Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORTADOĞU TARİHİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Fatih MUSLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Çağdaş Ortadoğu Olayları ve Türkiye-Ortadoğu ilişkileri hakkında bilgi vermek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ortadoğu’nun tanımı, coğrafyası, etnik ve dini özellikleri,XX. yüzyıla kadar kısa bir Ortadoğu tarihi,Ortadoğu’da Osmanlı mirası,I. Dünya savaşı ve Ortadoğu’nun paylaşılması,Savaş sonrasında Ortadoğu’da görülen manda rejimi: İngiltere ve Fransa’nın Ortadoğu politikaları,İki savaş arası dönemde Ortadoğu’daki devletler ,Ortadoğu’da Arap milliyetçiliğinin gelişimi ,Ortadoğu’da bağımsızlık savaşları ,II. Dünya Savaşı ve Ortadoğu ,Arap-İsrail Savaşı ,1960 ve 1970’lerde Ortadoğu’daki devletler ,İran Devrimi ,Petrol ve Ortadoğu: Körfez Savaşı ,Güncel Ortadoğu meseleleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ortadoğu'da meydana gelen siyasi ve sosyal gelişmeleri tahlil eder | 10 | A |
Ortadoğu'daki güncel sorunları öğrenir | 10 | A |
Ortadoğu hakkında yazılan ve söylenilen kaynak ve haberleri eleştirir | 10 | A |
Ortadoğu'da meydana gelen siyasi ve sosyal gelişmeleri planlar | 10 | A |
Türkiye'nin Ortadoğu politikasını düzenler | 10 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ortadoğu’nun tanımı, coğrafyası, etnik ve dini özellikleri | Çimen, A. (2022). Kısa Ortadoğu Tarihi. Timaş Yayınları. |
2 | XX. yüzyıla kadar kısa bir Ortadoğu tarihi | |
3 | Ortadoğu’da Osmanlı mirası | |
4 | I. Dünya savaşı ve Ortadoğu’nun paylaşılması | |
5 | Savaş sonrasında Ortadoğu’da görülen manda rejimi: İngiltere ve Fransa’nın Ortadoğu politikaları | |
6 | İki savaş arası dönemde Ortadoğu’daki devletler | |
7 | Ortadoğu’da Arap milliyetçiliğinin gelişimi | |
8 | Ortadoğu’da bağımsızlık savaşları | |
9 | II. Dünya Savaşı ve Ortadoğu | |
10 | Arap-İsrail Savaşı | |
11 | 1960 ve 1970’lerde Ortadoğu’daki devletler | |
12 | İran Devrimi | |
13 | Petrol ve Ortadoğu: Körfez Savaşı | |
14 | Güncel Ortadoğu meseleleri |
Kaynak |
Mehran Kamrava, the Modern Middle East: A Political History since the First World War, University of California Press: 2005 Youssef M. Choueiri, Arab Nationalism a History, Blackwell Publisher: 2000Bernard Lewis, Ortadoğu İki Bin Yıllık Ortadoğunun Tarihi, çev. Selen Y. Kölay, Arkadaş Yayınları, Ankara 2005. William L. Cleveland, Modern Ortadoğu Tarihi, çev. Mehmet Harmancı, Agora Kitaplığı, İstanbul 2008 Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasî Tarihi (1914-1990), Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara 1993 |
Ekrem Memiş, Kaynayan Kazan Ortadoğu, Çizgi Kitabevi, Konya 2002.Amin Maalouf, Çivisi Çıkmış Dünya, çev. Orçun Türkay, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2009 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | ||||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 10 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORTADOĞU TARİHİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Fatih MUSLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Çağdaş Ortadoğu Olayları ve Türkiye-Ortadoğu ilişkileri hakkında bilgi vermek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ortadoğu’nun tanımı, coğrafyası, etnik ve dini özellikleri,XX. yüzyıla kadar kısa bir Ortadoğu tarihi,Ortadoğu’da Osmanlı mirası,I. Dünya savaşı ve Ortadoğu’nun paylaşılması,Savaş sonrasında Ortadoğu’da görülen manda rejimi: İngiltere ve Fransa’nın Ortadoğu politikaları,İki savaş arası dönemde Ortadoğu’daki devletler ,Ortadoğu’da Arap milliyetçiliğinin gelişimi ,Ortadoğu’da bağımsızlık savaşları ,II. Dünya Savaşı ve Ortadoğu ,Arap-İsrail Savaşı ,1960 ve 1970’lerde Ortadoğu’daki devletler ,İran Devrimi ,Petrol ve Ortadoğu: Körfez Savaşı ,Güncel Ortadoğu meseleleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ortadoğu'da meydana gelen siyasi ve sosyal gelişmeleri tahlil eder | 10 | A |
Ortadoğu'daki güncel sorunları öğrenir | 10 | A |
Ortadoğu hakkında yazılan ve söylenilen kaynak ve haberleri eleştirir | 10 | A |
Ortadoğu'da meydana gelen siyasi ve sosyal gelişmeleri planlar | 10 | A |
Türkiye'nin Ortadoğu politikasını düzenler | 10 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ortadoğu’nun tanımı, coğrafyası, etnik ve dini özellikleri | Çimen, A. (2022). Kısa Ortadoğu Tarihi. Timaş Yayınları. |
2 | XX. yüzyıla kadar kısa bir Ortadoğu tarihi | |
3 | Ortadoğu’da Osmanlı mirası | |
4 | I. Dünya savaşı ve Ortadoğu’nun paylaşılması | |
5 | Savaş sonrasında Ortadoğu’da görülen manda rejimi: İngiltere ve Fransa’nın Ortadoğu politikaları | |
6 | İki savaş arası dönemde Ortadoğu’daki devletler | |
7 | Ortadoğu’da Arap milliyetçiliğinin gelişimi | |
8 | Ortadoğu’da bağımsızlık savaşları | |
9 | II. Dünya Savaşı ve Ortadoğu | |
10 | Arap-İsrail Savaşı | |
11 | 1960 ve 1970’lerde Ortadoğu’daki devletler | |
12 | İran Devrimi | |
13 | Petrol ve Ortadoğu: Körfez Savaşı | |
14 | Güncel Ortadoğu meseleleri |
Kaynak |
Mehran Kamrava, the Modern Middle East: A Political History since the First World War, University of California Press: 2005 Youssef M. Choueiri, Arab Nationalism a History, Blackwell Publisher: 2000Bernard Lewis, Ortadoğu İki Bin Yıllık Ortadoğunun Tarihi, çev. Selen Y. Kölay, Arkadaş Yayınları, Ankara 2005. William L. Cleveland, Modern Ortadoğu Tarihi, çev. Mehmet Harmancı, Agora Kitaplığı, İstanbul 2008 Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasî Tarihi (1914-1990), Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara 1993 |
Ekrem Memiş, Kaynayan Kazan Ortadoğu, Çizgi Kitabevi, Konya 2002.Amin Maalouf, Çivisi Çıkmış Dünya, çev. Orçun Türkay, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2009 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | ||||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |