Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNTERNET GAZETECİLİĞİ | GZT3272740 | Bahar Dönemi | 2+1 | 2,5 | 5 |
Ders Programı | Perşembe 12:00-12:45 Perşembe 12:45-13:30 Perşembe 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ahmet Serkan OKAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ahmet Serkan OKAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnternet ve bilgisayar teknolojilerinin gelişim sürecine hakim olup, yeni iletişim teknolojileriyle gelişen habercilik yapısına uygun haber üretimini sürecini yönetebilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Basılı gazeteden dijital haberciliğe geçiş süreci,İnternetin tarihçesi ve internet gazeteciliği.,Yeni enformasyon teknolojileri ve gazeteciliğin geleceği.,İnternet gazeteciliğinde okur, haber ve yazı işleri.,İnternet haber yazım teknikleri,İnternet haber giriş teknikleri,Dijital habercilikte hikâye anlatımı,Dijital habercilikte haber anlatı yapıları,Dijital habercilik türleri,Tık Haberciliği,Veri Gazeteciliği,Sosyal Medya Haberciliği,Teyit Haberciliği,Video Haberciliği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1 . İnternet gazeteciliğinin mevcut durumunu saptar. 1.1 . İnternet gazeteciliğinin tarihçesini anlatır. 1.2 . İnternetin konumu ve tarihçesini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2 . İnternet haberlerinin özelliklerini ve kavramları kullanır.2.1 . İnternet ortamında haberin yazılması ve yayımlanmasını tanımlar. 2.2 . İnternet haberlerinin özelliklerini tanır. | 10, 13, 16, 9 | A |
3 . İnternet haberciliğinin üretim süreci ve yayım aşaması için gerekli bilgileri irdeler. 3.1 . İnternet ortamında sayfa tasarımı yapar.3.2 . İnterneti bilgi alma ve verme konusunda etkin kullanır.3.3 . İnternet haberciliği ile geleneksel gazetecilikteki haberciliği görsel ve içerik olarak birbirinden farkını yorumlar. 3.4 . Haber çeşitlerini sınıflandırır. | 13, 14, 16, 9 | A |
4 . İnternet haberciliğindeki görüntü çeşitlerini ayırt eder.4.1 . İnternet gazeteciliğinde okur, haber ve yazı işlerini tanımlar.4.2 . Haber görüntüsünü aktarmayı ve izlemeyi açıklar. | 10, 16, 6, 9 | E, F |
5 . İnternette haber yazım tekniklerini çözümler. 5.1 . Şemsiye başlık ve alt başlık uygulamalarını tanımlar.5.2 . İnternet haber yazımında 5N 1 K. Kuralını saptar.5.3 . İnternette haber yazım tekniklerini gösterir.5.4 . İnternet haber yazımında ters piramit yöntemini betimler.5.5 . İnternet haber yazımında yığma giriş yöntemini tartışır. | 10, 6, 9 | E, F |
6 . Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu bireysel ve toplumsal amaçlar doğrultusunda etik ilkelerin önemini kavrar.6.1 . İnternet gazeteciliği ve yasal çalışmalarını inceler.6.2 . Mesleğin bireysel ve toplumsal sorumluluk alanlarını saptar.6.3 . İnternet gazeteciliği etiğinin içerisine giren kavramları tanır. | 9 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Basılı gazeteden dijital haberciliğe geçiş süreci | Basılı Gazetelerin Taranması |
2 | İnternetin tarihçesi ve internet gazeteciliği. | internet sitesi gözlemleme |
3 | Yeni enformasyon teknolojileri ve gazeteciliğin geleceği. | İlgili Okuma |
4 | İnternet gazeteciliğinde okur, haber ve yazı işleri. | Haber yazma kitabı okumak |
5 | İnternet haber yazım teknikleri | İlgili Okuma |
6 | İnternet haber giriş teknikleri | İlgili Okuma |
7 | Dijital habercilikte hikâye anlatımı | John Pavlik makalesinin okunması |
8 | Dijital habercilikte haber anlatı yapıları | İlgili Okuma |
9 | Dijital habercilik türleri | İlgili Okuma |
10 | Tık Haberciliği | İlgili Okuma |
11 | Veri Gazeteciliği | İlgili Okuma |
12 | Sosyal Medya Haberciliği | sosyal medya siteleri inceleme |
13 | Teyit Haberciliği | Teyit Sitelerinin incelenmesi |
14 | Video Haberciliği | İlgili Okuma |
Kaynak |
Tüm Boyutlarıyla İnternet Haberciliği/Ed. Berrin Klasın Gece Kitaplığı Ed.Hülür Himmet, Cem Yaşın. ( 2017).Yeni Medya Geleceğin Gazeteciliği, Ütopya Yayınevi. Ankara. Pavlik, V. John (2013) Yeni Medya ve Gazetecilik. Çev. Müge Demir, Berrin Kalsın. Phoneix.Ankara Mebis Slaytları |
Mebis üzerinden indirilebilir ders kaynakları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | X | |||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | X | |||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | X | |||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 5 | 25 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 4 | 8 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 18 | 18 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(138/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNTERNET GAZETECİLİĞİ | GZT3272740 | Bahar Dönemi | 2+1 | 2,5 | 5 |
Ders Programı | Perşembe 12:00-12:45 Perşembe 12:45-13:30 Perşembe 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ahmet Serkan OKAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ahmet Serkan OKAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnternet ve bilgisayar teknolojilerinin gelişim sürecine hakim olup, yeni iletişim teknolojileriyle gelişen habercilik yapısına uygun haber üretimini sürecini yönetebilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Basılı gazeteden dijital haberciliğe geçiş süreci,İnternetin tarihçesi ve internet gazeteciliği.,Yeni enformasyon teknolojileri ve gazeteciliğin geleceği.,İnternet gazeteciliğinde okur, haber ve yazı işleri.,İnternet haber yazım teknikleri,İnternet haber giriş teknikleri,Dijital habercilikte hikâye anlatımı,Dijital habercilikte haber anlatı yapıları,Dijital habercilik türleri,Tık Haberciliği,Veri Gazeteciliği,Sosyal Medya Haberciliği,Teyit Haberciliği,Video Haberciliği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1 . İnternet gazeteciliğinin mevcut durumunu saptar. 1.1 . İnternet gazeteciliğinin tarihçesini anlatır. 1.2 . İnternetin konumu ve tarihçesini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2 . İnternet haberlerinin özelliklerini ve kavramları kullanır.2.1 . İnternet ortamında haberin yazılması ve yayımlanmasını tanımlar. 2.2 . İnternet haberlerinin özelliklerini tanır. | 10, 13, 16, 9 | A |
3 . İnternet haberciliğinin üretim süreci ve yayım aşaması için gerekli bilgileri irdeler. 3.1 . İnternet ortamında sayfa tasarımı yapar.3.2 . İnterneti bilgi alma ve verme konusunda etkin kullanır.3.3 . İnternet haberciliği ile geleneksel gazetecilikteki haberciliği görsel ve içerik olarak birbirinden farkını yorumlar. 3.4 . Haber çeşitlerini sınıflandırır. | 13, 14, 16, 9 | A |
4 . İnternet haberciliğindeki görüntü çeşitlerini ayırt eder.4.1 . İnternet gazeteciliğinde okur, haber ve yazı işlerini tanımlar.4.2 . Haber görüntüsünü aktarmayı ve izlemeyi açıklar. | 10, 16, 6, 9 | E, F |
5 . İnternette haber yazım tekniklerini çözümler. 5.1 . Şemsiye başlık ve alt başlık uygulamalarını tanımlar.5.2 . İnternet haber yazımında 5N 1 K. Kuralını saptar.5.3 . İnternette haber yazım tekniklerini gösterir.5.4 . İnternet haber yazımında ters piramit yöntemini betimler.5.5 . İnternet haber yazımında yığma giriş yöntemini tartışır. | 10, 6, 9 | E, F |
6 . Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu bireysel ve toplumsal amaçlar doğrultusunda etik ilkelerin önemini kavrar.6.1 . İnternet gazeteciliği ve yasal çalışmalarını inceler.6.2 . Mesleğin bireysel ve toplumsal sorumluluk alanlarını saptar.6.3 . İnternet gazeteciliği etiğinin içerisine giren kavramları tanır. | 9 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Basılı gazeteden dijital haberciliğe geçiş süreci | Basılı Gazetelerin Taranması |
2 | İnternetin tarihçesi ve internet gazeteciliği. | internet sitesi gözlemleme |
3 | Yeni enformasyon teknolojileri ve gazeteciliğin geleceği. | İlgili Okuma |
4 | İnternet gazeteciliğinde okur, haber ve yazı işleri. | Haber yazma kitabı okumak |
5 | İnternet haber yazım teknikleri | İlgili Okuma |
6 | İnternet haber giriş teknikleri | İlgili Okuma |
7 | Dijital habercilikte hikâye anlatımı | John Pavlik makalesinin okunması |
8 | Dijital habercilikte haber anlatı yapıları | İlgili Okuma |
9 | Dijital habercilik türleri | İlgili Okuma |
10 | Tık Haberciliği | İlgili Okuma |
11 | Veri Gazeteciliği | İlgili Okuma |
12 | Sosyal Medya Haberciliği | sosyal medya siteleri inceleme |
13 | Teyit Haberciliği | Teyit Sitelerinin incelenmesi |
14 | Video Haberciliği | İlgili Okuma |
Kaynak |
Tüm Boyutlarıyla İnternet Haberciliği/Ed. Berrin Klasın Gece Kitaplığı Ed.Hülür Himmet, Cem Yaşın. ( 2017).Yeni Medya Geleceğin Gazeteciliği, Ütopya Yayınevi. Ankara. Pavlik, V. John (2013) Yeni Medya ve Gazetecilik. Çev. Müge Demir, Berrin Kalsın. Phoneix.Ankara Mebis Slaytları |
Mebis üzerinden indirilebilir ders kaynakları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | X | |||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | X | |||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | X | |||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |