Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SENARYO UYARLAMALARI | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Kemal ÇELİK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Kemal ÇELİK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilere yaratıcı yazma, senaryo yazma ve hikaye anlatma becerilerini kazandırarak onları medya ve eğlence sektöründe senarist olarak çalışmaya hazırlar. Ayrıca, kültürel anlayışlarını derinleştirmelerine ve hikaye anlatımının gücünü daha iyi anlamalarına yardımcı olur. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanıtım ve Temel Kavramlar Dersin amacı ve hedefleri Senaryo nedir? Temel kavramlar Uyarlamaların önemi Ders materyallerinin sunumu,Kaynak Materyali Seçimi İyi bir uyarlama için uygun kaynak materyali seçimi Öykü, roman, oyun ve diğer kaynak türleri Örnek kaynak materyallerin incelenmesi,Karakter Geliştirme Ana karakterlerin tanıtımı ve analizi Karakter geliştirme teknikleri Karakterlerin arka planları ve motivasyonları,Hikaye Yapısı ve Plot Temel hikaye yapısı Ana olayların sıralanması Uyarlanan hikayenin plot yapısının oluşturulması,Diyalog ve Replik Yazımı Etkili diyalogların yazılması Karakterlerin konuşma tarzları Diyalogları dramatik hale getirme,Tema ve Ton Tema seçimi ve açıklaması Hikaye tonu ve atmosferin oluşturulması Uyarlamada temanın korunması,Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları Senaryo yazımının temel kuralları Senaryo formatı ve örnekler Yazım düzenlemeleri,Ara sınav,Yaratıcı Sorunlar ve Çözümler Yaratıcı engeller ve nasıl aşılacağı Hikaye açıkları ve çözüm yolları Örneklerle yaratıcı sorunların çözümü,Uyarlama Türleri Farklı uyarlama türleri: çağdaş, tarihi, bilim kurgu, vb. İyi bir uyarlama için dikkat edilmesi gereken farklı faktörler Örnek uyarlama türleri,İleri Düzenleme ve Revizyon İlk taslağın gözden geçirilmesi Düzenleme ve revizyon teknikleri İkinci taslağın oluşturulması, Karakter ve Hikaye Analizi Uyarlamaların karakterlerin ve hikayelerin özünü nasıl koruduğu Örnek uyarlamaların analizi Öğrenci projelerinin incelenmesi ,Ders Projesi 2 - İkinci Taslağın Sunumu Öğrencilerin ikinci senaryo taslağını oluşturmaları ve sunmaları Diğer öğrencilerin ve öğretmenin geri bildirimi Son revizyon aşaması,Dersin Değerlendirmesi ve Sonuç Öğrenci projelerinin son hali Dersin değerlendirmesi Ders sonu öğrenci geri bildirimi ve gelecekteki çalışmalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Senaryo Uyarlamaları dersinin amacı, öğrencilere farklı medya ve platformlarda kullanılmak üzere orijinal kaynak materyali kullanarak senaryo uyarlamaları yapma becerilerini kazandırmaktır. | 6, 9 | A, F |
Senaryo yazımının aşamalarını gösterir. | A, E | |
Bir fikirden çekim senaryosu yazımına kadar bütün senaryo yazımını uygulamalı olarak yazdırır. | A, E, F | |
Senaryoda formatları gösterir. | A, E | |
Bütün senaryo aşamalarını uygulamalı olarak yazdırır. | E |
Öğretim Yöntemleri: | 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanıtım ve Temel Kavramlar Dersin amacı ve hedefleri Senaryo nedir? Temel kavramlar Uyarlamaların önemi Ders materyallerinin sunumu | Senaryo çalışması |
2 | Kaynak Materyali Seçimi İyi bir uyarlama için uygun kaynak materyali seçimi Öykü, roman, oyun ve diğer kaynak türleri Örnek kaynak materyallerin incelenmesi | Senaryo çalışması |
3 | Karakter Geliştirme Ana karakterlerin tanıtımı ve analizi Karakter geliştirme teknikleri Karakterlerin arka planları ve motivasyonları | Senaryo çalışması |
4 | Hikaye Yapısı ve Plot Temel hikaye yapısı Ana olayların sıralanması Uyarlanan hikayenin plot yapısının oluşturulması | Senaryo çalışması |
5 | Diyalog ve Replik Yazımı Etkili diyalogların yazılması Karakterlerin konuşma tarzları Diyalogları dramatik hale getirme | Senaryo çalışması |
6 | Tema ve Ton Tema seçimi ve açıklaması Hikaye tonu ve atmosferin oluşturulması Uyarlamada temanın korunması | |
7 | Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları Senaryo yazımının temel kuralları Senaryo formatı ve örnekler Yazım düzenlemeleri | |
8 | Ara sınav | Senaryo çalışması |
9 | Yaratıcı Sorunlar ve Çözümler Yaratıcı engeller ve nasıl aşılacağı Hikaye açıkları ve çözüm yolları Örneklerle yaratıcı sorunların çözümü | Senaryo çalışması |
10 | Uyarlama Türleri Farklı uyarlama türleri: çağdaş, tarihi, bilim kurgu, vb. İyi bir uyarlama için dikkat edilmesi gereken farklı faktörler Örnek uyarlama türleri | Senaryo çalışması |
11 | İleri Düzenleme ve Revizyon İlk taslağın gözden geçirilmesi Düzenleme ve revizyon teknikleri İkinci taslağın oluşturulması | Senaryo çalışması |
12 | Karakter ve Hikaye Analizi Uyarlamaların karakterlerin ve hikayelerin özünü nasıl koruduğu Örnek uyarlamaların analizi Öğrenci projelerinin incelenmesi | Senaryo çalışması |
13 | Ders Projesi 2 - İkinci Taslağın Sunumu Öğrencilerin ikinci senaryo taslağını oluşturmaları ve sunmaları Diğer öğrencilerin ve öğretmenin geri bildirimi Son revizyon aşaması | Senaryo çalışması |
14 | Dersin Değerlendirmesi ve Sonuç Öğrenci projelerinin son hali Dersin değerlendirmesi Ders sonu öğrenci geri bildirimi ve gelecekteki çalışmalar |
Kaynak |
Senaryonun Anatomisi, John Truby O Kediyi Kurtar, Blake Synder |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | X | |||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 42 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(42/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SENARYO UYARLAMALARI | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Kemal ÇELİK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Kemal ÇELİK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilere yaratıcı yazma, senaryo yazma ve hikaye anlatma becerilerini kazandırarak onları medya ve eğlence sektöründe senarist olarak çalışmaya hazırlar. Ayrıca, kültürel anlayışlarını derinleştirmelerine ve hikaye anlatımının gücünü daha iyi anlamalarına yardımcı olur. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanıtım ve Temel Kavramlar Dersin amacı ve hedefleri Senaryo nedir? Temel kavramlar Uyarlamaların önemi Ders materyallerinin sunumu,Kaynak Materyali Seçimi İyi bir uyarlama için uygun kaynak materyali seçimi Öykü, roman, oyun ve diğer kaynak türleri Örnek kaynak materyallerin incelenmesi,Karakter Geliştirme Ana karakterlerin tanıtımı ve analizi Karakter geliştirme teknikleri Karakterlerin arka planları ve motivasyonları,Hikaye Yapısı ve Plot Temel hikaye yapısı Ana olayların sıralanması Uyarlanan hikayenin plot yapısının oluşturulması,Diyalog ve Replik Yazımı Etkili diyalogların yazılması Karakterlerin konuşma tarzları Diyalogları dramatik hale getirme,Tema ve Ton Tema seçimi ve açıklaması Hikaye tonu ve atmosferin oluşturulması Uyarlamada temanın korunması,Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları Senaryo yazımının temel kuralları Senaryo formatı ve örnekler Yazım düzenlemeleri,Ara sınav,Yaratıcı Sorunlar ve Çözümler Yaratıcı engeller ve nasıl aşılacağı Hikaye açıkları ve çözüm yolları Örneklerle yaratıcı sorunların çözümü,Uyarlama Türleri Farklı uyarlama türleri: çağdaş, tarihi, bilim kurgu, vb. İyi bir uyarlama için dikkat edilmesi gereken farklı faktörler Örnek uyarlama türleri,İleri Düzenleme ve Revizyon İlk taslağın gözden geçirilmesi Düzenleme ve revizyon teknikleri İkinci taslağın oluşturulması, Karakter ve Hikaye Analizi Uyarlamaların karakterlerin ve hikayelerin özünü nasıl koruduğu Örnek uyarlamaların analizi Öğrenci projelerinin incelenmesi ,Ders Projesi 2 - İkinci Taslağın Sunumu Öğrencilerin ikinci senaryo taslağını oluşturmaları ve sunmaları Diğer öğrencilerin ve öğretmenin geri bildirimi Son revizyon aşaması,Dersin Değerlendirmesi ve Sonuç Öğrenci projelerinin son hali Dersin değerlendirmesi Ders sonu öğrenci geri bildirimi ve gelecekteki çalışmalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Senaryo Uyarlamaları dersinin amacı, öğrencilere farklı medya ve platformlarda kullanılmak üzere orijinal kaynak materyali kullanarak senaryo uyarlamaları yapma becerilerini kazandırmaktır. | 6, 9 | A, F |
Senaryo yazımının aşamalarını gösterir. | A, E | |
Bir fikirden çekim senaryosu yazımına kadar bütün senaryo yazımını uygulamalı olarak yazdırır. | A, E, F | |
Senaryoda formatları gösterir. | A, E | |
Bütün senaryo aşamalarını uygulamalı olarak yazdırır. | E |
Öğretim Yöntemleri: | 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanıtım ve Temel Kavramlar Dersin amacı ve hedefleri Senaryo nedir? Temel kavramlar Uyarlamaların önemi Ders materyallerinin sunumu | Senaryo çalışması |
2 | Kaynak Materyali Seçimi İyi bir uyarlama için uygun kaynak materyali seçimi Öykü, roman, oyun ve diğer kaynak türleri Örnek kaynak materyallerin incelenmesi | Senaryo çalışması |
3 | Karakter Geliştirme Ana karakterlerin tanıtımı ve analizi Karakter geliştirme teknikleri Karakterlerin arka planları ve motivasyonları | Senaryo çalışması |
4 | Hikaye Yapısı ve Plot Temel hikaye yapısı Ana olayların sıralanması Uyarlanan hikayenin plot yapısının oluşturulması | Senaryo çalışması |
5 | Diyalog ve Replik Yazımı Etkili diyalogların yazılması Karakterlerin konuşma tarzları Diyalogları dramatik hale getirme | Senaryo çalışması |
6 | Tema ve Ton Tema seçimi ve açıklaması Hikaye tonu ve atmosferin oluşturulması Uyarlamada temanın korunması | |
7 | Senaryo Formatı ve Yazım Kuralları Senaryo yazımının temel kuralları Senaryo formatı ve örnekler Yazım düzenlemeleri | |
8 | Ara sınav | Senaryo çalışması |
9 | Yaratıcı Sorunlar ve Çözümler Yaratıcı engeller ve nasıl aşılacağı Hikaye açıkları ve çözüm yolları Örneklerle yaratıcı sorunların çözümü | Senaryo çalışması |
10 | Uyarlama Türleri Farklı uyarlama türleri: çağdaş, tarihi, bilim kurgu, vb. İyi bir uyarlama için dikkat edilmesi gereken farklı faktörler Örnek uyarlama türleri | Senaryo çalışması |
11 | İleri Düzenleme ve Revizyon İlk taslağın gözden geçirilmesi Düzenleme ve revizyon teknikleri İkinci taslağın oluşturulması | Senaryo çalışması |
12 | Karakter ve Hikaye Analizi Uyarlamaların karakterlerin ve hikayelerin özünü nasıl koruduğu Örnek uyarlamaların analizi Öğrenci projelerinin incelenmesi | Senaryo çalışması |
13 | Ders Projesi 2 - İkinci Taslağın Sunumu Öğrencilerin ikinci senaryo taslağını oluşturmaları ve sunmaları Diğer öğrencilerin ve öğretmenin geri bildirimi Son revizyon aşaması | Senaryo çalışması |
14 | Dersin Değerlendirmesi ve Sonuç Öğrenci projelerinin son hali Dersin değerlendirmesi Ders sonu öğrenci geri bildirimi ve gelecekteki çalışmalar |
Kaynak |
Senaryonun Anatomisi, John Truby O Kediyi Kurtar, Blake Synder |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | X | |||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |