Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK İLETİŞİMİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Bilge KARAMEHMET ALTUNTAŞ |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğretim Üyesi Saadet Uğurlu |
Dersin Amacı | Sağlık hizmetlerinde olası çatışmaları önleyebilmek için gerekli olan etkin iletişim yöntemlerini öğretmeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İletişime Giriş,İletişimin Öğeleri,İletişim Koşulları,İletişim Engelleri,Beden Dili,Sağlık İletişiminde Hedef Kitle,Sağlık Hizmetlerinde İletişim Düzeyleri,Sağlık Davranışı Teorileri-I,Sağlık Davranışı Teorileri-II,Sağlık Personeli-Hasta Arasındaki Aktif İletişim Süreci,Karar Verme Modelleri,Hasta Tipleri ve Yaklaşım Biçimleri Görüşme Teknikleri,Sağlıkta dijital dönüşüm ve iletişim araçları,Sağlık Turizmi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dersi alan öğrenci; | ||
1. Etkin iletişim sürecini yorumlayabilecektir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
1.1. İletişim sürecindeki öğeleri açıklar. | 10, 16 | |
1.2. İletişim sürecindeki öğelerin nitelik ve işlevlerini tartışır. | 13, 15, 19 | |
1.3. İletişim yaklaşımlarını karşılaştırır. | 11, 13, 19, 5 | A, D |
1.4. İletişim engellerini örnekler. | 15, 16, 21, 6 | |
2. Classifies the level of communication in health services. | 13, 19, 4, 5 | |
2.1. İletişim yöntemlerini yorumlar. | 15, 19, 6 | A |
2.2. Kişilerarası iletişimde sohbet etmenin unsurlarını açıklar. | 18, 19, 20, 21 | |
2.3. Sözlü ve sözsüz iletişim yöntemlerini karşılaştırır. | 10, 16, 9 | |
3. İletişim aracılığı ile davranış değişikliği oluşturabilecektir | 11, 6, 8, 9 | |
3.1. İletişimin insan davranışı üzerindeki etkilerini tartışır. | 15, 19, 21, 5 | |
3.2. Davranış değiştirme sürecinin aşamalarını karşılaştırır. | 13, 15, 5, 9 | |
3.3. İletişime karşı direnç mekanizmalarını açıklar | 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İletişime Giriş | Kitap: Nazife Güngör, İletişime Giriş. Sayfa 19-27. |
2 | İletişimin Öğeleri | Kitap: Nazife Güngör, İletişime Giriş. Sayfa 28-40. |
3 | İletişim Koşulları | Kitap: Demet Gürüz, Kişilerarası İletişim, Sayfa: 209-219 |
4 | İletişim Engelleri | Kitap: Demet Gürüz, Kişilerarası İletişim, Sayfa: 283-308 |
5 | Beden Dili | Önerilen Kitap: Joe Navarro, Beden Dili. |
6 | Sağlık İletişiminde Hedef Kitle | Kitap: Ayla Okay, Sağlık İletişimi, ss. 25-71. |
7 | Sağlık Hizmetlerinde İletişim Düzeyleri | Kitap: Ayla Okay, Sağlık İletişimi, ss. 47-66; Kitap: Ruhi Selçuk Tabak, Sağlık İletişimi, ss. 30-65. PowerPoint Sunusu, ss. 1-30. |
8 | Sağlık Davranışı Teorileri-I | Kitap: Ayla Okay, Sağlık İletişimi, ss. 73-96. |
9 | Sağlık Davranışı Teorileri-II | Kitap: Ruhi Selçuk Tabak, Sağlık İletişimi, ss. 66-88 |
10 | Sağlık Personeli-Hasta Arasındaki Aktif İletişim Süreci | Kitap: Ruhi Selçuk Tabak, Sağlık İletişimi, ss. 97-210 |
11 | Karar Verme Modelleri | Kitap: Ayla Okay, Sağlık İletişimi, ss.106-108. |
12 | Hasta Tipleri ve Yaklaşım Biçimleri Görüşme Teknikleri | PowerPoint Sunusu, ss. 1-30. |
13 | Sağlıkta dijital dönüşüm ve iletişim araçları | PowerPoint Sunusu, ss. 1-30; Önerilen Makaleler ve Tezler: Şenol Demirci, Sağlığın Dijitalleşmesi (2018); Pınar Özdemir, Sağlık Hizmetlerinde Dijital Dönüşüm ve Türkiye Örneği (Tez, 2022); Tuba Işık, Sağlık İletişimi Bağlamında Kullanım Şekilleri Açısından Dijital Algı ve Önemi (2019). |
14 | Sağlık Turizmi | PowerPoint Sunusu, ss. 1-30. Önerilen Makaleler ve Tezler: Oğuz Aydın, Türkiye'de Alternatif bir Turizm: Sağlık Turizmi (2012); Diden Kostak, Turizm Hareketleri, Yüksek Lisans Tezi (2007). |
Kaynak |
1. Ayla Okay, Sağlık İletişimi, Derin Yayınları, İstanbul, 2014. 2. Ruhi Selçuk Tabak, Sağlık İletişimi, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 1999. 3. Demet Gürüz, Ayşen temel Eğinli, Kişilerarası İletişim, Nobel, İstanbul, 6.bs., 2017. 4. Nazife Güngör, İletişime Giriş, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2015. |
Öğretim üyesine ait ders notları. 5. Tuba Işık, Sağlık İletişimi Bağlamında Kullanım Şekilleri Açısından Dijital Algı ve Önemi, 2019. 6. Pınar Özdemir, Sağlık Hizmetlerinde Dijital Dönüşüm ve Türkiye Örneği, 2022. 7. Şenol Demirci, Sağlığın Dijitalleşmesi, 2018. 8. Oğuz Aydın, Türkiye'de Alternatif bir Turizm; Sağlık Turizmi, 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | X | |||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
7 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | X | |||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 9 | 18 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 10 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 15 | 30 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK İLETİŞİMİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Bilge KARAMEHMET ALTUNTAŞ |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğretim Üyesi Saadet Uğurlu |
Dersin Amacı | Sağlık hizmetlerinde olası çatışmaları önleyebilmek için gerekli olan etkin iletişim yöntemlerini öğretmeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İletişime Giriş,İletişimin Öğeleri,İletişim Koşulları,İletişim Engelleri,Beden Dili,Sağlık İletişiminde Hedef Kitle,Sağlık Hizmetlerinde İletişim Düzeyleri,Sağlık Davranışı Teorileri-I,Sağlık Davranışı Teorileri-II,Sağlık Personeli-Hasta Arasındaki Aktif İletişim Süreci,Karar Verme Modelleri,Hasta Tipleri ve Yaklaşım Biçimleri Görüşme Teknikleri,Sağlıkta dijital dönüşüm ve iletişim araçları,Sağlık Turizmi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dersi alan öğrenci; | ||
1. Etkin iletişim sürecini yorumlayabilecektir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
1.1. İletişim sürecindeki öğeleri açıklar. | 10, 16 | |
1.2. İletişim sürecindeki öğelerin nitelik ve işlevlerini tartışır. | 13, 15, 19 | |
1.3. İletişim yaklaşımlarını karşılaştırır. | 11, 13, 19, 5 | A, D |
1.4. İletişim engellerini örnekler. | 15, 16, 21, 6 | |
2. Classifies the level of communication in health services. | 13, 19, 4, 5 | |
2.1. İletişim yöntemlerini yorumlar. | 15, 19, 6 | A |
2.2. Kişilerarası iletişimde sohbet etmenin unsurlarını açıklar. | 18, 19, 20, 21 | |
2.3. Sözlü ve sözsüz iletişim yöntemlerini karşılaştırır. | 10, 16, 9 | |
3. İletişim aracılığı ile davranış değişikliği oluşturabilecektir | 11, 6, 8, 9 | |
3.1. İletişimin insan davranışı üzerindeki etkilerini tartışır. | 15, 19, 21, 5 | |
3.2. Davranış değiştirme sürecinin aşamalarını karşılaştırır. | 13, 15, 5, 9 | |
3.3. İletişime karşı direnç mekanizmalarını açıklar | 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İletişime Giriş | Kitap: Nazife Güngör, İletişime Giriş. Sayfa 19-27. |
2 | İletişimin Öğeleri | Kitap: Nazife Güngör, İletişime Giriş. Sayfa 28-40. |
3 | İletişim Koşulları | Kitap: Demet Gürüz, Kişilerarası İletişim, Sayfa: 209-219 |
4 | İletişim Engelleri | Kitap: Demet Gürüz, Kişilerarası İletişim, Sayfa: 283-308 |
5 | Beden Dili | Önerilen Kitap: Joe Navarro, Beden Dili. |
6 | Sağlık İletişiminde Hedef Kitle | Kitap: Ayla Okay, Sağlık İletişimi, ss. 25-71. |
7 | Sağlık Hizmetlerinde İletişim Düzeyleri | Kitap: Ayla Okay, Sağlık İletişimi, ss. 47-66; Kitap: Ruhi Selçuk Tabak, Sağlık İletişimi, ss. 30-65. PowerPoint Sunusu, ss. 1-30. |
8 | Sağlık Davranışı Teorileri-I | Kitap: Ayla Okay, Sağlık İletişimi, ss. 73-96. |
9 | Sağlık Davranışı Teorileri-II | Kitap: Ruhi Selçuk Tabak, Sağlık İletişimi, ss. 66-88 |
10 | Sağlık Personeli-Hasta Arasındaki Aktif İletişim Süreci | Kitap: Ruhi Selçuk Tabak, Sağlık İletişimi, ss. 97-210 |
11 | Karar Verme Modelleri | Kitap: Ayla Okay, Sağlık İletişimi, ss.106-108. |
12 | Hasta Tipleri ve Yaklaşım Biçimleri Görüşme Teknikleri | PowerPoint Sunusu, ss. 1-30. |
13 | Sağlıkta dijital dönüşüm ve iletişim araçları | PowerPoint Sunusu, ss. 1-30; Önerilen Makaleler ve Tezler: Şenol Demirci, Sağlığın Dijitalleşmesi (2018); Pınar Özdemir, Sağlık Hizmetlerinde Dijital Dönüşüm ve Türkiye Örneği (Tez, 2022); Tuba Işık, Sağlık İletişimi Bağlamında Kullanım Şekilleri Açısından Dijital Algı ve Önemi (2019). |
14 | Sağlık Turizmi | PowerPoint Sunusu, ss. 1-30. Önerilen Makaleler ve Tezler: Oğuz Aydın, Türkiye'de Alternatif bir Turizm: Sağlık Turizmi (2012); Diden Kostak, Turizm Hareketleri, Yüksek Lisans Tezi (2007). |
Kaynak |
1. Ayla Okay, Sağlık İletişimi, Derin Yayınları, İstanbul, 2014. 2. Ruhi Selçuk Tabak, Sağlık İletişimi, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 1999. 3. Demet Gürüz, Ayşen temel Eğinli, Kişilerarası İletişim, Nobel, İstanbul, 6.bs., 2017. 4. Nazife Güngör, İletişime Giriş, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2015. |
Öğretim üyesine ait ders notları. 5. Tuba Işık, Sağlık İletişimi Bağlamında Kullanım Şekilleri Açısından Dijital Algı ve Önemi, 2019. 6. Pınar Özdemir, Sağlık Hizmetlerinde Dijital Dönüşüm ve Türkiye Örneği, 2022. 7. Şenol Demirci, Sağlığın Dijitalleşmesi, 2018. 8. Oğuz Aydın, Türkiye'de Alternatif bir Turizm; Sağlık Turizmi, 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | X | |||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
7 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | X | |||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |