Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK BASIN TARİHİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; Osmanlı’da matbaanın kurulması ile birlikte başlayan basın faaliyetleri ve Cumhuriyet döneminden günümüze yaşanan siyasi, ekonomik ve sosyal değişimler karşısında basın faaliyetlerinin araştırılarak değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yazı, Alfabe, Kağıt ve İlk Baskı Makinelerinin İcadı ,Türkiye ve Dünya’da Matbaacılık Faaliyetleri ,Osmanlı’da İlk Basın Faaliyetleri ,Tanzimat Dönemi Basın Faaliyetleri ,II. Abdülhamid Dönemi Önemli Siyasal Olayları ,I. ve II. Meşrutiyet Dönemi Basın Faaliyetleri , Jön Türk Basını ,Ara Sınav ,Milli Mücadele Dönemi Basını , Cumhuriyetin İlk Yıllarında Basın Faaliyetleri , Çok Partili Dönemde Basın Faaliyetleri , 1980 Sonrası Basın Faaliyetleri , Osmanlı’dan Günümüze Basın Örgütleri, Grevler, Sendikalar ,Genel Değerlendirme ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Osmanlı’da matbaanın kuruluşu ve basılı ilk eserleri kategorize eder. | 16, 9 | G |
2) Osmanlı dönemi önemli siyasi olaylar ve basın faaliyetleri değerlendirir | 18, 9 | |
3) Cumhuriyet’in ilanından günümüze basın faaliyetlerini değerlendirir. | 10, 9 | |
4) Osmanlı ve Türkiye’de yayımlanan önemli gazete ve gazetecileri tanır. | 18 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yazı, Alfabe, Kağıt ve İlk Baskı Makinelerinin İcadı | okumalar |
2 | Türkiye ve Dünya’da Matbaacılık Faaliyetleri | okumalar |
3 | Osmanlı’da İlk Basın Faaliyetleri | aratırma |
4 | Tanzimat Dönemi Basın Faaliyetleri | soru-cevap |
5 | II. Abdülhamid Dönemi Önemli Siyasal Olayları | tartışma |
6 | I. ve II. Meşrutiyet Dönemi Basın Faaliyetleri | seminer |
7 | Jön Türk Basını | seminer |
8 | Ara Sınav | sınav |
9 | Milli Mücadele Dönemi Basını | seminer, araştırma |
10 | Cumhuriyetin İlk Yıllarında Basın Faaliyetleri | araştırma |
11 | Çok Partili Dönemde Basın Faaliyetleri | araştırma |
12 | 1980 Sonrası Basın Faaliyetleri | araştırma |
13 | Osmanlı’dan Günümüze Basın Örgütleri, Grevler, Sendikalar | seminer, ödev |
14 | Genel Değerlendirme | seminer |
Kaynak |
Hıfzı Topuz, II. Meşrutiyet’ten Holdinglere Basın Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2003. Orhan Koloğlu, Osmanlı’dan 21. Yüzyıla Basın, Pozitif Yay., İstanbul, 2015. Nuri İnuğur, Basın Yayın Tarihi, Der Yay., İstanbul, 2005. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | ||||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 2 | 4 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 3 | 42 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 2 | 4 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 1 | 2 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK BASIN TARİHİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; Osmanlı’da matbaanın kurulması ile birlikte başlayan basın faaliyetleri ve Cumhuriyet döneminden günümüze yaşanan siyasi, ekonomik ve sosyal değişimler karşısında basın faaliyetlerinin araştırılarak değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yazı, Alfabe, Kağıt ve İlk Baskı Makinelerinin İcadı ,Türkiye ve Dünya’da Matbaacılık Faaliyetleri ,Osmanlı’da İlk Basın Faaliyetleri ,Tanzimat Dönemi Basın Faaliyetleri ,II. Abdülhamid Dönemi Önemli Siyasal Olayları ,I. ve II. Meşrutiyet Dönemi Basın Faaliyetleri , Jön Türk Basını ,Ara Sınav ,Milli Mücadele Dönemi Basını , Cumhuriyetin İlk Yıllarında Basın Faaliyetleri , Çok Partili Dönemde Basın Faaliyetleri , 1980 Sonrası Basın Faaliyetleri , Osmanlı’dan Günümüze Basın Örgütleri, Grevler, Sendikalar ,Genel Değerlendirme ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Osmanlı’da matbaanın kuruluşu ve basılı ilk eserleri kategorize eder. | 16, 9 | G |
2) Osmanlı dönemi önemli siyasi olaylar ve basın faaliyetleri değerlendirir | 18, 9 | |
3) Cumhuriyet’in ilanından günümüze basın faaliyetlerini değerlendirir. | 10, 9 | |
4) Osmanlı ve Türkiye’de yayımlanan önemli gazete ve gazetecileri tanır. | 18 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yazı, Alfabe, Kağıt ve İlk Baskı Makinelerinin İcadı | okumalar |
2 | Türkiye ve Dünya’da Matbaacılık Faaliyetleri | okumalar |
3 | Osmanlı’da İlk Basın Faaliyetleri | aratırma |
4 | Tanzimat Dönemi Basın Faaliyetleri | soru-cevap |
5 | II. Abdülhamid Dönemi Önemli Siyasal Olayları | tartışma |
6 | I. ve II. Meşrutiyet Dönemi Basın Faaliyetleri | seminer |
7 | Jön Türk Basını | seminer |
8 | Ara Sınav | sınav |
9 | Milli Mücadele Dönemi Basını | seminer, araştırma |
10 | Cumhuriyetin İlk Yıllarında Basın Faaliyetleri | araştırma |
11 | Çok Partili Dönemde Basın Faaliyetleri | araştırma |
12 | 1980 Sonrası Basın Faaliyetleri | araştırma |
13 | Osmanlı’dan Günümüze Basın Örgütleri, Grevler, Sendikalar | seminer, ödev |
14 | Genel Değerlendirme | seminer |
Kaynak |
Hıfzı Topuz, II. Meşrutiyet’ten Holdinglere Basın Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2003. Orhan Koloğlu, Osmanlı’dan 21. Yüzyıla Basın, Pozitif Yay., İstanbul, 2015. Nuri İnuğur, Basın Yayın Tarihi, Der Yay., İstanbul, 2005. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | ||||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |