Fakat Eleştirel Bir Giriş Zygmunt Bauman, Sosyolojik Düşünmek Joseph Fichter, Sosyoloji Nedir? Martin Slattery, Sosyolojide Temel Fikirler Veysel Bozkurt, Değişen Dünyada Sosyoloji Cemil Meriç, Sosyoloji Notları ve Konferanslar Durkheim, Dini Hayatın İlkel Biçimleri Hilmi Ziya Ülken, Dini Sosyoloji Ziyaettin Fahri Fındıkoğlu, Biraz da İslam Sosyolojisi İbn Haldun, Mukaddime Thomas Luckmann, Görünmeyen din Peter L. Berger (1929-2017) Fenomenolojik Din Sosyolojisi Robert Bellah, Sivil Din |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | ||||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | ||||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | ||||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | ||||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | ||||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | ||||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | ||||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | ||||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 1 | 2 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYOLOJİYE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Betül OK ŞEHİTOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Betül OK ŞEHİTOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, İletişim Fakültesi öğrencilerine sosyoloji biliminin yöntemleri, teorileri ve incelediği konularla ilgili bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hafta 1: Sosyoloji Nedir? Sosyolojik Bakış Açısı Nedir? Sosyolojik Düşünmek Üzerine,Hafta 2: Sosyoloji Teorileri ve Kuramcılar,Hafta 3: Sosyolojide Araştırma Yöntemleri (Nitel, Nicel ve Karma),Hafta 4: Kültür, Kültür Süreçleri, Ögeleri ve Toplumsallaşma,Hafta 5: Toplumsal Yapı ve Kurumlar Aile ve aile türleri,Hafta 6: Toplum Türleri ve Toplumsal Değişim, Sembolik Etkileşimcilik,Hafta 7:Vize ,Hafta 8: Siyaset ve Siyaset Sosyolojisi,Hafta 9: Din ve Din Sosyolojisi,Hafta 10: Ekonomi Sosyolojisi,Hafta 11: Toplumsal Değişme ve Toplumsal Hareketlilik,Hafta 12: Yeni Toplumsal Hareketler,Hafta 13: Kentleşme, Göç ve Toplum, Hafta 14: Final; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bir sosyal bilim olarak sosyolojinin konuları hakkında bir bakış açısı kazandırmaya çalışır. Sosyolojik düşünmeyi öğretir. | 13, 9 | A, E |
Sosyolojik teorileri kavrayacak ve bunları toplumsal çözümlemelerde kullanır. | 9 | A, E |
Sosyoloji ve diğer sosyal bilimler arasındaki ilişkileri çözümler | 4 | A, E |
Sosyolojinin araştırma metotlarını toplumsal süreçleri anlamak için uygular. | 9 | A |
Aile, toplumsal cinsiyet, din, ekonomi ve sınıf gibi sosyal kurumlar arasındaki ilişkileri analiz eder. Kültür ve toplumsallaşma kavramlarıyla sosyoloji arasında bağıntı kurar. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hafta 1: Sosyoloji Nedir? Sosyolojik Bakış Açısı Nedir? Sosyolojik Düşünmek Üzerine | Anthony Giddens, Sosyolojiye Giriş |
2 | Hafta 2: Sosyoloji Teorileri ve Kuramcılar | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
3 | Hafta 3: Sosyolojide Araştırma Yöntemleri (Nitel, Nicel ve Karma) | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
4 | Hafta 4: Kültür, Kültür Süreçleri, Ögeleri ve Toplumsallaşma | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
5 | Hafta 5: Toplumsal Yapı ve Kurumlar Aile ve aile türleri | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
6 | Hafta 6: Toplum Türleri ve Toplumsal Değişim, Sembolik Etkileşimcilik | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
7 | Hafta 7:Vize | |
8 | Hafta 8: Siyaset ve Siyaset Sosyolojisi | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
9 | Hafta 9: Din ve Din Sosyolojisi | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
10 | Hafta 10: Ekonomi Sosyolojisi | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
11 | Hafta 11: Toplumsal Değişme ve Toplumsal Hareketlilik | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
12 | Hafta 12: Yeni Toplumsal Hareketler | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
13 | Hafta 13: Kentleşme, Göç ve Toplum | Verilen kaynağın ilgili kısmının okunması |
14 | Hafta 14: Final |
Kaynak |
Anthony Giddens Sosyoloji Anthony Giddens, Sosyoloji Kısa Fakat Eleştirel Bir Giriş Zygmunt Bauman, Sosyolojik Düşünmek Joseph Fichter, Sosyoloji Nedir? Martin Slattery, Sosyolojide Temel Fikirler Veysel Bozkurt, Değişen Dünyada Sosyoloji Cemil Meriç, Sosyoloji Notları ve Konferanslar Durkheim, Dini Hayatın İlkel Biçimleri Hilmi Ziya Ülken, Dini Sosyoloji Ziyaettin Fahri Fındıkoğlu, Biraz da İslam Sosyolojisi İbn Haldun, Mukaddime Thomas Luckmann, Görünmeyen din Peter L. Berger (1929-2017) Fenomenolojik Din Sosyolojisi Robert Bellah, Sivil Din |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | ||||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | ||||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | ||||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | ||||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | ||||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | ||||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | ||||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | ||||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |